První jízda: VW Golf R .. na ledě
První Top Gear test nového Golfu R, který je dosud nejvýkonnějším Golfem všech dob. Test na zamrzlém jezeře ve Švédsku.
Co je to?
Nejrychlejší a nejvýkonnější Golf všech dob, to je on. Řada R se začala vyrábět roku 2002, kdy Golf dostal šestiválcový motor R32 a od té doby se jeho výkony jen zvedaly. Nyní se jedná již o čtvrtou generaci, která dostala dvoulitrový turbomotor s výkonem 296 koňských sil, což je o 29 koní víc, než předchozí generace, a o celých 70 koní víc, než má Golf GTI. Rko také přišlo s nejnovější verzí pohonu všech čtyř kol 4motion od VW a je postaven na platformě MQB, jako celá sedmá generace Golfu. Díky tomu se dostává do srovnání s Audi S3 nebo Mercedesem A45 AMG.
Více čísel
Dvojspojková převodovka DSG umožní zrychlení z klidu na 100 km/h pod pět vteřin a nebo za 5.3 vteřiny, budete-li si řadit klasicky sami. Váží 1476 kilogramů, což je o 46 kg méně než u předchozí generace, ale skoro o 100 kg více než u Golfu GTI s výkonnostním paketem.
Co je ještě nového?
XDS plus. XDS je elektronický diferenciál, který je znám již z Golfu GTI, ovšem zde je navíc ono plus, které jen značí spolupráci s náhonem na všechna čtyři kola. Můžete mít aktivní nastavitelné odpružení, ovšem v našem testovaném autě jej nemáme. Co ovšem máme, je standardní Driver Select System, který umožňuje přepnout vůz do závodního režimu, kdy se zvýší hluk vozu a řízení se stane tužším. Pouhé 2.1 otáčky volantu nasvědčují tomu, že si mrazivý den na jezeře opravdu užijeme.
Vypůjčení VW Golf v Praze není problém.
Jste na jezeře?
Ano. Pokud ovšem nemáte švédské Laplandy zrovna nejblíže, je pro Vás tento test poněkud zbytečný. Ale VW nám chce nový vůz ukázat právě zde a já se domnívám, že je to příležitost poznat práci elektronického diferenciálu v plné kráse, kompletně vypnout kontrolu trakce - první VW, u kterého to lze - a trochu si na ledě pohrát. Mohlo by to být super. Ale taky nemuselo. Jsou zde totiž losi, kteří si klidně z nenadání vyběhnout z borovic přímo do cesty bez jediného varování.
Zkus to
Pro začátek pomalu na dvojku, brzdím opatrně. Zatočím a nechám přední kola dělat svou práci. Permanentní náhon a všechna čtyři by vás již natlačil do zatáčky, ale tady tomu tak není. Pokud zatočíte ještě o trochu víc, začne klouzat. Teď, když potřebujete napravit nedotáčivost - a že na zamrzlém jezeře to opravdu potřebujete - zadní náprava se probudá a vykoná svou práci. Takže místo toho, abyste vrazili do závěje u cesty, zadek se vám srovná a zatáčku projedete elegantním smykem na všech čtyřech.
Teď se vybouráš
Taky jsem si to myslel. Pokud si myslíte, že se sklouznete, trochu plynu věci vyřeší. Kolikrát jsem si myslel, že už se na cestě neudržím, ale když už jsou zadní kola bez naděje, přední kola vás z potíží vytáhnou. Diferenciál Haldex provádí rychlé a spolehlivé kroky, abyste se na cestě udrželi, přičemž může poslat až 100% veškerého výkonu na jediné kolo. Některé diferenciály bývají agresivní, ovšem o tomto se to říci nedá. Výsledkem je progresivní, kontrolovatelný a nakonec velmi příjemný vůz. Vlastně je velmi těžké něco při řízení pokazit. Na druhou stranu pneumatiky s hřeby taky výrazně pomohly.
Co se stane, když zapneš kontrolu trakce?
Budete si chtít vybrat nový ESC sportovní mód. Pokud si vůz myslí, že máte vše pod kontrolou, nechá vás udělat téměř cokoliv. Můžete jej tak řídit naprosto normálně, na plný plyn. Až když se dostanete do mírných problémů, tak Vám podá pomocnou ruku, aby Vás nasměroval na správnou cestu. Také reguluje přetáčení. Jediná nepříjemnost je lehké cvakání, které provází brzdění, navíc ještě doplněno výstražným světlem. Ale to Vám bude vadit spíše na ledě než na silnici.
Jaký je motor?
Silný, s takovým basovým bubláním. Výkon navíc, který se získal ze stejného motoru,jaký má GTI nebyl získán jen zesílením. Hlavy válců, výfukové ventily, vstřikovací ventily, ventilové pružiny a písty byly všechny upraveny. Po celém dni zneužívání této síly a napadání omezovače otáček jede dál. VW tvrdí, že klidnou jízdou se dá spotřeba setřást pod šest litrů na sto kilometrů. Je tu neskutečné množství točivého momentu 380 Nm.
Ale já žiju v Lutonu, ne v Laplandu
Omlouváme se. Musíme počkat, než zjistíme, jaký je nový VW Golf R na skutečných silnicích. Ale víme, že na sněhu funguje skvěle, tudíž na asfaltu by měl fungovat také skvěle. Hlavně pak na zabahněných a mokrých cestách. Na pevném povrchu se totiž v plné kráse neprojeví jeho schopnosti. Ale zase zjistíme, jak na tom je ve skutečnosti řízení a brzy. Nejspíš bude mít neskutečný odpich a bude neskutečně rychlý. I na ledě jsme téměř dosáhli času zrychlení na 100 km/h, takže na asfaltu to bude hračka. Už minulý Golf R byl miláčkem Top Gearu, takže tento - s mnohými vylepšeními - bude možná ještě oblíbenější.
Kolik to koštuje?
Ceny startují na 29.900 librách, přičemž to je skoro o tři tisíce liber více, než Golf GTI s výkonnostním paketem. Za to množství výkonu navíc, dvou poháněných kol navíc a kouzly s trakcí to není zase tolik. Především, podíváte-li se a základní cenu Mercedesu A45 AMG.
Zdroj: topgear.com