TG awards 2010 – GT of the Year – Bentley Continental GT

TG awards 2010 – GT of the Year – Bentley Continental GT

Bentley Continental GT

Bentley Continental GT

"Aargh! Camel!" není to, co chcete slyšet na cestách při míjení rohu budovy ve velké rychlosti v GT za 3 763 630 kč. Pokud byste měli poskytnout jakýsi morbidní seznam závěrečné fráze, kterou chcete slyšet, než zemřete, tak by tahle fráze přišla velmi blízko k dolní části mého osobního seznamu. Někde mezi "Myslím, že je to jedovaté" a "Co to děláš s tím kladivem?

Nicméně, jsme tady. Bentley Continental GT, můj německý přítel Juergen a já, jak se zoufale snažíme tlačit brzdový pedál na podlahu. Aby byla situace ještě více bizarní, Juergen je spolujezdec. Juergen nemá před sebou brzdový pedál.

Povedlo se nám zastavit nějakých 20 metrů před velbloudem a to je dál než jsem čekal, že se nám povede. I s ABS a bez volitelných karbon-keramických brzd, může GT snížit svoji rychlost na minimum, když to potřebuje. Velbloud nepohnul ani svalem a šest palců dlouhé řasy, na které jsem zděšeně vykuloval oči, byly plné pohrdání. Koneckonců, když žijete v poušti na blízkém východu a žvýkáte zeleň se stejným tvarem a konzistencí jako pletací jehlice, navíc v 45° vedru, je nepravděpodobné, že vám prudké brždění přijde působivé a strhující.

Za mohutného říhání a plivání travnatých chuchvalců, vrhá na Bentley zničující pohled a odchází. Možná, že velbloud nepoznal, že to je 2010 Bentley Continental GT, výrazně přepracovaná (zde bych měl říci asi nová) verze z roku 2003 na renesančních kolech. Abychom, ale byli spravedliví k velbloudovi, to by nemělo být tak težké: Bentley se rozhodla pro bezpečné obnovení vizuálního zpracování. Nezapomínejme, GT vždy ukázalo, jak důmyslné umí být, na to že je four-door supersport, který jezdí rychlostí 318km/h. Takže možná je to správná volba.

Bentley Continental GT je přepracovaná více, než si myslíte

Se sluníčkem nechávající nám otevřené, každé zákoutí, přecházíme na druhé dojmy. Nové Conti je vlastně docela odlišné od toho, jak to vypadalo na prvních obrázcích a jakmile máte více času na prohlédnutí, nacházíte stále více detailů.

Přední maska Bentley Continental GT

Přední maska Bentley Continental GT

Bentley používá stejný hliníkový ‘Super Forming’ jako u Bentley Mulsanne, (kde jednotlivé části listů spojí zahřátím na 500°C a pak tvarují pomocí tlaku vzduchu) pro GT komplex předních blatníků a kufru. Věnujme, ale větší pozornost ostrosti záhybů zbytku těla. Křivky jsou mnohem výraznější, vrásky jsou chirurgicky odoperovány, obzvláště přes dvojité zakřivení předních blatníků vedoucí na bok až po zadní kola. Výsledek dává dojem, že tělo je více napnuté, má výraznější vzhled a to i přes to, že profil vozu je téměř stejný jako předtím.

Další změny jsou patrné díky hlavním a zadním světlům. Přední sada si zachovala tradiční Bentley čtyřlampové uspořádání, ale zadní prodělala změnu. Jsou poseté LED a jemně se tyčí až do boků vozu. Každý objektiv se skládá z několika velkých oválů, které působí jako brzda s potkávacími světly.

Zadní část je to, co Bentley nazývá ‘double-horseshoe' neboli dvojitá podkova, kde je zadní část kufru orámovaná jako zadní křídlo. Opět podobnost s větším Mulsanne. Navařování je určitě báječná funkce. Pokaždé, když se podíváte do vnějších zpětných zrcátek, vidíte velké boky přecházející do krásných stehen. Ten pocit, že máte velkou sílu, je k nezaplacení. Přiznávám, trošku zajímavé přirovnání, ale řekněte sami, jestli to tak není.

Po chvilce, se stává hrou spatřit další změnu, protože je zde poměrně málo pozměněných prvků, které nevidíte na prvků pohled. Maska chladiče je více vzpřímená a forma front-end otvorů je supervelká a extra chromovaná. Dohromady to dává GT extrémně agresivní vzhled.

Důstojná elegance Bentley Continental GT

Důstojná elegance Bentley Continental GT

A i když to vypadá jako aerodynamická cihla, nový GT má nižší koeficient aerodynamického odporu, než staré auto (do 0.33Cd), stejně jako podvozek plošší a širší rozchod kol. Širší o 41 mm vpředu a 48 mm vzadu, je samozřejmě pro účely jízdní stability, ale také, to z toho dělá opticky velmi široké a nízké auto - nic špatného. K dispozici je také možnost pořídit si 21 palcová kola (standart 20), v různých provedeních, včetně chromu, což se stydím přiznat, že jsem moc rád. Pardón.

Základ zůstal stejný: GT je ocelová skořápka s twin-přeplňovaným 6 litrovým W12 vpředu a řízením všech čtyř kol pomocí šestistupňové automatické převodovky ZF s funkcí Quickshift. Motor nyní produkuje 567bph a 700Nm točivého momentu. Což znamená z 0 na 100km/h za 4,6 sekundy. Což na dvě tuny není špatné. Zdá se být velmi rychle, i když ne přímo agresivní, ale vše zvládá bez jakékoliv námahy. Pro záznam, auto je mnohem hlasitější zvenku, a zní opravdu skvěle.

4WD systém byl také upraven, má teď jiskru. Rozdělení točivého momentu je nyní 40/60 – přední k zadní. U starších tomu bylo 50/50. To by mohlo znít jako poměrně konzervativní změny, ale to dělá rozdíl v těsných zatáčkách, kde u starého auta budete čekat nedotáčivost, nové Conti se katapultuje ven s nádechem zpřísnění linky a přetáčivosti. Není, ale opravdu přetáčivé, pokud se nestanete hloupě agresivní. Je s ním větší zábava než se starším modelem.

Nejlepší na tom je, že interiér je jak vlastní nebe. Nový vůz je tak tichý, že můžete slyšet skřehotání vlastního dechu, mezitím co si twin-turbo W12 jemně bublá. Nový interiér je opravdu prvotřídní, něco mezi sportovním autem a neuvěřitelně luxusní limuzínou. Každé sedadlo je leštěné a dovedené k dokonalosti. Vše je kůže, která voní nádherně. Dokonce i opěrka hlavy a sluneční clona voní skvěle. Existuje i několik levnějších verzí, kde jsou větrací otvory a přední panel z plastu, ale i tak to bude vždy zvláštní a příjemné místo k posezení.

Zadní lampy Bentley Continental GT

Zadní lampy Bentley Continental GT

Musím ale přiznat jednu věc. Zahájení nového GT měl na starost „Sultanate of Oman“, místo, kde nepršelo významným způsobem více jak tři roky. To znamená, že Conti je dokonalý na hladkých a moderních silnicích. Za mokra ve Velké Británii, nebude o moc bezpečnější než tady. Zde se zdá být větší a těžší. Musím také zdůraznit jednu věc o Continental GT – to vodítko je obsaženo již v názvu… pro všechny rychlosti, nemá to být akutně agresivní sportovní vůz, ale křižník. Na 80 procent je stále velmi působivý. Převodovka zdůrazňuje charakterový rys: báječné při křižování, ale méně instantní, než byste mohli očekávat od manuálu „paddleshift“. Později v tomto roce bude k dispozici také méně silný V8, který slibuje 40 procentní zvýšení účinnosti.

Nový Bentley GT, je užitečné rozšíření étosu starého. Je o velké procento lepší vě většině ohledů. Proslýchá se, že tento vůz Bentley považuje za svou verzi Porsche 911, jeho vlastní ikonu, a vyžaduje ‘evolution of the revolution', neboli evoluci revoluce. Zní to trochu nudně, ale v ekonomickém klimatu, kdy ostudně lesklý a nový by mohlo přilákat i špatný druh pozornosti, se nové GT cítí jako doma.

Přes konzervatismus, zůstává nejlepším a nejluxusnějším GT na světě.

Napiš co si myslíš

Komentáře

Jsi fanda Top Gear a Grand Tour? Právě pro Tebe jsou určity tyto trička s originálními motivy!

►Nová kolekce triček na eshopu zde!◄

banner