Top Gear řídil Audi A3 Clubsprot Quattro
Z 0 na 100 za 3.6 sekund s Audi Clubsport Quattro. Taky vás to zaujalo a zároveň trochu děsí?
O co jde?
Mohlo by se vám zdát jako mírně rozzlobené Audi A3 s velkými, krásnými, slitinovými koly a pár líbivými detaily. To však není! Tohle je Audi Clubsprot Quattro. Favorit od Audi mezi RS. A je dost šílené!
Zaslechl jsem RS?
Ano. A zaujalo vás to zcela oprávněně. Jde totiž o koncept auta, jež byl navržen k výročí tuningové události u jezera Worthersee, a skrývá tolik koňských sil, že by si někdo až pomyslel, zda Audi zbyly nějací koně do jejich ostatních aut.
A kolik koní že to dělá?
Celých 520 koňských sil. Tolik výkonu v malém sedanu by při startu mělo způsobit příjezd jezdců apokalypsy a následný kolaps celého vesmíru. Ale světe div se, ono to nějak funguje.
Teď už ale pár seriózních, technických informací. Pod vším tím leskem a lakem je opravdový sedan Audi A3, což znamená MQB technologii i se všemi váhu spořícími vychytávkami, které přináší. Do tohoto šasí je usazen ctihodný – a nyní i pětkrát vítězný v anketě International Engine of the Year, mezi 2 až 2.5 litry – motor 2.5l turbo. Další už je tak trochu Looney tunes.
Sice jde o stejný motor jako v Audi RS Q3, avšak tenhle má mnohem větší turbodmychadlo s kapacitou 1.5 bar. Taky lepší, upravený chladič, modifikovanou váčkovou hřídel a nový systém sání i výfuku. Jo a přemapované ECU. Jmenovitě jde o sekvence 1-2-4-5-3, což dává motoru ono typické RS bručení. Dále zde naleznete sedmi stupňovou dvou-spojkovou převodovku a samozřejmě náhon na všechny 4.
Takže je rychlé?
Auto má spotřebu jednoho litru na 208 koňských sil, ze kterých vytáhne úctyhodných 443lb točivého momentu. A protože váží jen 1527kg, může se pochlubit poměrem výkon/hmotnost 339lb/tunu.
Z 0 na 100 to tedy vytáhne za takových 3.6 sekundy, rychleji než RS6. Maximální rychlost je potom 300km/h. Tři sta kilometrů za hodinu!
A celkový dojem?
Náš čas byl omezen na pouhých několik rychlých kol a pár výbušných startů. Což je dost málo. Navíc jsme měli v autě Heinze Hollerwegera – senior ředitele Audi - což bylo rozhodujícím faktorem pro jízdu, která nesmí skončit v žádném stromě podél trati.
Pokud auto stojí a vy položíte pravou nohu na plyn Clubsportu, nejdříve se neděje nic. Pak zase nic a ještě chvilku nic. Když se pak ale všechno spojí dohromady, odpálí se pod vámi síla 2300 otáček za minutu. Turbo monstrum se probudí a žene vás po cestě tak divoce, že se musíte pekelně soustředit, abyste nesplynuly s rychle se míhající krajinou.
Ono zpoždění je krásným připomenutím dob minulých a my tak nějak obdivujeme jeho upřímnost. Velké turbo, obrovský výkon, dlouhé zpoždění ale spousta rychlosti.
Auto má také nádherný, nekompromisní kovový zvuk, jež hrdě připomíná své RS kořeny. Z venku zní o mnoho lépe než uvnitř. Uvnitř se totiž vůbec nic netřese, nevibruje a nezdá se, že by měl motor brzo opustit šasí auta, jak tomu naznačuje jeho koncept. Jen trocha hluku a neskutečné množství rychlosti. Musí být asi velmi dobře sešroubované…
A jaké je řízení?
Těch pár kol je málo na to, abychom odhalili jeho úplný potenciál. Zdá se však, že je to velmi přímé auto. Dokud jste ve správném rozsahu otáček, samo zrychluje při každém výjezdu ze zatáčky. Řízení je příjemně „houževnaté“, ostré a čisté.
Je dokonce možné dostat zadek auta do smyku. To samozřejmě znamená, že si s Clubsprotem užijete mnohem více legrace. Rozložení váhy vpředu:vzadu je 57:43.
Samozřejmě, že na hladkém povrchu závodní dráhy je těžké odhadnout, jak tvrdá byla řidičova ruka. Jedenadvaceti palcové kola a závodní podvozek však naznačují, že při řízení na zuboženém silničním asfaltu bude třeba trénované ruky a zvýšené opatrnosti.
A brzdy? Ty jsou obrovské – 370mm keramiky. Brzdit můžete, co hrdlo ráčí.
Takže vypadá dobře, že?
Souhlas. Blatníky na styl RS4 a karbonové boční prahy mu dodávají vzhled rváče. Pak tu máme stříbrné zrcátka, přední a boční difuzory, spoiler, líbivá přední mřížka a kulaté víčko palivové nádrže. Uvnitř pak máte čistokrevnou A3 s neutuchajícím elánem a spoustou technických vychytávek.
Tak kde jej můžu koupit?
Naštěstí pro nás toto auto nezůstane u pouhého konceptu. V závislosti na tom jak dobře půjde komunikace mezi USA a Čínou by se mohlo objevit na trhu někdy roku 2016.
Šéf audi řekl topgearu.com, že Clubsport Quattro bylo experimentálním autem, vyrobeným za účelem zjištění toho, jak budou lidé reagovat na malý RS sedan. Pravděpodobně se nikdy nebude vyrábět s 520ti koňmi – to byl jen maximální možný limit - ale takových 360 koní? To už se zdá praktičtější. A pokud bude zachován zvuk z vnější a pohodlí ze vnitř, pak rozhodně máme zájem.
Článek přeložen z oficiálního webu Top Gearu, http://www.topgear.com/uk/car-news/audi-a3-clubsport-quattro-first-drive-2014-06-27