Seznamte se s Fisker Karmou
V časných ranních hodinách stojím pod kalifornským sluncem a mluvím s Henrikem Fiskerem. Řekli byste, že jde jen o další neformální povídání o jeho nejnovějším projektu. Za ta léta už jsme takových rozhovorů zažili spoustu. Nejprve, když byl šéfem BMW Designworks a designérem Z 8ičky, pak byl šéf designérem u Aston Martin a později se stal hlavou Studia Ford´s Advance Design. Je jako vždycky otevřený a přátelský a po nějakém stresu nebo úzkosti není ani stopy. To je zvláštní.. Pokládám mu otázky stylem, že určitě musí mít alespoň trošku obavy, když dnes poprvé někdo mimo společnost pojede s jeho miliardovým miláčkem, vysoce rozsahovou, elektrickou Fisker Karmou.
„Ne, jsem natěšený na to, až se dozvím, co si o tom autě myslíte,“ říká s úsměvem. U někoho jiného by to mohlo vypadat jako přehnaná sebedůvěra, ale u Henrika asi ne. Mám naprosto úžasné záznamy a s pomocí designérů, inženýrů a manažerů sestavil to, čemu on sám říká „Tým snů.“ Oni jsou zodpovědní za výrobu takových vítězů, jako jsou Rolls-Royce Phantom, Ford GT a BMW 5 řady. Takže má možná právo, být si tak jistý.
Ale i on by musel přiznat, že to byla docela divoká jízda, když skončil tam, kde se momentálně nachází… Rozbíhá své vlastní impérium. Jen 37 měsíců poté, co v roce 2008 na NAIAS v Detroitu ukázal světu první koncept Karmy. Během těch tří let, poté, co celý svět ohromil svým novým vozem, získal Henrik a jeho partner Barny Koehler miliardu dolarů, vytvořili kompletní síť prodejců a 3000 lidí složili zálohy na auto, které neudělá jediný pohyb za pomoci vlastní síly. Tohle všechno navzdory tomu, že se globální automobilový průmysl hroutí.
Jedním z naprosto odpustitelných důvodů, proč jim lidé dali své peníze je to, jak to auto vypadá. Henrik využil všechno, co se za ty roky projektování a dohledu na nádherná auta ostatních značek naučil a vytvořil pohádkově žádoucí, 4 dveřový sedan, který má svou jedinečnou osobnost. Druhým důvodem bylo, že to dobře vypadající auto bylo hybrid. Takže někteří lidé si mohou jeho koupi odůvodnit racionálními a ne emocionálními důvody. A konečně posledním šokujícím důvodem nakupujících je to, že cena nepřesáhne 90.000 dolarů (1,5 miliónu korun).
Během těch tří let nešlo všechno podle plánu. Datum výroby sklouzl z roku 2009 na rok 2010 a teď na aktuální březen 2011. Cena se z původních 80.000 dolarů (1,3 mil. Kč) zvedla na počátečních 95.900 dolarů (1.6 mil. Kč). A auto přibralo několik kilogramů, kdy se váha z předpokládaných 2,086kg vyšplhala na neočekávaných 2,495kg. Ale to je asi tak všechno. Všechno ostatní zůstává do značné míry tak, jak slíbil, což je rozhodně pozoruhodné nejen u začínající automobilky, ale i u všech ostatních.
Takže místo špatně zalévané verze dramatického konceptu auta, vypadá Karma řádně sexy a žádoucí na svých standardních 22-ti palcových kolech stejně jako ta, kterou jsme viděli poprvé v roce 2008 v Cobo Hall. Na slunci krásně jiskří a poblikává. Možná že za to může její diamantově šedá barva společně s touto opuštěnou závodní dráhou. To vytváří dobré podmínky pro stahovací střechu, nebo příští rok pro nádherný Fisker Sunset a ne dlouho potom možná i prodloužený hatchback á la Ferrari FF.
Rozhlížíme se a díváme se i dolů. (Toto jsou první ověřovací výrobní modely, které přiletěly z továrny ve Finsku, kde se vyrábí společně s Porche Boxsters a Caymans). Je nám naprosto jasné, proč tým vypadá tak sebejistě. Vnější povrchová úprava sedí na výbornou – všechny ty úzké mezery, perfektně sladěné linie a super lesklé barvy. Po nějakém zvlnění, nebo uvolněném čalounění není ani stopa. Spodní část vozu vypadá stejně úhledně, celý povrch od předních blatníků až po zadní část vozu je zcela plochý a hladký. Tohle všechno pomáhá Karmě dosáhnout mnohem lepších aerodynamických vlastností.
Chcete-li Karmu k něčemu přirovnat, tak například svou délkou odpovídá Mercedesu-Benz CLS s rozvorem S-Class. Výškově je na tom stejně jako Porsche 911 a je o 5 cm širší než Panamera. Takže je nízká, široká – velmi široká – s dlouhým rozvorem na celou šířku. Pokud vám ta čísla spíš sedí na GT a ne na sedan, nepletete se. Protože přesně tak hliníkem formované tělo Karmy vypadá, když už se k ní dostanete blíž. Je to jako solární koncept pro Aston Martin Rapide nebo Maserati Quattroporte, které si můžete koupit už dnes.