Clarkson o koňské síle

Clarkson o koňské síle


Jak všichni víte, Ferrari 250 GTO je považováno za to nejlepší a nejdůležitější Ferrari vůbec. Bohužel, toto tvrzení nemůžu ověřit, protože BBC není natolik bohaté, aby mohlo zaplatit pojištění a já se někdy dostal za jeho volant. Ale jednu věc vím jistě. Má jen 295 koní.

Takže si to vyjasněme. Nejlepší auto, které kdy bylo vyrobeno má pod kapotou méně – o hodně méně – koní než Ford Focus.

Pokud ale mluvíme o trati v Qataru, je to směšná představa. Tady je nejlepší auto to, které má nejvíce koní. Koňské síly zde znamenají všechno. Jsou mechanickým ekvivalentem vašeho přirození. Ten, kdo jich má nejvíc, je nejlepší, nejsilnější a nejpřitažlivější.

Za starších časů se považovala za nejdůležitější rychlost – přesněji čísla, kterých dosahovala ručička tachometru. Ford mého táty dosahoval 190km/h, takže měl můj táta větší penis než táta Johna Forrestera, jehož auto dosahovalo jen 145km/h. V mojí jedenáctileté hlavě byl tohle prostě fakt.

Nákup součástek, které dokážou zvládnout opravdu velkou rychlost je ale pro výrobce automobilů dost nákladný, takže většina současných automobilů dosahuje 250km/h. Což znamená, že dnes mají všichni genitálie stejně dlouhé. A se zrychlením je to úplně stejné. Pamatuji si, jak jsem upřímně věřil, že jsem lepší než můj spolužák, protože moje Scirocco zrychlilo z 0-100 za 7.9 vteřin a jeho Chevette HS to trvalo 8.3 vteřin. V dnešní době to automobily zvládají na stovku tak rychle, jak jim to jen příroda umožní. Z nuly-na-sto už dnes není na školním dvorku ani vzdáleně důležité. Nebo v hospodě. Dokonce ani v Qataru. Ne. Dnes jsou důležité koňské síly.

Společnosti vyrábějící automobily jsou si toho vědomy, což je také ten důvod, proč se tak nesmiřitelně snaží získat jich čím dál víc. Evropská Unie může klidně skákat až do oblak a poukazovat na polární medvědy a ozonové díry, ale zatímco inženýři vědí, že jejich příští motor musí produkovat pouze květiny, vědí také to, že pokud nebude mít více koní než ten minulý – který vypouštěl do ovzduší směs uhlí a jedovatých plynů – tak skončí.

A co víc, musí mít více koní než Audi, které jich musí mít víc než Mercedes, který jich zase musí mít víc než BMW atd. Nicméně se rychle blíží okamžik, kdy s touhle pošetilostí musíme přestat.

Poprvé jsem si toho problému všiml, když jsem před pár lety řídil Brabusem upravený Mercedes SL. Měl 730 koní a téměř deset tisíc otáček, což jsou čísla, která mohou ukazatele na vašem displeji dohnat k šílenství. Ale na silnici bohužel působí větší problémy. To auto bylo naprosto neřiditelné.

Nejprve mě napadalo, že měl Brabus možná špatný den a že to jednoduše dostatečně nepromyslel, ale později jsem vyzkoušel AMG SL Black se 660 koňmi a nebylo to o nic lepší. Bylo to jako bych jel na velrybě poháněné turbem.

Když jsem projížděl zatáčkami, převažovalo se, a jakýkoliv pokus vyrovnat ho ubráním plynu byl neúčinný. Jako byste se pokoušeli balancovat se řvoucím dítětem na baseballové pálce.

Říkal jsem si, že kostra vozu možná není schopná vypořádat se s takovými čísly. Byla to věrohodná myšlenka. Je to automobil pro zubaře z Houstonu a ne pro takové mladé závodníky jako já.

Nicméně nedávno jsem vyzkoušel Ferrari 599 GTO, které má 660 koní a ani to nefungovalo. Kostra 599 nebyla s největší pravděpodobností navržena pro chlápky z Texasu. Jak víme, byla navržena pro majitele skladišť s koberci na severu, aby si mohli hrát na Michaela Schumachera.

No, řeknu vám co. Pokud to vypadá na déšť a vy si chcete hrát na Michaela Schumachera v 599 GTO, tak definitivně skončíte v nějakém stromě.

Velké množství koňských sil sice může znít lákavě, ale na silnici potřebujete pořádné silenbloky a závěs. Plus potřebujete pneumatiky, které vydrží více než 25 km a volant, který se po půl otočce nebude zasekávat. Tyhle věci se však stávají bezvýznamnými, když někomu představíte 660 koní.

Ano, vím, že Bugatti Veyron si vede na silnici dobře i když má tisíc koní. Ale taky právě proto stojí několik milionů. A právě tolik musíte utratit, jestli chcete dávat takové velké sázky. Pokud chcete utratit méně než milion, pak považuju za realistické maximálně 600 koní. McLaren si to myslí také, což je důvod proč jsou jejich nové automobily těsně pod touhle hranicí. Stejně i 458. A také všechna ostatní skvělá auta.

Teď jsme se ovšem dostali na ošemetné místo, protože BMW, Audi a Mercedes prodávají automobily s 500 koňmi. A pokud budou v tomto soupeření pokračovat, dostanou se brzy nad 600. A pak co? Všichni realitní makléři a bankéři v zemi skončí rozmazaní na pouličních lampách.

Němci jsou si toho očividně vědomi, protože v současné době akorát soutěží o to, kdo bude mít v autě výkonnější stereo. Když jsem se díval naposledy, vedl Jag s 1 200 watty, což je dost na to, aby vám to urvalo hlavu.

Ale ve skutečnosti nás nezajímá, jak hlasitě si můžeme poslouchat Jeremy Vina, zatímco jedeme na odpolední schůzku. Stejně tak by mohli soupeřit i v řazení a chlubit se: "Máme víc řadících stupňů než vy." Oh, já zapomněl. Lexus to už dělá.

Nicméně ale potřebujeme něco, čím bychom v naší představivosti nahradili koňské síly, protože automobily s více než 600 koňmi jsou nebezpečné. A když jsou omezeny rychlostí 250 km/h je to navíc naprosto zbytečné.

Decibely? Neřekl bych. To nechám na šílených motorkářích. Váha? Nuda. A stejně nakonec skončíte u Citroenu AX. Emise? Oh, dejte mi pokoj. Opravdu myslíte, že se normální lidi budou předhánět a říkat: "Můj táta produkuje méně oxidu uhličitého než tvůj táta"?

Ne. Myslím, že jsem to vymyslel. Cena. Ano. Přestaňme říkat výrobcům automobilů, že chceme větší výkon. Už ho máme dost. Místo toho jim řekněme, že chceme platit za auta méně. Protože bychom neměli zapomínat, že když bylo 250 GTO nové, stálo jen 170 000 kč.

Napiš co si myslíš

Komentáře

Jsi fanda Top Gear a Grand Tour? Právě pro Tebe jsou určity tyto trička s originálními motivy!

►Nová kolekce triček na eshopu zde!◄

banner