Přichází Jaguar C-X16
Minulý měsíc nám Jaguár rozproudil krev v žilách, když zveřejnil vábné a tajemné náčrtky konceptu z podprodukce. No a tohle je ono. Jmenuje se Jaguar C-X16 a je úžasný.
Pár faktů, když dovolíte. Je to dvousedadlové sportovní kupé s náhonem na zadní, postavené na hliníkové architektuře a nabízí perfektní poměr 50:50 v rozložení váhy. Na délku měří 4,445 mm a je 1,297 mm vysoký (pro srovnání, nová 911 měří 4,535 mm na délku). Je to také nejmenší Jaguár od roku 1954 a XK121, myslíme, že to poznáte.
Vpředu se nachází třílitrový přeplňovaný šestiválec, který produkuje 380 koní a 450Nm točivého momentu. Do osmistupňové převodovky byl za sedačkami nainstalován generátor, který si bere energii z baterií (které se nabíjejí z energie brzd, jako KERS v monopostech F1) a dodá navíc 95 koní a 235Nm a to vše přes tlačítko na volantu. Zrychlovací tlačítko. Zrychlovací tlačítka jsou dobrá a zábavná.
Z nuly na sto zvládne za 4.4 vteřiny, maximální rychlost 300km/h a zrychlení z osmdesáti na sto dvacet trvá jen 2.1 vteřiny. A pokud by vám došla šťáva, C-X16 může ujet až 80 kilometrů jen na elektřinu, přičemž emise jsou na pouhých 165g/km.
Interiér je spíše ze světa běžných aut, než z koncepčních představ. Dveře mají i kliky. Bez pochyby záměrně. Přístrojová deska má normální budíky a tlačítka klimatizace na sobě mají malé obrazovky, ukazující teplotu. Sedadla s karbonovými opěradly mohou být příliš nekompromisní a vy to možná nevidíte tak rudě, ale jinak je to tady jen o byznysu.
Teď ta dobrá část: Jde do výroby. Brzy. Pravděpodobně uvidíme C-X16 na konci roku 2012 s normálním, přeplňovaným šestiválcem a ve formě hybridu. Dieselové a osmiválcové varianty budou pravděpodobně následovat, pokud hezky požádáte…
Šéf designu v Jaguáru, Ian Callum, řekl: „Jaguáři byli vždy dramaticky odlišní. S C-X16, jsme pravděpodobně posunuli současnou cenami ověnčenou řeč designu do nové generace, přičemž jsme vytvořili samotnou podstatu budoucnosti výkonu Jaguárů.“
Svojí veřejnou premiéru měl nedávno na autosalonu ve Frankfurtu, kde – a jsme si tím celkem jistí – spousta lidí prodá členy vlastní rodiny, aby si ho koupili. Už aby to bylo.