TG awards 2010 – Hypercar of the Year – Koenigsegg Agera
Zpráva o příchodu nám přišla za úsvitu: Agera přistál. Koenigsegg se svými 910 bhp a 402 km/h se nyní nachází na území čínské půdy ... ale nemáme tušení, kde. Opravdu!!
Dodávka našeho ultra-vzácného hyper auta, byla vyložena do rukou jednoho z nejvíce byrokratického národa. Ihned jsme věděli, že to nebude záležitost jednoho telefonu, kde se domluvíme na přijatelné dodací lhůtě. Zbytek našich cen neboli zbytek našich aut, byl bezpečně uložen na dočasných základnách Top Gear v Pekingu HQ, ale Agera? Jediné co jsme o ní věděli, byl název ulice někde na zakrslém venkově. Zadali jsme ji do Google Maps a co jsme nezjistili…..vojenské základny?! Ano, jsou to vojenské základny. Velké vojenské základny!
Při příjezdu na onu adresu, jsme zastavili na bezpečnostní kontrole. Všude byl obehnaný ostnatý drát. Dali jsme se do řeči s párem zbraní obalených stráži. Zbytek seděl v autě a tiše přihlížel tomu jak neškodně a diplomaticky se dá konverzovat při pokusu o nedovolené získání vstupu do hlavních vojenských zařízení. Do čeho jsme se to proboha zase dostali?!
Po úspěšném projetí narazíme na letištní dráhu, kde se tyčí stovky a stovky sovětských bojových letadel. MiG 15s hlavně. Památka na účast Číny v korejské válce.
Agery strážce, byl obří Viking, který si přezdíval Bard. Vynořil se z baráku po boku dráhy. Nemáme ponětí, jak dlouho tady může být a jsme si docela jistí, že i on o tom nemá představu. Přiběhne k nám s obrovským úsměvem a vychrlí na nás. „Ehm, kluci“, řekl vesele a při tom se poplácal na kapsách. „Zapomněl jsem klíče“.
Upřímně, Agera dala přes 4000 mil ze Švédska do Číny, aniž by utrpěla škrábnutí. A člověk pověřený za jeho bezpečný průchod zapomene klíče? To je síla…
Mezitím jak Bard zmateně pobíhá a hledá novou sadu klíčů nebo něco tomu podobného, my se na chvíli kocháme nejnovější zbraní hromadného níčení ze Švédska. Vypadá smrtelně. Všechny ty kluzké a zaoblené části + mohutný difuzor hrozící nebezpečí. Koenigsegg schoulený vedle parku s MiGy, sdílící stejné vlastnosti: malý kokpit přišroubovaný k velkému motoru.
A když mluvíme o motoru. Nízko na podvozku, hned za řidičem je zpět twin-turbo V8 vlastní konstrukce Koenigsegg, je to palba zničujících 910bph převalujících se přes zadní pneumatiky. Právě teď, Koenigsegg počítá, že tato pozdní verze pohltí 100km/h v rámci tří sekund a maximálka někde na 403 km/h. To je, prostě, jeden z nejničivějších silničních vozů co byl vůbec postaven. Koenigsegg CCX - auto, které málem popravilo Stiga před přidáním patentovaného křídla Top Gear - vyvinuté na 805bhp. A tento vůz má 105bhp více. Je to úžasné auto.
Koenigsegg Agera Z čista jasna nás oslní záblesk světla od toho, jak se okýnka ve dveřích linou dolů. Dobrá zpráva, Bard našel klíče. Jsme uvnitř!! Přes karbonové prahy šedo-modrého interiéru na nás Koenigsegg obrazovka chrlí lahodná LED data. Zažehneme motor pomocí startovacího tlačítka, a Agera na nás vypálí neuvěřitelný zvuk V8čky. Odrážející se zvukové vlny z okolí znějí jako vojenské kovářství. Je to zvuk závodního vozu, veškeré mechanické chvění a rachot, hrubý kontrast s futuristickým zjevem kabiny dávají dohromady něco úžasného. Bouchnout left-hand pádlo k posunu sekvenčního pole do prvního rychlostního stupně, sešlápnout plynový pedál a Agera vystřelí jako neřízená střela. 910bph? Není to pocit jako 910bph. Co to sakra je?! Pak, ale V8 dosáhne 3000 otáček a zažehne dvojité turbo. Najednou se zdá být jako stíhačka, která se chystá vzlétnout. Je to divoch, fyzicky šokující zrychlení, které mě nechává úplné beze slov. Druhý stupeň a zrychlení stále trvá, třetí stupeň a bílé čáry, které obhání dráhu se mění na šedou mlhu. Jestli teď prasknou pneumatiky tak bude několik desítek 15s MiG mimo provoz. Sešlápnu brzdy a jako, když nějaká mocná čínská bytost zatáhla za řetěz, zastavím.
Minulý měsíc jsem jel se Zonda Tricolore, nejnovější a největší současná generace Paganis. Koenigsegg je podobně mladická italská firma jako jeho nejbližší soupeř, ale Zonda a Agera jsou tak odlišné, jako křída a, řekněme, Mickey Rourke bez zubů a s těžkou kocovinou. V případě, že Zonda uvolňuje svých 670bhp hladce, dokonce i tok, s atmosférickým sáním Merc V12 protáhne otáčky bez překvapení, ale Agera vybuchne jako bomba u 3.000 otáček. Jak jsem se začal aklimatizovat do velikosti síly, bylo zřejmé, že Agera je víc než jen bojová hlavice. Řízení, které je naprosto úžasné i při nízkých otáčkách je rychlé s intuitivním tempem, pérování které pohltí i velké trhliny v betonu dráhy s velkou lehkostí…
Agera se nedá srovnávat se Zondou nebo Veyronem
Agera se opravdu nedá srovnávat se Zondou a vskutku ani s Veyronem. Vlastností Koenigsegg je daleko víc, je daleko více propracované, než se zprvu zdá.
Najednou se ke mně, ale přiřítí vedoucí důstojník a gestikuluje na mě výstup s auta. Otevřu tedy dveře a čekám, co se bude dít. Vylézt z Agery není zas tak jednoduché, takže když se mi po chvilce mačkání se, rolování nohou a jeho obcházení mě dokola podaří vylézt, postavím se a připravuji se na diplomatické a klidné řešení čehosi. Důstojník pomalými kroky přistoupí přede mne a z ničeho nic vklouzne s úsměvem do sedla řidiče. Když vidím jeho výraz tak lituji, že jsem nevyndal klíčky ze zapalování. Zdá se velmi pravděpodobné, že Agera najednou zmizí někde ve vojenských prostorách v Číně a už ho nikdy nikdo nespatří. Důstojník najednou stiskne startovací knoflík a se zájmem si pohrává s plynem.
Při pohledu na fotografa Joea, který krčí rameny, držím palce, ať to dobře dopadne. Naštěstí neví, jak fungují pádlové převodovky. Po pár minutách marných pokusů o rozjetí to vzdá a elegantně vystoupí a mocnými gesty nám dá najevo, že již nejsme vítaní. Jestli jsme vůbec byly. Radši rychle nasednu do auta, zařadím první stupeň a sešlápnu plyn až na zem. Za burácivého řevu projíždíme okolo bezpečnostní kontroly a mizíme v prašných cestách…….
V dalším díle si představíme Bentley Continental GT
Neuvěřitelná cesta Top Gear právě začala....