Porsche 911 GT3 RS 4.0

Porsche 911 GT3 RS 4.0


Tak toto je konec limitované edice run-out speciálů 997 řady Porsche 911. A stejně jako spousta run-out speciálů, má spoilery a pruhy. A i když by mohlo mít ty nejšílenější spoilery a nejzářivější pruhy, které jste kdy viděli, není tomu tak. Místo toho je to všechno o motoru.

Toto je rozhodně a jednoznačně poslední silniční výskyt Mezgerova plochého šestiválce. Nazývá se tak proto, že to bylo vyvrcholením briliantní kariéry Hanse Mezgera, jednoho z hlavních inženýrů Porsche po čtyři desetiletí, až do poloviny devadesátých let (the 917, the TAG McLaren F1 motor, ...).Tyto kliky a bloky vyhrály Le-Mans v roce 1998, díky vyladěným a s turbodmychadlům v Porsche GT1. Jedná se o motor s dědictvím, charakterem a obrovskou fyzickou nedotknutelností.

A u příležitosti jeho obchodu, to natáhli od 3.8 litru, na 4 litry a skončili s 500 koňmi a klasickým plochým šestiválcem. Auto, které váží jen 1,360kg i se všemi tekutinami na palubě, stojí 3,5 miliónu korun a je vyprodané.

Bylo mi řečeno, od inženýra Porsche GT, Andrease Preuningera, kolik úsilí a komplikací to znamenalo. Mohl bych ho poslouchat celé odpoledne a to ze dvou důvodů. Za prvé, je to fascinující. Za druhé, auto je přímo přede mnou a čeká na mé svezení po Silverstone. A zatímco část mého já chce skočit do toho auta a pocítit těch úžasných 500 koní, větší část mého já opakovaně odkládá tento okamžik na později.

Nejsem závodník a GT3 RS - s obrovskými křídly, velkými pneumatikami a nasáváním vzduchu - vypadá to, že ze mě bude pitomec nebo něco horšího. Na závodního pole, je kratší a tužší než normální 911.

Spojka je ostrá, řízení taky a uhlíkové brzdy tak neuvěřitelně výkonné. Příjíždím do zatáčky příliš pomalu, nebo brzo brzdím.A v každém případě rychlost na konci rovinky je neskutečná, díky veškeré té síle. Auto je velmi dobré.

Motor může mít 125 koní na litr, ale taky má nečekaně velmi široké výkonnostní pásmo, takže jsem začal měnit převody, až když se mi to v hlavě vyjasnilo. Rychlé a bezpečné, měním převody tak rychle, jak jen je to u poloautomatické převodovky možné.

Ale ovládání, to je objev. Již tak mimořadně zaměřený GT3-RS podvozek dostal trochu pevnější pružiny, ale také změnil gumy od normálních po závodní pneumatiky. Přinášejí větší přesnos ovládání.

Je tu i něco jiného, možnost z roku 2009 GT3 'aktivní drivetrain silentbloky', zůstanou měkké k vylepšení normálního řízení, ale celkem dobře uzamkne motor.

To vše znamená mimořádné spojení. Zavěšení je trochu volné, ale přináší důkladný styk s pneumatikami, a pocit z řízení je stejně dobrý, jako ve světě 911.

Příliš mnoho brždění do ostré zatáčky? Nedotáčivost. Čumákem jít přes malý vrchol? Řízení vede světlo jako přední pneumatiky. Klidné auto a přidání síly? Začátky přetáčivosti. Neklidné auto a ubírání síly? Opakování toho samého. Vždy s možností opravit to úpravou neuvěřitelně rychlou. A pak, v rychlé zatáčce, auto nastavené na mód Aero začne hltat silnice, jako by nejedlo několik týdnů.

OK. Čas na pauzu a vyrazit na silnici. Silnice v okolí Silverstone jsou hrbolaté a různě prohnuté. Jen to, by mělo dostat široké montážní pneumatiky a nízký čumák potupně na kolena. Ale ne. Přijel jsem v GTS a ten kroutil čumák víc než 4.0. A GTS se kroutil také, ale ne kvůli ztrátě přilnavosti, ale při každém převýšení.

Ocas zůstává přesně v kolejích, přilnavost na silnici je velmi dobrá. A po celou dobu, ať už na silnici nebo dráze, je kontrola stability nadpřirozená. Takže je to správné silniční auto. Je připravené na každodenní jízdu, jen ve skutečnosti nesmíte zapomenou na špunty do uší, kvůli šílenému hluku z pneumatik. A těžká závodní spojka změní dojíždění do práce na těžší, než jízdu na kole. V dalším případě tu nevidím žádné problémy či překážky.

Přes to všechno má alespoň hezký nátěr. Můžete si nechat zlověstný nahý uhlík na předních blatníkách a kapotě a i na dveřích, zadní boční skla z plexiskla, klimatizaci, satelitní navigaci a plno dalších možností. To je stejné jako z 3.8.

Dokonce i zadní křídlo je stejné, ale o trochu strmější, pro ještě větší přítlak. Ale skutečnou novou magií je motor. Normální Carrery měli jinou rodinu motorů ale II.fáze 997 Turbo, přešla na jinou rodinu motorů i všechny motory s přímým vstřikováním. Takže Mezger řídil GT3 a GT2 a jejich RS a všechny jejich závodní příbuzné. Porsche ale nemá peníze na pokračování s oběma.

Nejedná se o čistě závodní motor, ty nemají variabilní časování CAM, nebo vstupní geometrii, protože nejsou navrhnuty k jízdě v dopravní špičce, nebo stání na světlech. Ale kliky a bloky v nové GT3 RS 4,0 jsou na šroubek stejné, jako v loňské závodní GT3 R 4.0. Přibyl delší zdvih, než tomu bylo u 3,8, protože tam nebyl prostor pro rozšíření otvoru.

Přesto i tak, nové RS 4.0 není jen s dlouhým zdvihem silniční verze motoru 3,8 RS. Hlava, sání, výfuk i načasování ventilů, je nové, aby bylo možné získat co nejlepší rovnováhu v otáčkách, točivém momentu a výkonu.

A je to stroj, který je velmi svalnatý, ale i nebezbečný. Hučí, řve a bije při 8500 otáčkách, ukopne vám hlavu fyzickou silou a velkým vlastním emocionálním nadšením. V době jeho smrti je živější, než kdy jindy. Konec 997 není žádné pomalé blednutí, nebo sestup do tmy, ale brilantní oslepující záblesk.

Napiš co si myslíš

Komentáře

Jsi fanda Top Gear a Grand Tour? Právě pro Tebe jsou určity tyto trička s originálními motivy!

►Nová kolekce triček na eshopu zde!◄

banner