James May a Caterham R500

James May a Caterham R500


V Top Gear trávíme spoustu času mluvením o rychlosti, ale většina z toho jsou plané žvásty. Čísla jako 300 km/h znají všichni velmi dobře, ale v reálném světě, je rychlost prostě vzdálenost dělená časem, což dělá Caterham R500 pomalým autem.

To a proto, že mi trvalo půl hodin, se dostat dovnitř. Stál jsem na sedadle, jako obvykle jsem se snažil dostat nohy do těsného prostoru a jak jsem sklouzl po sedačce, sako se mi zaseklo o opěrku hlavy a já zůstal vyset. Vylezl jsem tedy ven a snažil se znova. Tentokrát jsem měl ale postroj a i přesto jsem se nemohl dostat dovnitř a to vše díky volantu.

Když už jsem se dostal dovnitř, přišla snaha o zapnutí popruhů. Houpající se části na okraji byli v pořádku, než jsem si uvědomil, že další část je pode mnou a jen tak se k ní nedostanu. To prostě nejde. Vylezl jsem tedy opět ven a připravil si pásy.

Nemohu si teď vzpomenout, proč jsem lezl ven ještě počtvrté, ale myslím, že to opět mělo co dočinění s volantem. Když jsem konečně seděl, připásán a připraven vyjet, všiml jsem si, že ten volant se dá odendat, právě aby nastupování bylo lehčí. Přeju si, abych na to nepřišel. Né jen proto, že se teď cítím trapně, ale proto, že mám nutkavou potřebu zjistit, zda jde za jízdy odendat a zpět nandat dřív, než se vybourám.

Byl jsem konečně na cestě a něco mě napadlo. R500 nemá čelní sklo, ale proč? Nejsem si jistý. Není možné, aby čelní sklo bylo těžké, nebo zpomalovalo vůz. Ne víc než moje hlava a myslím, že soudě podle turbulence kolem mých slunečních brýlí od Petera Fonda a téměř okamžité ztráty mého klobouku, by si R500 zasloužil čelní sklo.

Po několika mílích soustředění na hledání nízko letících vrabců, vyhýbání se štěrku a lešení padajících z korby nákladního automobilu, jsem si uvědomil, že by se Caterham měl řídit v přilbě. Je to výborný nápad, skryje mou tvář. Nemluvě o tom, že jízda v Caterhamu je bezpochyby velká legrace, ale nikoho v něm vidět nechcete. Je to jako tlustí lidé na mopedu. Ale jelikož se teď cítím jako frajer, pokračuju dál a používám svůj obličej jako ochranu.

R500 je poměrně extrémní předělávkou již extrémního vozu. Jenže rovné řazení společně se spojkou, dělá hluk jako někdo, kdo hledá šroubovák v krabici na nářadí. Zdá se to jak jízda ve kbelíku, doslova ve kbelíku. Vždyť to nemá ani čelní sklo. Z jakého důvodu jsou teda na palubce ovládače pro stěrače, ostřikovače a topení? Nejhorší na tom je, že při 40 km/h, se palubní deska začne třást jako police plná talířů, která se při zemětřesení právě vysypala.

Nejedná se o tiché auto. Dělá nepředstavitelně hlasité mechanické zvuky, které by vaše auto neudělalo ani za nic. S každým přeřazením jste upozorněni na vše, co se pod autem právě děje, takže je to vlastně trochu vzdělávací.

R500 nemá smysl, pokud hledáte uspokojení nějaké touhy po bezprostředním potěšení z jízdy po okolí a abych byl upřímný, není dobrý ani pro nic jiného.

Ostatní supersportovní tvůrci se chlubí, že vytvoří Superleggera tím, že odstraní koberce a elektrické ovládání oken, ale Caterham je opravdu odstranil. I když, odstranil. Ani to tam v první řadě nebylo. Díky tomu je ale Caterham velmi lehký a dá se říci, že i rychlí.

Nakonec, i přes mé hluboké utrpení, musím uznat, že se docela bavím. Hlavně proto, že když jsem se vrátil domů, žena se probudila a sedla na místo spolujezdce. Je to člověk, který si myslí, že Nissan Z je „hrozný“ a Ferrari F430 je „cikán“. O Caterhamu si myslela, že je skvělý. A to z prostého důvodu, že je legrační. Ve skutečnosti to může být jediné legrační supersportovní auto na světě.
Myslím, že chci jednoho mít.

Napiš co si myslíš

Komentáře

Jsi fanda Top Gear a Grand Tour? Právě pro Tebe jsou určity tyto trička s originálními motivy!

►Nová kolekce triček na eshopu zde!◄

banner