TG Awards 2010 – Jeremy’s Car of the Year

TG Awards 2010 – Jeremy’s Car of the Year


Takže. Zonda R. Vypadá jako závodní auto, ale jelikož nevyhovuje jedinému závodnímu předpisu, nemohli byste se s ním zapsat do žádného uznávaného závodu. Možná kromě nějakých polních závodů.

Aby toho nebylo málo, nemá blinkry ani světla, což znamená, že ho nemůžete použít ani na běžné silnici.

A ne, nepatří mezi auta na denní závodění, protože téměř všechny závodní okruhy, zejména v Británii, jsou omezeny hlukovými limity a mají lidi v kombinézách, kteří dbají na jejich dodržování. A na světě neexistuje měřič zvuku, který by Zondu R zařadil mezi tiché vozy. I sopka oproti ní zní jako letní větřík. Při testovací jízdě pro TopGear byla vybavena tlumiči, ale byly tak mizerné, že jsme obdrželi několik stížností. Od lidí z Norska.

Abyste si tohle auto mohli koupit, budete potřebovat 42 513 000 kč a vaši vlastní trať někde v poušti. Na tohle jsem se schválně podíval a přibližná cena dělá 170 052 000 000 kč. Podobnou sumu stálo nedávno otevřené zařízení v Abu Dhabi. Takže Zonda R. Stojí za 170 094 513 000 korun?

Aby ji rozhýbal, zbavil se Pagani 7.3-litrového AMG V12, který jsme doposud mohli vidět v jiných vozech řady Zonda a nahradil ho menší, ale mnohem silnější 6.0-litrovou AMG závodící jednotkou. Ta má suchou jímku, která zabraňuje vzdouvání oleje, když auto projíždí ostrými zatáčkami. A jak jsem nedávno zjistil, Zonda R zvládá tak ostré zatáčky, že se vám při jejich projíždění bude mozek tlačit ven ušima.

Není to jen motor, čím se liší od ostatních vozů Zonda, nebo jeho umístění. (Je o 50mm dál než obvykle a díky tomu je napojen přímo na řidičovu páteř.) Ne. Tohle je první Zonda prodávaná s pádlovou převodovkou. Ta také pochází ze světa závodění, a přestože změny nejsou snadné – je to jako kdyby vás někdo kopl do hlavy – jsou velmi rychlé.

Dejte si tohle všechno dohromady: Váha Fordu Fiesta. Převodovka z jednomístného závodního auta. A 740 koní. A začnete přemýšlet, proč sakra trvá objet jedno kolo na trati v Nürburgringu 6 minut a 47 vteřin. Podezřívám řidiče, že v půli cesty zastavil, aby si zdříml.

Rozhodně jsem ještě nikdy v životě neřídil nic, co by jelo tak rychle. Túruje jako blázen, ječí jako psychopat lapený v pasti, žene se ke konci trati a než se stačíte vzpamatovat, řítíte se rychlostí 320km/h.

Mohla toho ukázat ještě mnohem víc, ale trať se chýlila ke konci, takže bylo na čase vyzkoušet brzdy. Podle čísel zvládnou ze 200km/h vůz úplně zbrzdit za 4.3 vteřiny. Pravdou je, že ještě patnáct minut po tom, co jsem zastavil, jsem měl pocit, jako bych stále jel stovkou.

Divoch. To je ten nejlepší způsob, jak tohle auto popsat. Mohli ho opatřit nějakými koženými klikami, aby vypadalo uhlazeně, ale to by stejně nepomohlo. Jako u všech vozů Zonda je řízení snadnější, než byste si mysleli, ale díky bouřlivému hluku a fantastické rychlosti se vám za volantem mohou věci zdát trochu – ne děsivé, to je špatné slovo – hektické.

Součástí problému je, že se v té horké, rozklepané a velmi hlasité kabině cítíte vzrušeně. Víte, že byste to v zatáčkách zvládli stovkou, ale nemůžete si pomoci, abyste trochu nepřibrzdili. Téměř toho blázna nechcete nechat, aby to udělal, protože máte pocit, že nejste dost dobří na to, abyste to zvládli, pokud se něco pokazí.

Zabralo mi spoustu času – celé dny v Itálii a Anglii – než jsem se odvážil vyzkoušet její limity. Ale nenašel jsem je. Myslím, že částečně díky pneumatikám.

Když na trať TopGearu dorazí nové auto s pneumatikami Pirelli, víme, že před sebou máme krátkou explozi extrémní radosti následovanou dny frustrace plné nedostatečné rychlosti a nepříjemných zvuků. Vycházejících většinou z kameramana, kterého jsme přejeli.

Pirelli nabízí výtečnou ochutnávku na dvě nebo tři horká kola a pak, i když to tak na pohled nevypadá, pneumatiky ztratí chuť k životu. Ano, jsou legální a skvěle vám poslouží na dalších 25 000 km cesty. Ale poslouží vám stejně dobře i na ostré zatáčení a zkoumání limitů schopností vašeho auta? Ne. Na tohle jsou nepoužitelné.

Pneumatiky, které používá Bentley, jsou ještě specifičtější. Vůbec neztrácejí přilnavost ani nevykazují nejmenší náznak opotřebení, dokud po pár hodinách neexplodují a do brzdového potrubí, ABS a delikátně broušené karoserie nevletí kusy pneumatik s ocelovou výztuží. Toto je obvykle následováno několika vzteklými telefony od ústředí Bentley.

Vroubkované pneumatiky jsou neuvěřitelné. Kouří se z nich jako z válečných lodí za první světové války, mají výbornou přilnavost a nikdy se neunaví.

Ale nejlepší pneumatiky jsou ty, které nemají vůbec žádný běhoun. Skluzné plochy. Přesně tyhle měla Zonda na sobě, a upřímně, celý zážitek dost zkreslily. Nissan Micra by vám na skluzové ploše připadal skvělý, a Zonda? Byla jako z jiného světa. Lehce plynula z jedné zatáčky do druhé, lépe než cokoliv jiného s čím jsem se setkal, krásně brzdila a hnala se vpřed bez nejmenší známky hrozivého konce, který mohl nastat.

Na něčem z toho má zásluhu auto. A na něčem pneumatiky. A když to všechno zkombinujete, dostanete jeden z nejlepších a nejrychlejších strojů, jaké kdy byly vyrobeny.

Napiš co si myslíš

Komentáře

Jsi fanda Top Gear a Grand Tour? Právě pro Tebe jsou určity tyto trička s originálními motivy!

►Nová kolekce triček na eshopu zde!◄

banner