Recenze: Škoda Rapid Spaceback

Recenze: Škoda Rapid Spaceback

Skoda Rapid Spaceback

Skoda Rapid Spaceback

První větší Škodovácký hatchback pro ty z Vás, které zajímá především cena.

Spaceback ? Je to jeden z těch módních názvů, které vlastně skrývají kombi?

Ne. Tedy vlastně ano. Ale také ne. Rapid Spaceback začal svůj život na plátně designérů jako kombi, ovšem pak si designéři s jeho proporcemi hráli tak dlouho, dokud z něj nevznikl obyčejný hatchback. A je to první hatchback Škody v nemilosrdné konkurenci vozů nižší střední třídy, tedy segmentu, kterému dlouhodobě vévodí Volkswagen Golf a Ford Focus.

Počkat, není náhodou Octavia konkurentem Golfu, a nesdílí s ním navíc mnoho dílů?

Přesně tak. Rapid je ovšem o něco menší, trochu levnější, a nevyužívá novou a chytrou platformu MQB, na které jsou postaveny modely Golf, Leon a A3. Podle Škodovky je Rapid Spaceback zaměřen především na praktičnost, prostornost a funkčnost, takže se od něj nečekají obrovské pokroky v technologiích a jízdních vlastnostech.

Takže pokud není postaven na MQB, tak tedy na čem?

Základ vozu je stejný, jako u klasického Rapidu sedan. Přední náprava tedy převzata ze současného Volkswagenu Polo, zatímco zadní náprava je z první generace Škody Octavia. Odpružení je totožně jako u varianty sedan, ovšem bylo naladěno na měkčí nastavení, aby vozu poskytly komfortnější jízdu. Také hydraulický posilovač řízení byl nahrazen elektromechanickým, opět s cílem zvýšit komfort jízdy.

Takže je pohodlný?

Ano. Je ovšem smutné, že naše recenze probíhala v konvoji dalších vozů, a navíc s námi jel generální ředitel Škody Winfried Vahland, takže jsme se museli v testu spíše než na vůz soustředit na to, abychom nezabili důležitého člena vedení skupiny Volkswagen. Samozřejmě, že pan Vahland byl novým vozem opravdu vzrušený, když říkal, že „Spaceback je spíše pro mladé lidi, je trochu svěžejší, ale přesto stále cenově dostupný pro rodinu, elegantní a přitom sportovní“.

Zatímco na faktu, že je vůz určen pro rodinu, se bez problému shodneme, jako sportovní vůz nám zdaleka nepřijde. Měkké nastavení podvozku a nudné řízení totiž tvoří jen neškodnou a klidnou jízdu. „Nemyslíme si, že vozu uškodí fakt, že není postaven na platformě MQB“, řekl nám mimo jiné pan Vahland. „Pro lidi, kteří si Spaceback koupí to není to nejdůležitější, a navíc je díky tomu o dost levnější. Vůz je spíše zaměřen na prostornost.“ Poté nám také řekl, že neočekává novou Fabii ve verzi vRS, ale to je zase jiný příběh.

Tak či onak, jízda v novém Spacebacku je pohodlná a řízení je přesné, ale je až příliš nekomunikativní (i když bylo vyladěno pro odstraněno jízdní vibrací), takže Vám přesně nesdělí nerovnosti na cestě. To může poněkud odradit Brigádu upocených vystrašených řidičů, stejně jako náklony vozu při agresivnější jízdě.

Test ukázal, že motory také nejsou zrovna ideální pro ofenzivní jízdu. Benzínový motor v modelu 1.2 TSI disponuje 103 koňmi a je vcelku energický a uhlazený – dobrý tip pro městské sprinty. Naopak dieselová 1.6 TDI ve verzích s 88 nebo 103 koňmi bručí při akceleraci, ale při předjíždění zabírá solidně. A jaká je tedy cena?

Takže je Spaceback prostorný?

Při přechodu vozu z verze sedan na hatchback sice Rapid Spaceback ztratil z objemu kufru 85 litrů na současných 415l, ovšem i tak je to více než nabízí model Kia Cee’d nebo Hyundai i30, se kterými se může Spaceback srovnávat. Prostor na zadních sedačkách je obrovský, navíc je zde velká panoramatická střecha, dost prostoru pro hlavy cestujících i na zadních sedačkách, hodně odkládacích prostor nejnižší nákladová hrana kufru ve své třídě. Vidíte, praktické ..

Takže měl bych o něm uvažovat?

Je třeba dobře zvážit, jaké jsou vaše priority. Pokud si chcete více užít dynamickou jízdu, pořiďte si spíše Kiu Cee’d, nebo dokonce Ford Focus či VW Golf, pokud na něj máte finance. Ovšem na druhou stranu je Spaceback přátelské, funkční a velmi dobře vyrobené auto s minimálními nároky. A nejspíše také za dobrou cenu, kterou očekáváme kolem £13,000.

Představte nám ceník Nové Škody Rapid Spaceback

Edit: V čercenci 2016 Škoda prezentacovala tento ceník:

Nejlevnější verze 1.2 TSI/66 kW Active - 309.900 Kč

Verze 1.4 TSI/92 kW DSG - 420 900,- Kč

Vrcholná verze 1.6 TDI/85 kW Scout Line - 502.900 Kč

Další ceny výbavových variant jako například Ambition naleznete na odkaze zde.

Technická data a parametry, které vás budou zajímat

Délka:     4304 mm
Rozvor:     2602 mm
Šířka:     1706 mm
Výška max.:     1459 mm
Výška min.:     1459 mm

Spotřeba Škody Rapid Spaceback-město/mimo/kombi (l/100 km):     6.9 / 4.6 / 5.4

Recenze přeložena z oficiálního webu Top Gearu, First Drive: Skoda Rapid Spaceback

Napiš co si myslíš

Komentáře

Sledujte nás na Facebooku!

Buďte s námi stále v kontaktu!
Sledujte co je nového v Top Gear a Grand Tour!