Hammondova ikona: Aston Martin Vanquish S

Hammondova ikona: Aston Martin Vanquish S

Hammond in Aston Martin Vanquish S

Tohle je trochu ošemetná záležitost. Tady mě máte s prohlášením, že Aston Vanquish S, vůz, na který jsme byli během show hodně drsní, patří mezi legendy.  Avšak když se mě dva lidi, nezávisle na sobě, zeptali, zda by si měli Aston koupit jako auto na hraní, odpověděl jsem: Ne, rozhodně ne. Oba to byli bankéři, takže jsem byl hodně v pokušení, říci jim aby si koupili alespoň dva. Ale upřímně, tohle je velmi křehké a drahé stvoření s pár chybami a všichni včetně bankéřů by měli být varováni těmi nejsilnějšími výrazy, aby si žádný nekupovali.

V TopGearu jsme jej ostře kritizovali kvůli poloautomatické převodovce, která je příliš mohutná tvrdohlavá a obtížná na manipulaci. Těžký je i samotný vůz s váhou 1 835 kg, což je podle našich měřítek asi tisíc tun. Navíc ve starších modelech se velmi rychle opotřebovávaly brzdy. I přesto ale stojí jmění. Dokonce i dnes, 12 let po jeho prvním uvedením na trh, stojí něco mezi 1.1 až 4.4 milionu. Neuvěřitelná suma za vůz, který byl ještě během svého života zastíněn Astonem Martin DB9 pocházejícím ze stejné stáje.

Tady jde ale o řízení a vychutnání si motoristické legendy a ne o prodání vašeho domu, abyste si jej mohli koupit. A dle mého názoru, velkolepý, hlučný a drahý Vanquish takovou legendou je.

Byl navržen Ianem Callumem a je zatraceně nádherný na pohled: hbitý, s ladnými křivkami, místy trochu výstřední a současně klidný a pod povrchem smyslně vypracovaný. Něco jako Angelina Jolie se čtyřmi koly. Rozhodně si také nemůžete stěžovat na hluk, 6.0 litrový V12 produkující 514 koní, vydává oduševnělé a fantastické vytí. A nemyslete si, že jen proto, že byl představen v roce 2004, je to nějaký starý naivní páprda. Karoserii má obdařenou aluminiovými a uhlíkovými vlákny.

Byl navržen jako Grand Tourer a přesně tak se v něm také cítíte. Interiér je také neobvyklý: kůže, sedadla, palubní deska – všechno to působí dojmem pravého luxusu, jako by to připraveno pro ty nejlepší. Když jsem ho řídil, rozhodně jsem se necítil inspirovaný k demolici silnic v mraku kouře z pneumatik.  Toužil jsem po něčem důmyslnějším, něčím, co by ladilo s jeho celkovým dojmem. Po něčem speciálnějším. Nic mě ale nenapadlo, takže jsem mu dal co proto. And Grand Tourer nebo ne, i tak je to hodně rychlá věcička.

Z 0-100 km/h zrychlí za 4.0 vteřiny a maximální rychlost činí 320 km/h. Dost rychlé i pro Bonda, který se v jednom projel ve filmu „Dnes neumírej“. Když jsem se v něm proháněl na naší trati, hledal jsem důvody, proč by si Bond vybral zrovna tenhle vůz. Rozhodně to není žádná nebezpečná zbraň. Pozdější modely měly upravený a vylepšený závěs, což sice byl krok v před, ale přesto se dynamicky nemohly rovnat novějšímu DB9. Jízda sice byla plynulejší, ale přesto se dala při nejlepším popsat jako elegantně sportovní. Ale nezapomínejte, že tohle je svým způsobem pro spoustu lidí poslední 'řádný' Aston. Je třeba říci, že byl vyroben muži s kladivy.  Karoserie se sice chlubí aluminiem a jinými materiály, ale všechno to bylo vytvořeno kutím železa, dokud nemělo správný tvar. Pro Bonda to možná není pádný argument, ale pro mě rozhodně ano.

19 červenec 2007, den, kdy Vanquish S skončilo, byl dnem, kdy Aston Martin po půl století provozu zavřel svoji továrnu v Newport Pagnell. Náhoda? Neřekl bych. Legendární status Vanquish je prostě nesporný. V mnohých ohledech je posledním ' řádným' Astonem, a proto je samozřejmé, že má pár chyb, protože bez nich by to nebyl 'řádný' Aston. Protože všechny měly své chyby. Řídili jste někdy DB5? Je sakramentsky příšerný. A ne, nemohli byste si ho koupit, parkovat s ním každou noc jen tak na ulici a očekávat, že bude fungovat. Ani to nikdy nebyl oblíbený válečný vůz dárců orgánů. Ale pochází z doby předtím, než si Aston usmyslel, že jeho V8 Vantage, bude dobrým protivníkem pro Porsche 911. Pochází z doby, kdy pokud chtěl jakýkoliv řidič Aston Martina vůz s kvalitami 911, tak si vedle Astona koupil i 911. Prostě se od něj očekává, že bude mít nějakou tu chybu a že bude pěkně drahý. A velmi speciální. Takže tady ho máte. Pokud jste náhodou jeden z těch dvou lidí, kterým jsem radil, abyste si ho nekupovali, tak vězte, že jsem si to rozmyslel. Rozhodně si ho kupte. Je tak trochu kouzelný.

Napiš co si myslíš

Komentáře

Sledujte nás na Facebooku!

Buďte s námi stále v kontaktu!
Sledujte co je nového v Top Gear a Grand Tour!