TG Awards 2010 – Hot Hatch of the Year

TG Awards 2010 – Hot Hatch of the Year


Existuje snad nějaký lepší způsob, jak vyzkoušet nejžhavější VW Golf, než pěknou školou smyku na vrstvě rozbředlého sněhu? Na nic jiného jsme nepřišli, a tak jsme ho vzali na letiště po sněhové vánici. Bylo to naprosto šílené…

Někdo bude lamentovat nad ztrátou Golfu V6, R32 a VR6, které tu byly před tím. Ať si klidně naříkají. Časy se mění, dámy a pánové, auta musí být více účelová a šetrnější k prostředí než dříve, takže má poslední verze Golfu o dva válce méně a v této podobě přijde na 30.090 liber. Hrdě se drží na horních příčkách žebříčku GTI, má pohon na všechna čtyři kola, výkon 267 koní a zrychlení z 0 - 100 za 5,7 sekund. A já jsem tu, abych vám řekl, že je to opravdu dobré auto.

„I když to není šestiválec?“ ptají se ti, kteří tak hořce litují. „Ano,“ odpovídám. „Už neztrácejte čas naříkáním nad tím, jak vám chybí a pociťte, obrovský točivý moment malého auta.“ Já nelituji. Dokonce ani nenaříkám. Respektoval jsem modely z řady VR6/R32, ale nikdy jsem je neměl moc rád. Pokud chcete znát můj názor, tak podle mě prostě ten velký, těžký šestiválec, který má obrovskou spotřebu nesedí k autu, které velikostí, tvarem a duchem odpovídá Golfu. Nikdy nezapomenu na to, když jsem poprvé nastartoval VR6, protože to bylo velice působivé až zvláštní, ale také jsem vždycky vnímal těžký šestiválcový motor v přední části vozu, a ať už to byla pravda, nebo to byl jen můj pocit, to těžké velké auto mi způsobovalo mrazení v zádech. Na mě to nezabralo. Bylo na mě až moc zvláštní.

Pokud jste řídili Golf GTI MkI nebo MkII, máte představu, o čem by mělo řízení Golfu GTI být – jako rychlý, pevný, lehounký skalpel dokáže toto auto změnit směr hned, jak na to řidič jen pomyslí. Z toho plyne, že varianta se čtyřmi válci je přesně to, co dělá Golf GTI MkV a MkVI tak úžasným. Šestiválcový motor je pro větší auta nebo jen pro efekt. A to už je teď pasé.

R má stejně větší výkon a větší točivý moment než stará V6 R32 má 247 koní a R dosáhne výkonu 267 koní. A nejen to. VW hned poukazuje i na to, že turbo 4 je srovnatelné s GTI s 2.0 litrovým motorem o standardním výkonu 207 koní, ale s jistým vylepšením a vychytávkami u sání a výfuku udrží svůj točivý moment na maximu delší dobu než starý šestiválec. Zní trošku tlumeně, což je podle mě v pořádku. Když nastartujete, ozve se hluboký bublavý zvuk a hřmot, ale je to vaše volba. Na plný plyn je zvuk z výfuku naléhavější a poněkud tvrdší než u GTI. Volkswagen u hlučnosti motoru nepřekročil hranici, což je v pořádku, protože byste si na dálnici začali brzy stěžovat. Zeptejte se někoho, kdo má auto ve stylu CIVICu. Hlavní věc je, že je to skvělé auto, s minimálním zpožděním, které skvěle táhne, má dobré zrychlení a navíc z něj máte pocit lehkosti.

R je rychlé. Asi by nebylo možné využít tak velký točivý moment u Golfu GTI, který má náhon pouze na přední nápravu, a klidně s ním odjet. Tak velký točivý moment by vyhodil auto ze silnice. Ale u R, které má náhon na všechny čtyři kola prostě z každého rohu doslova vystřelíte, což je fantastický pocit. Tento systém je verze VW 4motion, který vidíte na Tiguanu, který je upravený, aby dosáhl rychlejších reakčních časů. Využívá spojku Haldex, která v podstatě převádí točivý moment na zadní kola, která musí mít větší přilnavost. Je to výborný systém a tato poslední verze Haldexu opravdu dostane točivý moment na zadní kola rychleji a vy si nevšimnete žádného zpoždění.

Náznak síly R zpozoruje řidič hned po krátkém řízení. Když jsem vypnul kontrolu stability, nebo jsem se o to pokusil. Začala na mě žlutá kontrolka otravně blikat, je to vypnuté? Podržím tlačítko déle. Ne! Když ho podržíte, systém se prostě znovu zapne – tohle není skrytý režim vypínání jako u BMW. Zatímco mě ta otravná blikající kontrolka docela rozčilovala, začal jsem mít dojem, že VW prostě dává přednost tomu, abyste auto řídili se zapnutým systémem kontroly stability. Což se potvrdilo, když jsme objevili opuštěné zasněžené letiště v Lincolnshire, kde jsem zjistil, že kontrola není ve skutečnosti vypnutá vůbec, i když se tváří, že ano. Pokaždé, když vyhodnotí, že je úhel vychýlení moc velký, auto se vrátí na svou trasu.

Je to problém? Ano, pokud chcete na opuštěném, sněhem pokrytém letišti v Lincolnshire kolem sebe rozhazovat špínu a dělat odporné koblihy. Ale něco takového nedělá 99,9% řidičů v 99,9% případů. Takže postupně během času, který s Golfem trávíme, odhalujeme, co nám konstruktéři představují. Jízda se zapnutým stabilizátorem znamená, že můžete jet tak drsně, jak jen chcete a při tom zůstáváte v bezpečí. Golf GTI není úžasná super kára, ale je to neuvěřitelně dobré auto, které si vás získá. Je radost ho vlastnit – je noblesní, má krásné provedení a je extrémně rychlé. Děje se to znovu, časem si vás úplně získá.

Volkswagen Golf R S R prostě musíte jezdit. Hodně. Nejlépe na náročných a klikatých silnicích 2. a 3. třídy, ale i na kruhových objezdech, a to tak dlouho, dokud nezjistíte, jak fenomenálně vás vede v zatáčkách a jak rychle a tvrdě můžete využít jeho sílu. Ano, na sněhu a ledu je užitečné, mít náhon na všechna čtyři kola, jak jsme zjistili při našem testu ve velkém britském mrazu, ale mnohem důležitější je, jak vám to pomůže vybrat zatáčku na mokré vozovce. Za těchto podmínek by se Golf GTI s náhonem na přední nápravu, nebo Focus RS, který má 300 koní, chovali jako boty s hladkou podrážkou. Když včas uberete plyn, točivý moment se rozpadne a pak už jen necháte DCS, aby auto srovnal. Ucítíte jen velmi mírné prohrábnutí a síla a točivý moment se jemně seřídí. Je to rychlé, trochu prosté, ale je to úžasná zábava. Promiňte, proč neexistuje Ford Focus RS ve verzi 4x4? Ptáme se znovu.

Golf R má všechnu účelovost jako Golf GTI, nejvyšší kvalitu zpracování a zušlechťování. A trošku tvrdší vzhled díky vybavení kapotáže, ke které patří přední a zadní nárazníky a boční prahy. Pak jsou tu centrální výfuky, speciální kola a symboly a R-ková loga uvnitř vozu, což stačí na to, abyste měli pocit, že řídíte taťku všech Golfů. Plus navíc 60 koní a 4WD. Skvělé. Ale můžete si to dovolit? Ach.

Tohle auto je dost dobré na to, abych se zajímal o možnost nákupu na splátky. Budeme předstírat, že mi dá banka úvěr a že mám pět táců, které bych složil jako akontaci. Obojí je jen odporná fantazie, ale jen si to představte, ano?

Chvilku strpení. Když si objednám 3 dveřovou verzi Golfu R, ve standardní výbavě, v bílé barvě, bude to 865 930 korun, mínus 143 890…to znamená úvěr 722 040 korun. Předpokládejme, že dostanu 8% úrok a budu ho splácet 5 let, protože po téhle době se auto teprve pěkně usadí, řazení rychlosti už půjde jako po másle, motor bude ve své nejlepší kondici, povrch interiéru a sedadel začíná být krásně pohodlný, užíváním nablýskaný, známý a útulný. Tak se dostanu na 14 619 korun měsíčně. Nebo vlastně 15 079 korun, protože jsem si objednal za 22 015 korun Adaptivní řízení podvozku (ADC). Díky tomu získáte nastavitelné tlumiče a já docela rád jezdím v měkkém režimu, takže to za 460 korun měsíčně navíc stojí. Takže to je 15 079 korun měsíčně za auto za 865 930 korun. Můžu si to dovolit? Skoro. Když se naučím vařit a omezím svůj jídelníček.

Ale ještě jsem neskončil. Jde o to, že porovnáme finanční zátěž se standardním Golfem GTI s náhonem na přední nápravu. Je to auto, které je tak úžasné, že by mohlo v Top Gear vyhrát cenu Super kára roku. Takže žádný pohon na kola, žádná R-ková karoserie nebo R-ková kola. Ani extra R-kový výkon brzdy nebo extra točivý moment. Znamenalo by to nedotáčivost vozidla v kluzkých zatáčkách spíš než jejich rychlé projetí. Na mokré vozovce byste nemohli nikdy dosáhnout takové ďábelské rychlosti.

Uděláme stejný výpočet. Začneme s katalogovou cenou 695 708 korun za standardní bílou , 3- dveřovou verzi GTI (to není špatná cena). Přidáme k tomu 22 015 korun za ADC, což by při 143 890 akontaci a za předpokladu, že bude úrok 8%, dělalo 11 626 korun měsíčně. Správně. Takže za Golf GTI je to o 3 453 korun měsíčně méně než za Golf R. Nebo o 115 korun denně. To je cigárko, káva a koláč.

Bez cigaret, kávy a koláče každý den? To přežiju. Vezmu to zatracené R.

Omlouvám se za všechny ty bláboly ohledně úvěru, ale tohle se nestává moc často: auto, u kterého vážně uvažuji o jeho koupi. Ale přesně takový Golf R je. Je to dospělá, střízlivá, docela praktická, pořád zatraceně rychlá super kára. Není tak drsná jako Focus RS a ani není tak snadno ovladatelná jako Megane RS. Je pohodlnější, ne na pohled, ale při opravdovém používání. Ani nenahrazuje původní Golf R32, protože je mnohem lepší. Berte ho jako GTI-R, inteligentní vývoj úžasného auta.

Až potkáte R někde na silnici, budete vědět, že si jeho majitel zaslouží respekt. Zvlášť proto, že tím majitelem bych mohl být i já.

Napiš co si myslíš

Komentáře

Jsi fanda Top Gear a Grand Tour? Právě pro Tebe jsou určity tyto trička s originálními motivy!

►Nová kolekce triček na eshopu zde!◄

banner