Zásadní otázky a odpovědi kolem povinného ručení
Povinné ručení musí dle zákona mít sjednáno každý motorista, který svoje vozidlo provozuje na veřejných komunikacích. Konkrétně tuto oblast upravuje zákon č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Správně se tedy toto pojištění nazývá pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, nicméně zmiňovaný zjednodušený název poměrně účinně vystihuje jeho podstatu.
Co je povinné ručení, kdy škodu pokryje a kdy nikoli
Z pojistky se hradí škoda, kterou způsobíte na silnicích někomu jinému. Ať to jak pokud se to bude týkat škod na majetku, tak pokud půjde o škody na zdraví či na životě, přičemž se může jednat o skutečně vysoké částky, které ten, kdo škodu způsobí, bez povinného ručení prakticky nemá šanci zaplatit.
Má to však své podmínky. Usedli jste za volant pod vlivem návykových látek, bylo vaše vozidlo nezpůsobilé k provozu, škodu jste způsobili úmyslně nebo jste měli zákaz řízení? To vše jsou okolnosti, které pojišťovna bude brát v potaz. Škodu pak uhradí, nicméně ji bude vymáhat na vás, a to v plné výši. V krajním případě vše dojde až do stádia soudního sporu a je pravděpodobné, že jakožto viník v něm nezvítězíte.
Co se stane, když povinné ručení mít nebudete
V případě, že byste povinné ručení neuzavřeli, hrozí vám pokuta ve výši několika desítek tisíc korun, případně až zákaz řízení na dobu jednoho roku. V budoucnu se očekává zvyšování sankcí, v roce 2016 totiž zvýšil poprvé počet nehod nepojištěných řidičů. Celkové škody se přitom pohybují okolo 350 milionů korun za rok. Česká kancelář pojistitelů odhaduje, že nepojištěných je u nás zhruba 130 000 vozů.
Pozor, v takovémto případě rozhodně neexistuje žádná ochranná lhůta, jak se někdy mezi řidiči mylně traduje. Po zániku pojištění jste pouze povinni do 14 dnů nechat v depozitu registrační značku.
V případě nepojištěných vozidel se škody hradí z garančního fondu, který spravuje právě Česká kancelář pojistitelů. Ta následně na řidičích tyto částky vymáhá. V současné době přitom zákonodárci stále nemají úplně jasno v tom, zda znovu zavést povinný poplatek pro motoristy, kteří pojištění sjednáno nemají. Obdobná klauzule už v zákoně byla zakotvena, nicméně v roce 2015 byla zase zrušena. Proti tomu se ozývají mnohé kritické ohlasy – poctiví motoristé tak přispívají na ty ostatní. Povinné má ručení 7,5 milionu vozidel, registrovaných je ale zhruba 8 milionů.
Jak jsou na tom ceny povinného ručení
Ač máme v současné době jedny z nejnižších cen povinného ručení v Evropě, tak si čeští řidiči musejí rok od roku připravovat stále více peněz. Letos můžeme trend nárůstu pozorovat již čtvrtým rokem. Vyplatí se vám proto při výběru se rozhodně nenechat zmást první nejlevnější nabídkou. Důsledně si jednotlivé poskytovatele porovnejte. Pomohou vám v tom online kalkulačky na povinné ručení.
Cena povinného ručení se odvíjí především od kubatury, stáří, výkonu a dokonce i hmotnosti vozu. Důležitá je i osoba klienta, jeho věk (a tedy řidičské zkušenosti), dále bydliště (predikující riziko potenciální nehody). Konečná částka závisí i na tom, zda se jedná o fyzickou či právnickou osobu a v neposlední řadě pojišťovny zohledňují i vaši osobní historii, to znamená, zda jste dosud jezdili bez nehody.
Na paměti mějte, že v případě, že si ve snaze ušetřit sjednáte povinné ručení na někoho jiného, například v rodině, můžete se dostat do potíží. Takovýto krok je samozřejmě zcela akceptovatelný. Nicméně některé pojišťovny mohou chtít vyplácet pojistné jen tehdy, pokud nehodu zavinil přímo pojistník. Nebudete-li jím vy, ale za volantem se dostanete do problémů, pojišťovna sice poškozenému prostředky vyplatí, ale opět se je bude snažit vymoci hlavně z vás.