Hammondova ikona: MK1 Golf GTI

Hammondova ikona: MK1 Golf GTI


Brad Pitt, Madonna, Bill Gates, Barack Obama, všichni tito lidé se museli v začátcích jejich života narodit. A věc, která mě právě zajímá je, že když se narodili nikdo z nich nevěděl, že vytrvá a dosáhne takové velkoleposti v hraní, zpívání, vynalézání počítačů nebo pouze tím, že má divné jméno.

Bill Gates musel dělat poslíčka novin, nebo pracovat v obchodě, nebo odpovědět, když byl vyvolán ze seznamu. A všechno to dělal ne jako Bill Gates - milionář, ale jako Bill Gates - uhrovitý chlapec, který má rád Cadillaky, nemá rád brokolici a chce se stát dřevorubcem. Měl bych zdůraznit, že nic z toho, co jsem zde napsal, není fakt o Billu Gatesovi.

Pointa je, že nikdo z těchto lidí nebyl velkolepý, ale oni velkoleposti dosáhli. Nevěděli, že ji dosáhnou. A takhle to muselo být i s Golfem GTI.

GTI bylo vynalezeno mladým inženýrem, jménem Alfons Löwenberg. V roce 1974 ve Wolsfburgu, spolu se svými spolupracovníky, pracovali v jejich volném čase na něčem, co oni volali 'Sportovní Golf'. Neměli ponětí, že jejich výtvor se stane jedním z ledových, skálopevných, zlato standardních a prvotřídních ikon motorismu.

Ale ono to pokračovalo, dokud to nemělo rozměry a úroveň intenzity, která zastíní hvězdy popu.

Důkaz o tom, že vůbec nevěděli, co jim budoucnost přinese je, že plánovali vyrobit 5000 vozů a neměly být vůbec dostupné s řízením na pravé straně. Tehdy to byla jen zábava a něco malé, speciální. No a o několik milionů kusů později, je z toho legenda.

Docela velká zodpovědnost spočívala na úzkých, hranatě tvarovaných ramenech tohohle MK1 přede mnou. A ono to dokázalo. Interiér obsahující hlavici řadicí páky v podobě golfového míčku a ani trochu nesmyslnou přístrojovou desku, protože je vyrobena z látky schopné přežít žulu a tohle všechno vyzařuje legendárnost. Nenachází se zde nic, co by vás překvapilo nebo zklamalo a v tom je ten trik. Představte si vše, čím by MK1 mělo být: rychlé, dobře postavené, odpovědné, se skvělým zvukem a skvěle vypadající aniž by vypadalo povrchně – na MK1 pasujou všechny tyhle vlastnosti.

Každá zatáčka je přesvědčivá a auto sedí jak přilepené a na každé rovince chraplavě pokašlává s malými výbuchy. Typický obraz MK1 je takový, kde zvedá zadní kolo v zatáčkách. GTI je spíše speciální a to proto, že bylo jako jediný VW vyráběný v Británii a proto je precizní.

Nemůžu se dočkat bičování jeho malého zadku a nakonec vrácení jej zpět namaděru. Takže jsem se rozhodl co nejvíce zatlačit v zatáčkách, trochu sešlápnout brzdový pedál, trochu víc zatočit a ejhle, vrhá se dopředu a zatáčí na třech kolech. Chtěl jsem, aby auto udělalo to jeho zvedání zadního kola, tak to udělalo. Tak je to jednoduché. Tohle auto vás nedokáže zklamat.

Divné na tom všem je to, že recept na dosažení takové bezchybné dokonalosti je tak jednoduchý. Odpružení je dobré, ale zase nic průkopnického. 4-válcový motor s objemem 1,6 litru, vyprodukuje slušných 108 koní, ale je to stále daleko od toho, aby z něho byl současný Veyron.

Tělo je z oceli, na 13 palcových discích, které jsou obuty v hubených 175-kách. Gumový spoiler vzadu, snižuje zdvih o 30kg při rozumných 160kmh a z 0 na 100kmh se dostane elegantně za 9 sekund.

Nelétá, nenajdete zde žádné carbo-tanium-nesium-keramické kompozitní slitiny, a jezdí na obyčejný benzín. Tak jak to, že se řídí tak skvěle? Protože je jednoduché, a proto, protože bylo vyrobeno lidmi, kteří pracovali v nejvyšším standardu v technologické a komerční době, která zvítězila.

Takže pokud jste ještě nikdy jedno nešoférovali, tak to udělejte. Neočekávejte, že vám to změní osobnost, nebo že vám vypadají vlasy. Ale také nečekejte zklamání. Ono zklamat nedokáže. Je to zcela jednoduše řečeno, legenda.

Napiš co si myslíš

Komentáře

Jsi fanda Top Gear a Grand Tour? Právě pro Tebe jsou určity tyto trička s originálními motivy!

►Nová kolekce triček na eshopu zde!◄

banner