Alfa Romeo Giulietta 1.4 Recenze

Alfa Romeo Giulietta 1.4 Recenze

 

Edit článku:

Nová Romeo Giulietta 2016

V únoru jsme se mohli dočkat oficiálního představení faceliftované Giulietty. Změny nejso nijak rapidní. Alfa Romeo přichystala změnu nárazníku a čelní masky. Zmínit musíme také změnu litých kol. Při pohledu do interiéru si povšimneme změn v čalounění a dékorech. Nová Giulietta se chlubí také jiným designem litých kol a vylepšením multimediálního systému.

Alfa Romeo Giulietta je mnohem lepší auto než 147. To sice není zrovna velký objev, vzhledem k tomu, že 147 už je na trhu víc jak deset let a dlouho se ji snažili porazit mladší a svižnější konkurenti, takže tady je ten větší důvod – Giulietta by mohla být tím nejlepším autem, které Alfa za 100 let své existence vytvořila. Ale není to lepší Alfa.

Zní to nesmyslně? Tak čtěte naši recenzi dále. Giuletta má všechno, co má vyspělé auto mít – je vyrobená kvalitně a s noblesou, má úsporný motor – lepší než kterýkoli z jejích předchůdců. A to všechno v základní výbavě…je to prostě Alfovité. Má charakter, vášeň. Bože, jednu mi dej a zbývající potřeby ať jdou klidně do háje. Je snadné Giuliettu obdivovat a mít rád, ale nemá nic, co by tak nějak zabrnkalo na vaši chlapskou strunu.

Alfa Romeo Giulietta a test v Top Gear

Musíme připustit, že nemáme ideální podmínky, abychom se během testovacích jízd mohli do Giulietty zamilovat. Když jsme přijeli na dráhu Alfy Balocco, která je hned vedle silnice z Milána do Turína na severu Itálie, pršelo tak hustě a intenzivně, že toho „tam nahoře“ musel někdo pořádně naštvat. Golf je Golf a na počasí vůbec nezáleží, ale Alfa tak nějak vyžaduje modrou oblohu a tetelící se horko. Je to povrchní, možná ano, ale taková je Alfa. Povrchnost je někde v horní části jejího životopisu.

V dešti vypadá náš testovací vůz jako velký bratr Mita. Normálně se estetickou stránkou aut nijak zvlášť nezabýváme, protože za A) máte oči a za B) Kirstin Dunst také pořád obsazují do filmů, takže je jasné, že se každému líbí něco jiného. Alfa si ale při prodeji svých vozů vždy zakládala na tom, že vypadaly šmrncovně, takže nám odpusťte několik poznámek. Za prvé – Giulietta je extrémně závislá na barvě.

Alfa Romeo GiuliettaOstré záhyby na spodní části kapoty se ztratí v tmavých odstínech díky kterým vypadá přední část příliš vysoká a beztvará. Za druhé, i když si všimnete u zadního profilu jisté podobnosti s Meganem a Astrou, Giulettin zadek je mnohem jemnější, zkrácené linie ubírají na objemu tam, kde by se zadek zdál příliš velký. Vyšperkování je nádherné. Zadní LED světla osvětlují Zadní, středový znak a klika zadních dveří je elegantní jako vždy.

Ale velké svislé mřížky postrádají skutečnou eleganci Brery a přiléhavý předek 159. Fajn, Giulietta vypadá mnohem výrazněji, než Audi A3, což bude asi nejvýznamnější konkurent, ale je to opravdová nádhera? Pro nás…ne tak docela. Zatím ne.

V kabině je to stejné. Hezké, ale ne neodolatelné. Jsou tu jisté záblesky něčeho krásného. Přepínače pod centrálním panelem ve tvaru podkovy jsou měkké na dotek a krásně tlumené, průduchy na středové konzole jsou úzké a elegantní a zdá se, že kdybyste olízli tu kůži, měla by chuť toho nejlepšího argentinského masa. Stačilo by pár dalších takových záblesků uvnitř vozu a měli byste pocit, že ji prostě musíte mít hned, ale příliš z toho, co vidíte už je vám tak nějak povědomé. Přepínače na volantu jsou přímo z Fiatu Punto, box u dveří vypadá, jako byste ho vytáhli z vanu Doblo. Samozřejmě, že renomovaní výrobci si občas něco vypůjčí od svých levnějších bratranců, ale vždycky jde o to, jak se jim to podaří zakrýt. Giulietta ale tyto věci nechává příliš na odiv.

Alfa Romeo GiuliettaTak dobře. Už to nebudeme pitvat. Déšť je teď tak intenzivní, že nemůže trvat dlouho, než země praskne jako nějaký balón, nebo nás to jednoduše spláchne do Středozemního moře. Takový malý kousek Itálie, který se bude pohupovat na vlnách směrem k severní Africe. Vyplujeme z Balocca, abychom našli slunce, jezera a slušnou silnici.

Našli jsme to naposled zmiňované…a Giulietta je úplně hoří touhou. Nemusí to být žádná nádhera, hlavně, že si zařídíme. Giulietta má zcela nový model podvozku, který bude základem pro spoustu dalších Alf a Fiatů a bude mít i nové, vícenásobné, hliníkové pérování. Alfa připouští, že ve snaze o sportovní provedení obětovala u 147 příliš mnoho komfortu. Tvrdí, že tato úprava vylepší stabilitu.

A oni to dokázali. S vypínačem DNA…tlačítko, které umožňuje nastavení tlumičů, nastavení diferenciálu, rychlejší odezvu plynu za běhu – nastavení na nejostřejší dynamický mód (akce, která způsobuje i výskok krásného a malého G-metru na obrazovce s navigací, což nás velmi potěšilo) je nádherně poddajné a zcela pod kontrolou. Pokud se to dá říci o promáčené silnici, sedí pěkně. Ale snadno se dá vyprovokovat k drzosti.

Giulietta má témeř organickou kvalitu řízení, díky kterému vám řízení u A3 připadá tak nějak bez života. Máte pocit, že je příliš křehké. Na dobré silnice vám ale Alfa poskytne to, co by měla. Zábavu.

Giulietto, Giulietto ach ten motor

Bohužel vás tato dynamická krása upozorní na Giuliettin bezduchý motor. Náš model má 167 koní, benzínový motor o obsahu 1.4 l, což představuje Fiat, jako jeho nový chytrý ‘MultiAir' variable-valve technology (systémem aktivní regulace množství vzduchu nasávaného do válce). Řada Cloverleaf s 235 koňmi se objeví až v létě, toto je nejsilnější Giulietta, která je k dispozici. Také je k dispozici neseřízená verze stejného motoru, která má 118 koní. V podstatě stejný motor jsme testovali a obdivovali v novém Fiatu Punto a u několika dieselů.

Objektivně vypěstovaný benziňák je vynikající. Zrychlení z nula na sto dosáhnete už za méně než 8 vteřin, což je, upřímně řečeno, mnohem rychleji, než by to u takhle velkého hatchbacku s motorem 1.4 l mělo být. Vybaveno systémem stop/start, dosahuje spotřeby jen 5,8l/100 a pouhých 134g/km CO2, což jsou působivá čísla. Ano, pod 2000 otáček je jízda tak trochu bez života, a vůbec nemáte pocit, že jde o benzinový motor s turbem. Výkon je hladký a progresivní, nárůst sotva znatelný.

Tak v čem je problém? V hluku a povaze…je to bezduché. Turbo sice krásně vrčí s lehkým překrytím bzučení ve vysokých otáčkách. Ale…… V A3 nebo v Golfu bychom ho mohli považovat za fajn motor. Ale u Alfy, která by měla potit, krvácet a občas i močit benzín, to tak úplně nesedí. Nedalo by moc práce, vdechnout mu nějakou duši, možná jen trošku bublání z výfuku, ale v tuto chvíli by byl lepší nějaký větší diesel.

A v tom je ten problém. Pro kritéria vyspělých silničních testů je Giulietta dobré auto. Prostor pro cestující vzadu, který byl tolik kritizovaný u 147, je tady srovnatelný s pěti dveřovým Golfem a do kufru naložíte pěkný náklad. Když jedete rychle, je skoro tak klidná a rafinovaná jako A3. Skvělá, úžasná, ale nechává nás tak trochu chladnými. Prodali byste svého domácího mazlíčka nějakému řezníkovi, abyste si ji mohli pořídit? Ne!

Můžete argumentovat, a to docela dost, že se nám nikdo nezavděčí. Strávili jsme roky tím, že jsme kritizovali chatrnost a nespolehlivost u vozů Alfa, a když vyrobí pořádné, rafinované auto, naříkáme, že je bezcharakterní. Giulietta je teď opravdovým soupeřem pro Golf nebo A3 a i když musí být ceny ještě oficiálně potvrzeny, oznámila Alfa, že cena Giulietty bude začínat na 17.000 librách, což by mělo být konkurenceschopné. Ale pokud chcete něco, jako je Golf, měli byste si prostě koupit Golf. Alfa vždycky na trhu nadchla nejvíc motoristů, ale tentokrát to tak není. Ne tak docela.

Případně byste mohli argumentovat také tím, že se na to díváme špatně. Že je Giulietta jedním z nejžádanějších aut, jaké jste kdy viděli. Maurice by to určitě udělal. Maurice je asi nejnadšenější starší muž v Evropě. Na konci naší testovací jízdy jsme Giuliettu zaparkovali na březích jezera Maggiore. Voda pěnila a dělaly se vlny, jako by se odtud měla každou chvilku vynořit Godzila a ukázat nám svůj apokalyptický vztek. Maurice doslova přiskákal z malého obchodu s potravinami, tleskal a v rukou svíral brožuru Giulietty, jak se pročvachtával deštěm.

"Bella, bella, bellissimo," odříkával jako v transu, hladil auto a zářil, jako by si dal nějaký koktejl s morfiem. Z hovoru, který bych velkoryse popsal jako dvojjazyčný, a přesněji také z toho, co ukazoval a jak opakovaně křičel, nám došlo, že byl s koupí Giulietty úspěšný. Prodej měl být zahájen druhou sobotu v květnu. Koupil Giuliettu s benzínovým motorem 1.4 l, 118 koní v bílé barvě, aniž by si ji vyzkoušel, nebo ji alespoň viděl na živo. Prohlédl si jen několik fotek na internetu….. Jauvajs. Tak tomu se říká oddanost…

Pro nás v testu zatím Giulietta nedosáhla potřebné úrovně. Cloverleaf, který se má objevit v létě a má být na pohled masivnější, na tom bude s trochou štěstí lépe. Do té doby jsme sice ohromeni, ale není to láska.

Napiš co si myslíš

Komentáře

Jsi fanda Top Gear a Grand Tour? Právě pro Tebe jsou určity tyto trička s originálními motivy!

►Nová kolekce triček na eshopu zde!◄

banner