Clarkson zkouší McLaren MP4-12C

Clarkson zkouší McLaren MP4-12C

McLaren MP4-12C
Ferrari 458 je fantastické. Ano, ten tlačítky ověnčený volant je hloupý a řidič je nucen, vybrat si mezi tachometrem a satelitní navigací, což je šílené, ale když budete ignorovat stupidní interiér a šlápnete na to, v žádném jiném autě ten pocit nezažijete. Je to lepší, živější. Je to naprosto geniální.

Proto v našem televizním pořadu, nahlas uvažoval James May o tom, v čem by mohl být McLaren MP4-12C lepší. Pokud nejezdí na vodu a pokud nemá zrychlení z nuly na sto do jedné vteřiny, je to nemožné.

McLaren ale tvrdí, že může vědecky dokázat, že ve skutečnosti je jejich auto lepší. O tom svědčí i to, že matematika je na jejich straně. To potvrzují i palcové titulky, protože MP4-12C je o trošku levnější než Ferrari, ale má větší výkon. Mnohem větší.

Je toho víc. McLaren je mnohem hezčí na posezení a mnohem lépe se používá. U Ferrari 458 jsou směrovky na volantu, takže když odbočujete, zmáčknete tlačítko vlevo, abyste dali dalším účastníkům provozu vědět, že odbočujete doprava. A v noci, když chcete ve stejnou chvíli zapnout směrovku, přeřadit a přepnout světla, musíte použít i jazyk.

U McLarenu žádná taková šílenost není. Volant je prostě jen volant. A co víc, jeho obvod je přesně takový, jako byl obvod volantu, který drželi v rukou pánové Hamilton a Button. Jen musíte vzít v úvahu tloušťku svých rukavic.

A je toho ještě víc. Tam, kde je Ferrari ověšené spoustou lesklých uhlíkových vláken, má McLaren všude jen kůži, která je ručně šitá a má jednoduché, čisté a hezké křivky.

Lidé od McLarena také vysvětlují, že jízda v jejich autě, je mnohem příjemnější než ve Ferrari. Říkají to, protože nemá žádné ochranné rámy, odpružení je opravdu nezávislé. A proto, že počítač, který zkonstruoval člověk, kterého na večeři zvát nechci, se postará o to, že hrboly se přenesou do jiného prostoru, takže si jich prostě nevšimnete.

Mají pravdu. Na poslední levotočivé zatáčce, při testu pneumatik na dráze TopGear, je lákavé, sjet dvěma koly mimo asfalt do trávy. V jiných autech máte pocit, že se celá kostra auta rozbije. Jako když ji ponoříte do tekutého dusíku a praštíte do ní kladivem. Ale v McLarenu jsem si myslel, že jsem to prostě špatně odhadl a že všechna kola zůstala na silnici.

To ale není možné, protože viditelnost je další oblast, ve které McLaren nad Fezzou zase trumfuje. Netvrdím, že 458 je jako nějaká poštovní schránka, ale díky tomu, že má McLaren čelní sklo tak ponořené a horní část předních blatníků je přesně uprostřed předních kol, jste vždycky úplně přesně tam, kde máte být.

Ano, ano, ano. Slyším vás, jak se ptáte, „Ale je také rychlý?“

Ano. Biblicky! Při režimu Track, kdy je veškerá podpora řidiče stažena na minimum, prostě letí. Na rovině a při projíždění zaoblených zatáček bych řekl, že je rychlejší než 458. A v případě volitelných keramických brzd a velkého zadního blatníku bych řekl, že také rychleji zastaví.

Jistě, díky přeplňování vám bude vždycky připadat svalnatější. Pokud bych mohl přirovnat Ferrari k ledňáčkovi, tak MP4-12C je terej (čeleď veslonohých rybožravých ptáků)

McLaren MP4-12CI když převodovka není tak skvělá. Ve 458 prostě ťuknete do řadící páky a hned je tam další rychlost, zatímco řadící páka u McLarenu je nastavena tak, jako to mají u vozů F1. Takže zatáhnete za páku, musíte dvakrát sešlápnout spojku, aby převodovka zareagovala, jestli budete pákou pohybovat nahoru nebo dolů a pak musíte přitlačit, aby se opravdu pohnula.

Zní to chytře, ale v praxi musíte vynaložit při řazení větší úsilí, než si umíte představit. A já jsem ve své podstatě líný, takže jsem většinou převodovce naznačil, kterým směrem budu řadit, ale páku jsem pustil dřív, než jsem se tam dostal.

Ale i přesto je kontrola pohonu úžasná. Místo toho, aby vás nutila šlapat na plynový pedál, jako byste na něj házeli kovadlinu, požádá vás, abyste zastavili na šálek čaje a pak vás usadí a jemně vám připomene, „neměl bys to tak přehánět, kámo“.

Takže podle všech vědecký a matematických porovnání se zdá, že jediný rival MP4-12C prostě utřel nos.

Nicméně, zatímco jsou věda a matematika při snaze o rychlost velice důležité, musíme zvážit i pocity, a tady si nejsem zcela jistý, že se McLaren může tak dobře rovnat.

Podívejte se na něj. Je hezký a rozhodně má atmosféru super sportovního auta, ale kam se poděla elegance? Kam se podělo tvrzení, že lidská bytost pracuje? Je trochu moc vědecký. Máte dojem, že byl navržen nějakým programem a vytvarovaný na simulátoru. A tak to asi i bylo.

Pak je tu jeho zvuk. Jistě, Ferrari nikdy nepřestane křičet, ale ten zvuk vám způsobuje mrazení v zádech. Zvuk, který dělá MP4, i když jede naplno v módu Track… to prostě nedělá.

Co se týká jízdy, je zážitek podobný. 458ka je hbitější a víc živá. Asi to tak není, ale působí tak. V krátkosti a z jistých důvodů je nemožné vysvětlit proč, ale McLaren prostě není tak vzrušující, jako 458.

Žádné auto můj penis jen tak nevzruší, ale kdyby se něco takového mělo stát, bylo by to díky 458ce.

Samozřejmě není pochyb o tom, že McLaren můžete použít každý den. Jede krásně, motor můžete nastavit do módu submarine a interiér je opravdu pěkný. Ale proč byste chtěli takovým autem jezdit každý den?

Řeknu to takhle. Ferrari je jako punčochy. McLaren je jako punčocháče. Vědecky, matematicky a prakticky je McLaren lepší. A přesto tak nějak není.

Napiš co si myslíš

Komentáře

Jsi fanda Top Gear a Grand Tour? Právě pro Tebe jsou určity tyto trička s originálními motivy!

►Nová kolekce triček na eshopu zde!◄

banner