Top Gear v Mini WRC

Top Gear v Mini WRC


Projděte si svůj seznam NEJ autíček a ručím vám za to, že Mini Cooper bude ten správný taťka. Pojďme se podívat… Impreza, Delta, 205 T16, Quattro, Stratos, Escort, Fiat 124 Abarth (omlouvám se, ten se líbí jen mně)… a Mini. V polovině šedesátých let byla slova „Mini Cooper“ a „Rally Monte Carlo“ k sobě přitahována jako magnetem. A teď by to tak mohlo být zase. A pokud návrat Mini mezi špičky rally nestačí, šlo by také o návrat Prodrivu, týmu, který udělal Imprezu Imprezou. Podle nových pravidel pro rok 2011, se na World Rally Championship, díky nasazení Mini, mění boj mezi Citroenem a Fordem na boj tří značek. A to nás nadchlo.

Obzvlášť, když jsem si tu super jízdu užil v jediném prototypu. Byla to správná jízda s kouřícími pneumatikami a také pořádnými smyky. Turbo motor vyskakoval až do červeného pole a převodovka mlátila přes ozubená kola. V roce 2011 mohou mít auta o něco menší výkon než dřív, ale Mini ukazuje, že to umí vykompenzovat. Bude to těsná konkurence vozů, které poznáte podle dýmu z výfuku, nebo podle toho, jak od nich lítá sníh nebo štěrk do všech světových stran a když vyrazí, nadělají spoustu hluku.

Pokud jde o marketing, viděli jsme pár hodně podivných závodních aut… co třeba Peugeot 307CC? A v případě Mini Countrymana je ve hře pár významných marketingových faktorů. Je nový! Má 4WD a 1,6 turbo, přesně jak říkají nová pravidla pro rally! Je to sportovní auto, poctivé a v žádném případě holčičí! (Nechci se odvolávat na výrok Iana Robertsona, marketingového šéfa BMW, který řekl, „The World Rally Championship posiluje klíčové hodnoty značky Mini, vzrušení a energii, stejně jako důraz na mužský element značky.“)

Ale Mini WRC vzniklo čistě za úmyslem vyhrát. Téměř přede dvěma lety vytvořil malý tým (Prodrive) za pomocí svých designérů a počítačových modelů, vlastní simulační software s vlastními parametry a vzniklo ideální závodní auto, které splňuje pravidla pro rok 2011… perfektní délka, hmotnost, rozvor, těžiště, odpružení, poloha motoru a aerodynamika. Další fází bylo pozorování asi tuctu silničních vozů různé výroby, aby zjistili, který tvar by odpovídal jejich teoretické představě. Čtyři jim připadaly dobré. Hádejte které… Dva byly Fiesta a DS3. Další byl ve stodole odstavený Mini Clubman. Pak se Prodrive podíval i na Mini. V té době se dostali ještě ke Countrymanovi. Byl dokonce vhodnější než Clubman. Vedení Mini souhlasilo, a tak BMW pověřilo Prodrive návrhem auta a vytvořením pracovního týmu, s podmínkou šesti závodů v roce 2011 a plným nasazením v roce 2012.

Prodrive sestavuje auta i pro soukromé zákazníky. Podle nových pravidel by měly náklady o třetinu klesnout, ale i tak budete potřebovat 400 liber. Což zahrnuje díly a technika Prodrivu stále po ruce. Když si připlatíte, můžete mít plnou podporu Prodrivu a pak stačí jednoduše nastartovat a vyrazit. Prodrive počítá s tím, že jich za první rok postaví zhruba 25 nejen pro Světové závody, ale (v zjednodušené formě) i pro super produkci.

Je jasné, že každý závodník WRC bude mít své vlastní fanoušky. Rychlý Ford, trochu bojovný Citroen s největším závodním jezdcem v historii za volantem a Mini. Samozřejmě jde i o sponzoring, takže pokud vlastníte značku, kterou byste chtěli spojit se značkou Mini, nejlepší bude, když co nejrychleji zvednete telefon. To je důvod, proč je toto auto v červené barvě se šachovnicovým vzorem a akční prototyp je plný klikyháků. Nevšímejte si těch osekaných podběhů. Na konečné podobě ohybů a spoilerů, se stále ještě pracuje v konstrukčním oddělení Mini a týmu aero Prodrive.

Prodrive zatím oznámil jméno jen jednoho řidiče, Krise Meekeho, čerstvého vítěze série IRC v Peugeotu S2000. Má technické vzdělání a před tím, než se ukázalo, jak dobrý je v řízení, podílel se i na designu závodních vozů. Ptám se Davida Lapwortha, technického ředitele Prodrivu, jestli je Meeke ve stejných autech tak rychlý, jako Sebastien Loeb. „Ne. A řekl bych, že kdyby ano, teď by tady stál.“ Tak proč neangažovat Loeba? „Neumíte si představit Loebův plat. A kromě toho, je to francouzský tým. Je to ten nejlepší sportovní jezdec, jakého jsem kdy viděl. On je takovou ne zrovna férovou výhodou Citroenu.“ No, nakonec bude muset odejít na odpočinek.

TopGear se objevil schůzce s WRC Countrymanem, v jejich předváděcí místnosti… Cooper All4, verze 1.6 turbo s pohonem na všechna čtyři kola. Ten se teoreticky blíží závodnímu vozu.

Až na to, že tím samozřejmě není. Je mnohem blíž než, řekněme Ferrari 458 k Ferrari F10 auto Grand Prix, ale ani tak nebude žádný obyčejný hatchback navržený tak, aby vyhrál jedno z prvních mistrovství. Silniční vozy využívají sílu 184 koní při hmotnosti 1.455 kg, zatímco závodní auta mají 300 koní a podle pravidel minimálně 1.200 kg. U silničních aut se používá stejná karoserie, která má stejnou sílu oceli i v prostoru motoru, kde ji mají závodní vozy zesílenou.

Blok motoru je stejný jako u silničních vozů, i když to je opravdu náhoda. Podle nových pravidel se musí použít 1.6 turbo, ale existuje motobalíček, který schválila FIA, že se může použít i pro jiné události, jako třeba Super Touring. Závodní auta nesmí na silnici, auta mají ventil Valvetronic, takže se drží klasické vačkové hřídele. Závodní auta mají 6-ti stupňovou převodovku a stejný Xtrac unit (speciální vlastnost převodovky – zajišťuje co nejrychlejší přeřazení), jaký používá Ford.

Systém řízení všech čtyř kol je jako nebe a dudy. Silniční vůz má elektronicky kontrolované centrální diferenciály. To není v závodním autě dovoleno. To vlastně žádný centrální diferenciál nemá. Přední i zadní kloubová hřídel, se vytáčí ve stejném poměru. Výhodou je, že poskytuje stabilitu, když míříte do stromořadí, nebo do štěrku a bláta – vůz udržuje stabilitu. Ale v asfaltových zatáčkách je tendence jet rovně a to je to poslední, co chcete. Takže je tu možnost, jednoduše odpojit pohon zadních kol, který je propojený s ruční brzdou. To znamená, že každá sebemenší zatáčka musí začít s pohybem ruční brzdy. Z pohledu diváka, proč ne?

Závěs je naprosto jiný. Žádné silniční auto nemá tak propracované nastavení zadního zavěšení, které je v podstatě vytvořeno kvůli komfortu jízdy, než jeho funkčnosti. Závodní auta mají podpěry ve všech čtyřech rozích, které pomáhají hlavně při průjezdech přes kameny a strouhy v lesích a poskytuje obrovskou přilnavost k asfaltu. Tomu také dopomohla výměna z 18-palcových kol na 15-ti palcové (pro jízdu na šotolině).

Takže mechanismy WRC Mini nejsou podobné silničním vozům, ale WRC Citroenu DS3 a WRC Fiestě. Ale Lapworth říká, že Mini WRC bylo koncipováno, jako nový kus pro novou registraci a byl navržen v dobrém čase, takže spíš než o pokus o konkurenci, jde o velmi elegantní návrh. Například: všechny čtyři závěsné sloupky jsou stejné, a přední i zadní stabilizátory také. Navíc je zde pár masivnějších šroubů než obvykle. Tohle všechno vám pomůže, když se v noci ocitnete uprostřed ničeho a v bahnitém terénu.

Ale dnes je život jednodušší. Máme po ruce dílnu. A testovací dráhu. Prodrive má svou vlastní leteckou základnu blízko Warwicku a pro dnešek jsou mými řidiči Lapworth a k tomu Damian Harty, hlavní inženýr dynamiky vozu Prodrivu, který udělal většinu počítačového tvarování. Jsou zde dva asfaltové okruhy. Jeden rychlý, s několika testovacími ostrými zatáčkami a esíčky a menší, hrbolatější okruh pro rally. Mini je tady jen kvůli testovací jízdě, nebyl nastaven na asfalt. Z našeho pohledu jsou to jen samé dobré zprávy: pneumatiky vhodné na štěrk mají na asfaltu nádherné vedlejší efekty.

Tohle Mini je hladové po každé zatáčce a polyká je opravdu dychtivě. Ale nikdy ne v úhlu, který byste očekávali… obzvlášť z mého pohledu. Sedím na sedadle spolujezdce, které je posazeno hodně nízko a daleko, kvůli rozložení hmotnosti, takže skoro ani nevidím na palubní desku.

Vůz jezdí dokola, jako by byla trať pokryta melasou a proplouvá z jednoho extrému do dalšího. Jízda je jemná a valí víc než závodní auto, ale nikdy nezakolísá a ve výmolech a dírách zůstává jízda pružná a na úrovni. Točivý moment ho vytáhne z pomalých zatáček, ozubená převodovka získává další podíl jako nějaký brutální vypínač.

Lidé v motosportu často moc dobře nemluví o těch, co vytváří pravidla, ale Lapworth říká, že Jean Todt, prezident FIA, ví, že se lidé budou dívat na rally jen tehdy, pokud v ní bude hodně slušných účastníků. A aby to tak bylo, musí se upravit náklady. Ale také platí, že se lidé budou dívat jen, když budou auta velkolepá.

Když jsem vylezl z Mini a ve vzduchu se vznášel zápach spálených pneumatik, přepadla mě nevolnost, takže to vypadá, že mise byla splněna.

Napiš co si myslíš

Komentáře

Jsi fanda Top Gear a Grand Tour? Právě pro Tebe jsou určity tyto trička s originálními motivy!

►Nová kolekce triček na eshopu zde!◄

banner