Jak správně zapojit autorádio – návod z levé kapsy
Nabídka kvalitních autorádií na našem trhu stále stoupá, jak je to ale s Vyměnit autorádio dnes není zase až tak složité. Demontáž stávajícího může být otázkou několika desítek vteřin a instalace nového taktéž. Co však může způsobit potíže, to je správné zapojení autorádia. Pokud se nechcete obracet na specializovaný servis, podívejte se s námi, jak na to.
Vyznejte se v konektorech
Nejprve je nutné mít jasno v tom, jaké jsou nejenom ve vašem voze, ale i na konkrétním autorádiu konektory. Pokud budeme konkrétnější, tak u autorádií u evropských vozů, a to do roku výroby 2004 najdeme většinou ISO konektor, který je součástí instalace automobilu. Objevit se ale může i konektor jiný. To nemusí být neřešitelný problém, jelikož zapojení autorádia proběhne plnohodnotně díky různým redukcím.
Redukce jsou samozřejmým příslušenstvím i ve chvíli, kdy je třeba připojit ho k anténě. I zde se mohou objevit různé typy. Buď již zmíněné ISO, nebo také konektor DIN. A jak správně zapojit autorádio s ohledem na různé typy konektorů? Podívejte se.
Začněme konektorem ISO
Ten dnes patří mezi klasiku mnoha vozů a tak začneme právě jím. Nejprve se podíváme na napájecí část autorádia. Jednotlivé konektory jsou označeny čísly, kdy v první linii jsou čísla lichá a v druhé jenom sudá. Konektory 1 – 3 nejsou nijak osazeny a tak prvním důležitým konektorem je ten s označením 4. Sem patří stálé plus, tedy žlutý kabel. Na konektor 5 patří napájení antény, zatímco na šestý ovládání osvětlení. To může být u některých typů vynecháno. Velmi důležitý je určitě konektor 7, kam patří spínané plus, tedy červený drát. Poslední osmý konektor je určený k tomu, aby byla připojena kostra.
U ISO konektoru však hraje roli také reprodukovaná část. I zde je k dispozici 8 konektorů a i ty jsou očíslovány tak, že v horní linii jsou liché a ve spodní sudé. Konektorům 1 – 4 patří vždy pravé reproduktory, a to v tomto pořadí: pravý zadní +, pravý zadní -, pravý přední +, pravý zadní -. Pokud se podíváme na zbývající konektory, je jasné, že sem už budou patřit reproduktory levé. A to v tomto pořadí: přední +, přední -, zadní +, zadní -.
Je využíván konektor MOST?
I tento konektor může patřit mezi ty využívané. Jak zapojit autorádio v tomto případě? Je třeba říci, že prvních 8 konektorů patří výhradně reproduktorům. Jejich umístění je jiné, než u ISO konektoru a tak se společně podíváme na to, jaké konkrétně. V pořadí jednotlivých konektorů, tedy 1 – 8 zapojujeme dané reproduktory přesně takto: pravý zadní +, pravý přední +, levý přední +, levý zadní +, pravý zadní -, pravý přední -, levý přední -, levý zadní -. Jedná se o lehce složitější postup a tak je třeba věnovat mu celkem náležitou pozornost. Stejně tak je dobré vědět, že konektor 9 bývá neosazen a 10 a 11 vás zajímají jenom v případě vozů BMW a VW, kam se připojuje Mute.
Nyní už se můžeme podívat na konektory ostatní. Kostra patří na ten s číslem 12. Na třináctý patří ovládání antény nebo REM a na čtrnáctý dále ovládání podsvícení. Konektor 15 je spojený se stálým napájením autorádia, a ten poslední, tedy 18 je určený připojení spínaného napájení.
Konektor A a konektor B
I na tyto dva je dobré se také zaměřit. A to z toho důvodu, že u prvního na čísle 6 bude umístěn zvukový vstup telefonu +, zatímco na čísle dvanáct vstup -. Pokud jde o konektor B, tak ten slouží hlavně pro připojení CD měniče.
Zapojení jako doplňková služba
Je vidět, že ne vždy je zapojení autorádia tak jednoduché, jak se zdá. I proto mnoho obchody nabídnou zapojení jako doplňkovou službu ke koupi. Příkladem je eshop 2DIN.cz, který však disponuje také svým showroomem a také montážním střediskem, kde je možné vše zrealizovat tak, aby se jednalo o odborné a profesionální zapojení.