Smutný den: TVR je oficiálně uzavřeno
Roztomilé a chaotické TVR je oficiálně pryč. Ano, víme, postrádali jsme ho již několik let, ale prohlášení mladého ruského miliardář a majitele TVR, Nikolaye Smolenskyho (32), které minulý měsíc učinil, potvrdilo naše nejhorší obavy. Vydal úmrtní list. Pokud se odteď někde objeví název TVR, nebude to na jednoduše navržených a absurdně nadupaných vozech s neobvyklým designem, ale na přenosných větrných turbínách.
V roce 1980 koupil TVR Wheeler, notorický kuřák a ikona chemického průmyslu v Lancashire. Právě on vytvořil vozy, které nám nejvíce utkvěly v paměti. Wheeler, který zemřel roku 2009, měl návrhářství v oku a pod jeho vedením se vozy TVR staly ještě působivější a ikoničtější. Wheeler si tradičně přiznal pouze malé či žádné zásluhy a nezapomenutelně připsal veškerá autorská práva designu směrovek na vozu Chimaera svému psovi Nedovi, který je dle jeho slov vykousl z hliněného modelu.
Vozy byly ze staré školy, přesně tak, jak Wheeler chtěl. Sestaveny ze svařených trubek a oděny ve skleněných vláknech, byly montovány v několika starých dílnách v Blackpoolu. Považujte to za takový ‘iStream' bez jakéhokoliv účelu. Trocha materiálu, kontrola výdajů a kvality a převážně ruční přístup k montáži bez většího zásahu moderních technologií, dovolil představivosti designérů a inženýrů vzlétnout až k šílenostem. Považujte to za prototyp Paganis.
Cerbera, malá Tamora, Tuscan, Typhon a Sagaris měly svěží, ale matoucí interiér a elektroniku, která musela vyhovovat přehnaným nárokům AJP motorů. Byly ale rychlé, hlasité a frajerské. Vypadaly nedokončeně, což také občas byly. Vždy byl na cestě nový model, u kterého jste si nemohli být jisti, zda bude skutečně představen. A pokud ano, zda se bude alespoň v něčem podobat předběžným ukázkám, které společnost odhalila.
Speed 12 z roku 1997 byl vrcholem ambicí společnosti. Jeho 7.7-litrový AJP12 prý produkoval 1000 koní (daleko dříve než Bugatti) a při svých 1100kg byl v rychlosti konkurencí pro McLaren F1. Nikdy se ale nedostal do větší produkce. Wheeler, který byl sám více než zkušený závodník, se rozhodl, že je to až příliš. A ačkoliv byla postavena spousta závodních vozů, byl tohle jediný silniční vůz, který to zvládl.
Nazývejte to pýchou nebo chorým rozumem, ale Speed 12 mimo jiné znamenal i konec Wheelerovi jízdy v TVR. V roce 2004 prodal společnost i s jejími dluhy a nezanedbatelnými záručními poukazy Smolenskemu, který pokračoval ve zveličování jména společnosti, ale na rozdíl od Wheelera svá slova nikdy nepřeměnil v činy.
Vozy TVR, ať už v pozdní části Wheelerovy éry, nebo za jeho předchůdců Martina Lilleye a Wilkinsona osobně, se rychle staly klasikami. Sagaris neseženete za méně než za 1 000 000 kč. Být jeho majitelem znamená celoživotní bolest, ale neexistuje nic, co by ve vás vzbuzovalo to niterné intenzivní vzrušení jako právě TVR a jak se tak zdá, ani nikdy existovat nebude. Páni, zajímavé, jak si neuvědomíte, že vám něco chybí, dokud to skutečně nezmizí.