Jaguar XKR-S
Dlouho očekávané a hlučně přicházející překvapení. Klasicky klidný Jaguár XKR – ne tak docela, ale vždy kultivovaný. Vylepšený typ XKR-S je kašlající, funící a benzín žeroucí blázen, který vraždí holýma rukama, s veškerou jemností v knihovně šťastného, spoušť páchajícího chlápka s motorovou pilou.
To vytváří otázku co je XKR-S – v podstatě je to nový, od základu překopaný přírůstek do rodiny. 542 anglických hřebců (404 KW), maximální rychlost 296 km/h. Není to reklamní tah, je to nejrychlejší a nejsilnější Jaguar všech dob: XJ220 z roku 1991 se stejným výkonem, to vytáhl až na 349 km/h.
Ačkoliv stojí na hraně žiletky. Je to díky upravenému motoru a laděnému výfuku a tím se výkon zvýšil o 32 koní (23 KW), oproti běžnému XKR. Přítlačné karbonové křídlo a svislé otvory po stranách Jaguáru moc nepřispívají ke štíhlým tvarům, avšak při vysokých rychlostech ho pomáhají držet při zemi, výrobce udává zvýšení přítlaku o 26 %. Tužší tlumiče, ostřejší pérování a 20 palcová kola z lehkých slitin, to vše se podílí na snížení času dosažení 100 kilometrové rychlosti – 4,2 sekundy. A pod 8 minut na kolo na trati Nordschliefe.
Možná pocítíte strach vzít XKR-S na horší silnice. XKR vždy mělo čísté a jasné řízení, zaměřené na pěstní souboj na trati, namísto prvenství v oboru grand tourer.
Nebojte se. XKR-S si zachovává „známku“ jemnosti pro jízdu: trochu tvrdá ale přizpůsobivá. Ano, je nápadnější a tužší než XKR ale ne ostrý. Žádná firma na světě nemá lepší podvozek než Jaguár… a také žádná nemá lepší přeplňovaný motor. Pěti-litrový motor V8 roztahuje křídla při 4500 ot/min, rychlost narůstá tak rychle, jako se věci kolem začínají rozmazávat, řev turba doprovázející znepokojující pocit přibližujícího se horizontu, který útočícího na čelní sklo.
Očekávali jsme to. XKR-S dělá mnohem větší radost z průjezdu těsné, klikaté cesty než XKR. Do zatáčky vklouzne s elegancí, obratností a s celkovým pocitem vnímání všech rozměrů naší reality. Velká přilnavost, zajišťující široké zadní pneumatiky, drží vůz na studené, vlhké silnici až proti zákonům fyziky. Jediným problémem je řízení: je poněkud zpomalené, aby snížilo nervozitu ve vysokých rychlostech, je to krátký pocit na dotek.
Vlastně je tu ještě další problém, a je to něco, co jsem přečetl - cena 2 640 146 korun. Vážně dobrá cena, 544 360 korun více, jak za klasický XKR a Audi R8 V10, vylepšené Porsche 911 GT3 a více významným Aston Martinem Vantage S.
XKR-S je více než jen výrobek pro větší zisk této hvězdné společnosti. Jak vynikající na dálnici, tak je i dobrý v horském průsmyku, tohle je jedno z opravdu dobrých GT vozů. Hluk už je jen jako bonus.