Bentley Continental GTC
Začneme tuhostí vozu. Není to podvozek, ale celá karoserie. Žádné jiné čtyřsedadlové auto na světě není tak tuhé jako Bentley Continental GTC. Dokonce ani Ferrari California, dokonce ani Aston Martin DB9 Volante. Žádný z nich. Je to k neuvěření. Ale ponechejme komerci stranou, tato tuhost a řízení nám přináší skvělou ovladatelnost. Dále nám to přináší příjemnost při jízdě: Žádný třepající se volant, žádný pocit nepohodlnosti, dokonce se ani nerozmazává zpětné zrcátko!
Tolik teorie, ale auto vážící skoro 2,5 tuny, může mít svou hlavu a může být nepoddajné na hrbolaté a nerovné silnici, bez ohledu na to, že je to velmi tuhé auto. Bezmála 2,5 tuny, je na podvozek opravdu velká zátěž, ale tohle auto to zvládá bravurně. Ani nemáte pocit, že je tak mohutné a těžké. Se nasazenou střechou to dokonce nepůsobí jako kabriolet!
Jen se snažím vymyslet, jaké má výhody kupé. Možná nižší cena a elegantnější linie střechy, protože tohle je přeci jen kabriolet. Ale i tak, GTC dává smysl. Je to přesný výklad toho, jaké by Bentley mělo být.
No takže, co je lepšího na rozdíl od starší a ostřejší verze? No popravdě docela hodně. Ve skutečnosti to jde vyčíslit – 80%. Ano, ze 4/5 je nové GTC lepší, nebo modernější. Například je o 40mm širší, má nové přední zavěšení, interiér je lépe vyřešen a je mnohem rafinovanější než starší verze. Dokázali také snížit váhu, o 70kg. A motor má větší výkon. Nyní má 567 koňských sil, místo směšných 552 koní. Toto je možná poslední kapka naděje v moři, ale Bentley to má opravdu dobře spočítané a výsledek je překvapivý.
Mezi nové prvky patří například nákrčník, který fouká teplý vzduch a také jeden z nejkomplexnějších satelitních navigací, jaký teď můžete sehnat – používá funkci Google Maps a na rozdíl třeba od BMW, Vám umožní vidět lesy nebo budovy.
To byly ale jen tretky. Pojďme k hlavní věci – ovladatelnost GTCečka. Není žádné překvapení, že to není auto, s kterým se budete řítit velkou rychlostí po silnici. To není to správné zacházení s tímto vozem. Když přijde na nedotáčivost velice rychle si uvědomíte, jak těžké jsou 2,5 tuny. Dá se ale řídit ve svižném tempu a odměnou je majestátní a lehká ovladatelnost. Nicméně jen na rovné a rychlé silnici. Pomalá jízda je trochu nemotorná, ale vyšší rychlost to skvěle kompenzuje. Není žádná prodleva nebo odezva v řízení nebo brzdách a máte dostatek informací od podvozku a víte o co v danou chvíli jde.
Krouťák jde v poměru 40:60 (změna od 50:50), což je do zatáček docela znát. Ale absolutně nejlepší je, že sedíte ve velkém, dlouhém a pohodlném voze a při tom jedete svižně a ladně. Nikdy nemusíte zatnout zuby a ještě k tomu si libujete v naprosto luxusním a temperamentním autě, uvítáte také stabilitu a kultivovanost motoru a i auta celkově. Dokonce ani neuvěříte, jak je GTC tiché ve vysokých rychlostech, když máte vytaženou střechu. Není taky čemu se divit, střecha je vyrobena ze 7 vrstev. Dokonce ani bouchání nebo hluk z pneumatik a zavěšení, nic takového tady neexistuje. Je to doslova borec na dlouhé cesty.
Nebo alespoň by bylo, nemít takovou spotřebu. Dokonce i nová M5 nebo Ferrari FF je efektivnější než Bentley. No posuďte: Bentley – 16,5 l/100km, M5 – 10,0 l/100km. Nějakých 16 litrů není moc přívětivá spotřeba.
Dost už bylo tlachání. Pochybuji, že někdo kdo si může koupit auto za čtyři a čtvrt miliónu bude řešit spotřebu. Přece není konec světa. Nicméně tohle je způsob, jakým chtělo Bentley přimět lidi aby stáli u pumpy a čerpali v zástupech. Hlavně Američané. To budou mít ekopošuci radost.
Co na závěr? Není to nejrychlejší auto na světě, ale nejlépe ho charakterizuje svižné tempo ve spojení důstojnosti a majestátního vzhledu, tento kousek nám přináší naprosto nový pohled na auta této třídy. Nicméně pomalá jízda na pobřeží a stažená střecha, je to, co byste asi s tímto autem dělali nejčastěji. To naprosto nabádá toto auto z jakékoliv strany.
ZÁVĚREČNÉ HODNOCENÍ
Co se nám na autě líbí: – Je neuvěřitelně rafinované
Co se nám nelíbí: – Spotřeba 16 litrů na 100km je docela hodně
Verdikt Top Gearu: – Nejlepší auto od Bentley je pravděpodobně nejlepší luxusní GT
Výkon: 0- 100 km/h za 4,5 sekundy ; max. rychlost – 313km/h
Technické údaje: 6,0l W12 twin-turbo – 582 koňských sil ; 380g CO2 na kilometr ; 2495 kilogramů
Cena: 4,200,000 Kč v Británii, v ČR něco kolem 4,500,000 Kč