Maserati GranCabrio 2011
Řím - blázinec plný ječících sirén a chlupatých gestikulujících taxikářů. "Věčné město", hlavní město světa, i ženy zde mají krásné. Když vezmeme v potaz zajímavé úpravy vozů, nejspíš si říkáte, co tu budeme dělat? Testovat starý předělaný Fiat 500? Alfu Romeo Giulii na kolech Borrani? Vespu?
Všichni by mohli být funkční, ale vybrali jsme Maserati GranCabrio, naštěstí. A jestli je lepší, srdce-zastavující a dech-beroucí auto, než tomu bylo v roce 2010, sníme vlastnoručně vyrobené italské mokasíny, společně s tenkými plátky carpaccia. Tohle je auto, které vás vezme na cestu, na cestu do vaší fantazie, kde nejsou problémy všedního života, jen „la dolce vita“ (sladký život) jak nám představují ve filmech. GranCabrio má svou duši. Máme podivné nutkání se na něj neustále dívat, nejspíš bude kouzelné.
Maserati je trochu šílené, to jistě víte. Čokoládově hnědá palubní deska i světle hnědé kožené čalounění, vše vevnitř najdeme, je to jako sedět v obrovském baru na Marsu. Ale funguje to! Více prozaické prvky vozu, jako kontrolky a části stěračů jsou z plastů, což působí tak nějak levně, pak to nemá tolik klouzat, praskat a drncat. Nicméně je jasné, že GranCabrio pohodlně strčí své německé soupeře do kapsy, pokud jde o charisma. A tohle charisma stojí 2,5 miliónu z celkových 2,6 miliónu korun, které zaplatíte za GrandCabrio.
Bože, je to tak nádherné auto. Jeden z nejpěknějších návrhů Pininfarini po dlouhých letech. GranTurismo kupé, nikdy nebylo se skládací střechou, takže uříznout střechu by nemělo být tak lehké. Stažení střechy trvá poněkud líných 28 sekund, mimochodem, kdo by to ale počítal? A dva z jeho nejsmyslnějších světlometů, které zdůrazňují jeho krásu, jsou ještě více vzrušující na pohled, než předtím. Od čenichu až po zadní křídlo není nic, než ryzí vizuální genialita, jako bychom se vrátili do dob krásných Italských aut, napodobující křivky nádherných Italských žen (mám na mysli Ferrari 250 GT SWB a různé variace od Zagata). Na druhou stranu, jsou tu ty nejsladčeji sestupující oblouky nad zadním kolem a ještě sladší zákrut u víka zavazadlového prostoru.
Střecha je dole, tohle je snad nejpěknější kabriolet, co se teď prodává. Se střechou nahoře je skoro stejně tak dobrý. Připomínám, jaké plátěné střechy jsou a to a) jsou více sofistikovanější než pevná střecha a za b) oku lahodí se na ní dívat. Fajn, stěží dáte zubní kartáček do čehosi, co je opravdu jen symbolický kufr, ale hoďte svá zavazadla na zadní sedačky a jedem. Pokud jedete ve čtyřech, pak si moc věcí nebalte. (Nebo věci pošlete, pravděpodobně si to budete moct dovolit).
Takže je to zářící nádherný stroj. Zvláště, když se koupe v paprscích Římského slunce, obklopen městem a krásnými lidmi. Zatraceně dobré místo na představení nového auta, jen tak mimochodem. Místní neberou žádné vězně, tudíž nemáte jinou možnost, než dát se do bitvy a doufat v to nejlepší. Super pro starý Fiat Tipo, méně super pro kabriolet za 2.6 miliónu. Pokud dojde na dlažební kostky a silnice se špatným povrchem a okolnosti vás přinutí nasednout do starého Maserati Spyder, bude to jako chvějící se hromada kovu a skla. Římané sice vynalezli silnice, ale mohli by je opravovat častěji, než jednou za tisíc let.
Zatím je GrandCabrio překvapivě dobré. Známá ZF šesti-stupňová převodovka tomuto vozu dokonale vyhovuje. Je z toho cítit hladký a bohatý pocit inženýrství. Skutečně vám pomáhá dostat se do cíle skrze šílenou dopravu, stejně tak ovládání hlavních prvků. Řízení je příliš lehké, ale je to o zvyku. Není to na vodítku upnutý sportovní vůz, i při vytáčení 4,7 litrový V8, to upřednostňuje jemnost a klid. Je kultivované, sebejisté a uhlazené.
Opravdovým odhalením vozu, je jeho strukturální celistvost a chování, které podtrhuje Maserati při cestě na nejlepší post ve své třídě. Jen opravdu špatné věci, jako je zjizvená silnice, by dokázala vykolejit Rolls Phantom. Zde to vyvolá jen nepoznatelné záškuby předního okna. Podvozek posílil, což zahrnuje zesílený příčný nosník a nové materiály ve dveřích a rámu čelního skla, je to velmi účinné.
Opouštíme Řím, a teď rovnou do hor k městečku Tolfa. Možná, že si vě městě vede skvělě, ale jak dobré sportovní auto to je? Na dálnici je GranCabrio křižník plížící se kupředu. Působivé auto, pohybuje se grandiózně, s pozoruhodnou autoritou. Podobně jako staré kabriolety Maserati Ghibli a Mistral, úplně vás pohladí. Při využití možná 30 procentního potencionálu, totiž hraje svou vytuněnou operní baladu V8. To vás vskutku povzbudí. Stejně jako jízda po městečku Řím, které svádí a většinou nedává pozornost ničemu jinému, než samo sobě. I na takovém místě projede GrandCabrio s patřičnou vznešeností a pořádnou dávkou sebevědomí.
Zvuk je opravdu mimořádný. V komfortním módu, je dvojité lichoběžníkové zavěšení Skyhook opravdu skvěle nastaveno pro použití na každý den. Zapněme sportovní mód a sledujme pohyby těla - odezva plynu je ostřejší, pozdější řazení, a od 3000 ot./min slyšíme válečný pokřik, jako když Ferrari V12 zní jako Chevrolet Matiz. Je to až strašidelné, jako Pavarottiho duch.
Nyní jsme na klikatých cestách. Se 434 koňmi (323 KW) na hraní, konečné tempo není problém, i když ta chvíle váhání před tím příjemně hlasitým V8 je znát, dostane se ale plně do běhu hned, jak ukončíte dvojkou ze zatáčky. Z 0 na 100 km/h se dostane za 5,3 sekundy, dále zrychluje až na 281 km/h. Pádlové řazení je úžasné, dvoj-spojkový systém řazení je v reálném světě o dost lepší, jak klasická jedna spojka.
Cesta nahoru do Tolfy je velmi náročná. Ostré zatáčky, klesání, hřebeny a dosti zákeřné cosi jako tobogán. GranCabrio má potřebu, abyste mu dávali najevo váš zájem častějším řazením. Nabídne vám jednoduchou, přesto důkladnou výuku „proč je s lehčími auty větší zábava řadit?“ Pohotovostní hmotnost totiž činí sádelnatých 1980 kg, což znamená, že se mnou, mými zavazadly a třemi pěknými italskými slečnami, to bude více jak 2 tuny.
Není konec špatných zpráv. Řízení – zpočátku příliš lehké – je přímé a přesné, GranCabrio zatáčí velmi dobře. Výborné brzdy, zabrzdí bez přílišného dráždění pedálu, ale rozložení váhy a velký rozvor kol znamenají, že nikdy nebude méně než balancovat. Nicméně, je tu příliš mnoho náklonu, a faktem je, že těžce nabité dvě tuny kladou otázky na zavěšení a podvozku, a chtějí odpověď. Pamatujte, toto auto používá platformu Quattroporte, která je docela sportovní. Pro limuzínu…
Víte, ale na tom to opravdu nezáleží. GranCabrio je celé o citu, hluku a potěšení. Senzačně vypadá, nádherně zní a má atmosféru baru na Marsu. Překvapivě neočekávaný konec. Maserati našlo zalíbení v samo sebe a také u Aston Martina Vantage roadster, BMW M6, Jaguár XKR, Mercedes-Benz SL500, Porsche Carrera, a možná u nové Audi R8 Spyder.
Teď vám musím říct pointu. Neumím si představit čas nebo místo na planetě, kde byste nebyli potěšeni klíčky od tohoto vozu ve vaší ruce. Až nebude žádný benzín, můžete ho zaparkovat a dívat se na něj. Je úžasné…..