Proč Clarkson miluje nový Stratos
Ke konci minulého roku jsem by požádán vydavatelem TopGear magazínu, abych se zpětně ohlédl za auty, která byla uvedena v roce 2010 a vybral z nich nejlepší. Což se dalo přirovnat k prohledání záchodových mís a najít nejhezčí stolici. Všechny jsou hnědé a odporné. Nebo francouzské.
Předpokládal jsem, že rok 2011 přinese stejnou bídu, jelikož auta vyskakující z automobilového lůna teď musejí být koncipována obdobím, kdy bratři Lehmanovi odešli na západ a na Islandu bouchla sopka. Představil jsem si, že to budou samé Hyundaie a samá Kia s možným profilem laděným do komiksu u off-roadů, SUV a sub-aqua Mini. Ale jednoho dne, kdy jsem si dělal svojí práci, jsem uviděl fotku nové Lancie Stratos. Naježily se mi z ní vlasy na krku a začaly mě svědit zuby.
Stará Stratos je jednou z mých nejoblíbenějších aut. Těžko se do ní dostávalo, špatně se z ní vidělo, těžce se řídila a díky zvláštní „nůžkové“ poloze při řízení jste se cítili, jako byste jeli do strany, ještě předtím, než jste otočili klíčkem.
Potom, co jste otočili klíčkem a našli jste plynový pedál, který byl pod sluneční clonou spolujezdce. Lehce jste mohli způsobit velkou nehodu, protože Stratos měl rozvor kolem jednoho palce. A pedál brzdy byl obvykle ještě v továrně.
Samozřejmě, že ve správných rukách, to byla obrovská zbraň na rally. Tak obrovská, že vyhrála Světový šampionát v letech 1974, 1975 a 1976 a porazila takové auta, jako Ford Escort a Opel Chavette.
O rally auta jsem se moc nezajímal. Tehdy to byla všechno taktika. Ale Stratos jsem měl rád jako silniční auto. Obzvlášť, když měla velké mlhovky a barevné schéma „Alitalia“.
Nápad na takovéto auto přišel jako hloupý návrh v roce 1970, ale tělo bylo nakonec navrženo Marcello Gandinim – mužem, co navrhl Lamborghini Miura a poté ulpěl na Countachu.
V začátcích si Lancia nebyla jistá, k čemu jsou nová auta, s krátkým rozvorem, výklopnými dveřmi a šikmým vzhledem. A také neměla potuchy, jaký použít motor. Zkusili V4 z Fulvie, potom obyčejný salónní motor z Bety, než se nakonec rozhodli, že bude mít V6 motor z Dina. Který byl vyroben (aby puntičkáři byli šťastní, nebyl tak zván) od Ferrari. Výsledek byl bez pochyby špičkové auto a díky tomu jsem ho měl na zdi v ložnici. Kdybych byl James May, mohl bych teď říct, že mi z něj hučelo v kládě.
Když nastal čas, kdy jsem se dostal k řízení Stratosu, tak svět byl dál a už z auta nešel pocit špičkovosti. Nebo dokonce ani skvělého auta. Bylo to, jako byste lezli do pradědových podvlíkaček. Byl to pocit nepohodlí a staroby. Mandl ve světě automatických praček. Pěkný mandl. Atalianský mandl. Avšak přesto mandl.
Samozřejmě, ti, kteří opravdu chtěli Stratos, si mohli koupit díly od společnosti zvané Hawk. Ale ačkoliv to vypadalo jako Stratos, jízdní zkušenosti byly - buďme hodní – tak řekněme „zajímavé“.
Tak jsem čekal a čekal na den, kdy se síla, která je v Lancii jednoho rána probudí a řekne: „Víte co? Z rozmaru pracujeme na následovníkovi nejlepšího auta, které jsme vyrobili.“ A tak jsem čekal a čekal.
BMW předělalo Mini. Fiat předělal 500. GM předělalo Camaro. Take That předělali sami sebe. Ale Lancia kráčela pomalu, dělala řadu nudných Fiatů s ošklivými těly pro italské politiky, kteří potřebovali něco místního. Člověk by řekl, že časem začnou přemýšlet o novém Stratosu. Dokonce ukázali i několik návrhů. Ale lidé z Lancie se jen chtěli vytahovat. Neměli nic takového v úmyslu. A dnes se nic nezměnilo, Lancia dělá pořád braky. A pořád tu není Stratos.
Potom jsem viděl lednové číslo TopGear magazínu. Naštěstí, někdo byl tak nedočkavý, jako já, ale víc schopný a zapálený, že ho to už nebavilo a navrhl Stratos pro 21. století.
Ve zkratce, jde o Ferrari 430 s odebranými 200 milimetry z podvozku, aby se vytvořil slavný zkrácený rozvor. Je tam také ochranná klec, keramické brzdy, poloautomatickou převodovku (fuj), interiér z uhlíkových vláken a nový V8 motor schopný vyvinout 532bhp.
Ale všechno tohle mizí do neznáma - obrazně a doslova – pod tělem z uhlíkových vláken, auto vůbec nevypadá jako starý Stratos. Vypadá jako Stratos, jak by vypadal, kdyby Lancia posledních 40 let nedělala Ypsilon za Ypsilonem. A navrch toho všeho, je to postavené společností Pininfarina. Takže auto od Pininfarina, poháněné motorem Ferrari, které vypadá jako Stratos. Jak je to super?
Bohužel, tvůrcova webovka je přeložena z Italštiny, což znamená, že je tak květnatá, že to vypadá, jako by byla psaná pod vlivem hortenzie. Můžete ji číst týden a nic se nedozvíte. A jediné nezávislé silniční testy byly napsány lidmi, kteří nechtěli říct pravdu z obavy, že by urazili tvůrce, který jim dal exkluzivitu. Také jsem slyšel, že to mohlo mít cenu kolem půl milion liber. Ale opakuji, auto od Pininfarina, poháněné motorem Ferrari, které vypadá jako Stratos. To je jedna z věcí, kvůli které lidé vyberou bankovní účty. Také byste zaplatili půl milionu za trochu času stráveného s dívkou, co má energii jako paní Thatcherová, smysl pro humor jako Victoria Wood a tělo Scarlet Johansson, nebo ne? No, takové je tohle auto.
A tak, možná dříve, než jste mohli čekat, bych rád řekl to, že navzdory slušné konkurenci od BMW 1 série M a Citroenu DS3 Racing, tak moje auto roku 2011 je nová Lancia Stratos.
Jediné co teď musím udělat, je projet se v ní.
zdroj: Proč Clarkson miluje nový Stratos