Fiat 500 Twin Air
Méně válců, méně dílů a odporů, tato matematická rovnice je více méně nezpochybnitelná. Díky tomu se nyní u moderních motorů s vnitřním spalováním setkáváme nejen se snižováním zdvihového objemu, ale též s omezováním počtu válců a to až na tři, jako tomu je třeba u menších vozů. Tato snaha, se však občas setká se vznikem technických zrůdností, a jakožto zářným příkladem je věhlasný tříválec HTP, pohánějící nejen škodovky. BMW a Mercedes tuto variantu také plánují a dá se očekávat, že v blízké době budou něčím zcela obvyklým.
Pokud jste vás již napadlo vztyčení černé vlajky, zpomalte, budoucnost totiž zřejmě leží ve snižování počtu válců. A i tentokrát, to musí být Fiat, který po přímovstřikovém dieselu, vstřikovací liště common-rail nebo technice MultiAir zavede do sériové výroby nejmodernější dvouválec označený Twin Air. V tomto případě však o nějaké úchvatné inovaci nemůže být řeč.
Pod vývojem této jednotky je podepsána společnost FPT (Fiat Powertrain Technologies) a světu se oficiálně představila auto přehlídce v Ženevě. Dvouválec Twin Air těží z předností elektrohydraulického ovládání ventilů MultiAir nahrazujícího věci, jako jsou škrticí klapka, přeplňování turbodmychadlem a vyvažovací hřídel. Konstruktéři se snažili kromě nízké spotřeby dosáhnout i konkurenceschopného výkonu.
Tato zcela nová jednotka má zdvihový objem 0,9L, osm ventilů a ladění výkonu v rozmezí 65 až 105 koní, při emisích CO2 ve výši maximálně 95 g/km. Hodnota o 30 % nižší, než u současných zážehových motorů s podobným výkonem. A když už jsme u toho srovnávání se čtyřválci, tento motor má být o 23 % kratší a o 10 % lehčí. Fiat samozřejmě tvrdí, že se vše odehraje bez snižování nároků na jízdní výkony a pocity, ale kdo zná výkon mladoboleslavského HTP ví, že taková očekávání jsou z říše snů. A to nemluvíme o vibracích a zvuku, který jako uchu lahodící, označí snad jen masový vrah.
Dvouválec Twin Air naladěný na 85 koní, se zprvu objevil pod kapotou kompaktní „500“. V porovnání s modelem Fiat 500 a jeho čtyřválcem o výkonu 1,2L 8V, má dosahovat o 25% vyššího výkonu a o 15 % nižší spotřeby (5 litrů na 100 km). Při konfrontaci s 1,4L 16V se spotřebou 6,3L na 100 km, má být úspora ve spotřebě až 30 %. S Twin Air se do budoucna počítá i při aplikacích v hybridních pohonných soustavách či modifikacích na spalování metanu.