Projeli jsme Lotus Evora IPS
Velká británie není nijak zvlášť závislá na sportovních autech s automatickou převodovkou. Ale i přes to si už nemůžete koupit Ferrari s manuálem, dokonce 40 procent všech Porsche 911 přivezených do Británie má automatickou převodovku. Oproti tomu, například v Americe, je skoro 100 procent sportovních aut s manuálním řazením. Takže Lotus s automatickou převodovkou určitě není šok, i když v poslední době tu jeden byl, když Maggie Thatcherová jela bokem v saku s vyhrnutými rukávy.
Představujeme vám Intelligent Precision Shift - Systém inteligentního a přesného řazení. Váš bude za 51 400Kč (plus 1,4 miliónu za auto) Vysvětlím - Lotus používá 3,5l V6 motory od Toyoty, které zároveň využívají měniče točivého momentu převodovky. Ne vždy pracují společně dobře, ale spolehlivost nebude nikdy otázkou, pokud jde o Lotus. Jako vždy Lotus vylepšil elektroniku v 6-ti stupňové převodovce, takže se jen málo podobá tuningovým vozům v Americe.
Hlavní věc, která se změnila, je Transmision Control Unit - jednotka kontroly řazení. Jinými slovy by se dalo říct, že převodovka se sama rozhodne, který stupeň zařadí, aby jízda byla více sportovnější. Dokonce v normálním D módě převodovka pozná, že jedete bokem, s plným plynem na podlaze a nepřeřadí. Změny sami o sobě jsou více "agresivní", například můžete cítit, jak automatická převodovka mění stupně.
Všechno zatím zní dobře, že? Ovšem v praxi to je úplně jinak. Převodovka by měla být více komfortní a řazení by mělo být anonimnější. To je přece pointou tohoto typu řazení, že? Evora pořád podřazuje a vy skončíte se syndromem rozkývané hlavy. A k tomu všemu, systém IPS, který se snaží vytěžit i z těch nejvyšších otáček co nejvíc, zatímco vy už byste přeřadili.
Ovšem pozor. Stiskněte tlačítko "Sport" a věci začnou dávat smysl. Zařaďte pomoci pogumovaných pádel pod volantem a přepnete se do módu plně manuálního řazení. Takže i když budete motor túrovat na limit, převodovka nezařadí, což je poměrně ironické, když mu právě toto jde nejlíp.
Co říci na závěr? Myslím, že je působivé, že řazení není "mimo své pole působnosti" a že Dělá auto rychlejším, když jste v zatáčce a máte nohu na plynu. A opravdu nezáleží na tom, že je tu regulátor otáček a naopak není dvojspojková převodovka, protože cítíte DNA Lotusu. Ale stejně chceme manuální řazení. Musíme říci, že na světě je několik aut, které nemají fanoušky a Evora je bohužel jedním z nich.
Líbí se nám: Jednoduché rozložení tlačítek
Nelíbí se nám: Neohrabané podřazování
Verdikt: Automat v Evoře nepůsobí směšně, přesto stále chceme manuál, a to je škoda.
Výkon: 0-100: 5.3sek, V6, náhon na zadní kola, 276koní, 1436kg, 208g/km CO2
Co chtít: klasická šedá kola Stealth,
Čemu se vyhnout: technický balíček za 77 100Kč