Clarkson o záchraně planety

Clarkson o záchraně planety


Zatím jsem ještě Lamborghini Aventador neřídil. Ale oba mí kolegové, kteří ho již řídili, mi řekli, že ta jiskra, kterou jste mohli najít ve vozech Lambos z loňského roku, tady chybí. A když říkám ‘jiskra', tak samozřejmě myslím ‘absolutní zděšení'.

Podobný problém je podle nás i s McLarenovou Fax Machine. Jako kus technologie je naprosto dokonalá. Ale je to jediný vůz se kterým jsem měl tu čest, u něhož je řízení zábavnější, pokud máte zapnutou kontrolu trakce. Z části proto, že trakční systém je prostě skvělý a z části proto, že zbytek vozu se nezdá být příliš šťastný, když může řezat zatáčky za kouře linoucího se z pneumatik. Řídit takhle MP4-12C, je jako obléci se do saka a kravaty a jít sjíždět řeku.

Cestou dolů po potravním řetězci se dostáváme k Audi RS3. Tohle je pětiválcová turbem poháněná raketa, která je přilepena k vozovce pohonem na všechna čtyři kola. Teoreticky by měla být podobná svému předkovi The quattro. Ale není. The quattro – obzvláště druhá generace s 20-ti ventilovým motorem – bylo jedním z nevzrušujících vozů své doby. Když vás některé míjelo, okamžitě jste zbystřili. Ale RS3? Ne. To by mě spíše zaujal telegrafní sloup. Máte z ní pocit, že by velmi ráda byla béžová a její oblíbený televizní pořad by byl Countdown (vědomostní TV hra).

Mým posledním příkladem je Nissan GT-R. Ano. Díky znamenitému programu kontroly startu je jeho schopnost vystoupit z řady udivující. A pokud to nečekáte, také dost bolestivá. A podobně znamenitá je i jeho rychlost a přilnavost v zatáčkách. Důsledkem toho je o míle rychlejší než CLK Black Edition, kterým jezdím každý den. Ale i tak. Začnete z něj mít pocit, že kdyby byl Nissan vaše přítelkyně, vyklubalo by se z toho rande s holkou, co nosí bombarďáky velikosti zaoceánské jachty. Zatímco Mercedes by byl úplně naostro.

Výrobci automobilů jako Audi, Lambo, Nissan a McLaren očividně ví, že lidé, kteří si kupují rychlé vozy, mají rádi vzrušení. Avšak zdá se, že na něj při výrobě svých vozů zapomínají. Proč?

Proč se BMW rozhodlo napasovat do 1M kupé motor vybavený turbodmychadlem? Je to sice velmi chytrý turbodmychadlový motor s jistou prodlevou, která je pro lidské chodidlo v podstatě nerozpoznatelná i v případě, že jste v šestém převodovém stupni a jedete jen 45km/h. Ale i když se ta prodleva nikde neprojevuje, víte, že tam je. A BMW to ví taky.

Tak proč použili v nadcházející M5 tu stejnou technologii? Protože, stejně jako já a vy, vědí, že přirozeně přídechový motor se vyznačuje přímostí a mravenčením, jakého se od turba nedočkáte. Motor poháněný turbem je poháněn kouzly. A to nějaký čas trvá.

A proč se to děje? No, možná vás překvapí, když zjistíte, že hlavním důvodem je žába nebo abych byl přesný Assa darlingtoni. Tento druh žije ve vysokých horách, kde klade svá vejce ve výšce mraků, protože jen tam je dostatečná vlhkost nato, aby se vejce úspěšně vylíhla.

Nicméně v posledních letech se začaly mraky usazovat výš, až nad horami, a vědci a ekologové říkají, že díky tomu hrozí žábám Assa darlingtoni vyhynutí. Protože jejich mláďata hned po vylíhnutí umírají na zadušení. A podle nich je jen jediná cesta, jak tohle zastavit: příští M5 musí být poháněna turbem.

A navíc jestli mají středomořští tuleni přežít do příštího úterý, musí mít Audi RS3 bočnice z uhlíkových vláken. Jako by Gekon leopardí, který má oranžové oči a žije v Mekongu v Číně, měl jedinou naději na přežití, pokud by AMG nahradilo automatické převodovky ze svých nejrychlejších Mercedesů dvojitými manuálními převodovkami.

Nedokážu předstírat, že chápu, proč je manuální převodovka přívětivější k přírodnímu prostředí než automatická a když jsem požádal Jamese Maye, aby mi to vysvětlil, musím s hanbou přiznat, že jsem při jeho výkladu usnul. Ale je to prostě tak a v této době všichni okamžitě drapnou po čemkoliv, co dokáže snížit množství CO2 vycházejícího z automobilového výfuku, stejně jako badatel, který přešel celou Saharu, drapne po pivu.

Tohle je ale otravné, protože zatímco je manuální převodovka výborná na závodní trati a otevřené silnici, v dopravní zácpě je na houby. Protože se neustále zadrhává a je pozoruhodně pomalá ve zpětné vazbě, když jedete rychlostí 5 km/h v dopravní zácpě a chcete přejet do druhého jízdního pruhu... čekejte... čekejte... vydržte... TEĎ.

Prostě jí trvá věčnost, než se připraví, a když se to stane, chlápek v druhém pruhu stačí v klidu ubrat plyn, protože si už dávno všiml, co máte v úmyslu. Jednoduše jste vězni limitů DSG.

Vlády se opravdu velmi snaží, aby vše ještě zhoršili. V jednu chvíli nastaví nemožné ekologické cíle, kterých mají výrobci automobilů dosahovat a když nad nimi výrobci přestanou naříkat a zdá se, že se někam dostávají, představí nové a daleko hůře dosažitelné zákony. Sotva jsme si zvykli na evropskou vyhlášku o emisích číslo IV, už tady máme vyhlášku číslo V. A než dočtete tenhle článek, budeme někde u VIII, a nejrychlejší vůz ve vaší garáži bude vaše sekačka na trávu.

Samozřejmě to ale všichni akceptujeme. Víme, že kousek po kousku budou výkony automobilů snižovány, takže uvážlivě přikyvujeme, když jsme konfrontování tím, čemu ti tam nahoře říkají rozum, a říkáme, že rozumíme potřebě kašlat na rychlost.

Ale zajímá mě, jestli se nad tím někdy někdo pozastavil a zamyslel se proč.

Jsem pozorovatel ptáků. A nestydím se za to. Dnes ráno jsem strávil velmi zajímavou hodinu na břiše v trávě a pozoroval jsem kormorány. Doufám, že večer uvidím Tereje bílé, jak se potápí a loví ryby.

Ale který z nich je můj oblíbený... Peregrine Falcon – můj oblíbený pták – nebo Ferrari 458? Obávám se, že vítězem je automobil.

Ekologové samozřejmě říkají, že automobil můžete umístit do muzea a mohou si ho prohlédnout i budoucí generace. Ale je mi líto. Proč nedat do muzea ptáka? Tygra? Nebo Irrawaddyjského delfína? Proč kráčíme pozpátku, abychom zachránili pár druhů, které vlastně nemají žádný účel, které nikdy nikdo neuvidí a které ničemu nepřispívají?

Líbil se nám Concord. Líbil se nám Shuttle. Líbí se nám rychlá vzrušující a dynamická auta a všech se jich vzdáváme, abychom zachránili pár žab a brouků, kteří jsou nudní, oškliví, bezvýznamní a nechutní. Pokud existuje něco jako Bůh, vsadím se, že právě teď sedí tam nahoře na mraku a přemýšlí jestli se jeho nejlepší tvorové náhodou nezbláznili.

Napiš co si myslíš

Komentáře

Jsi fanda Top Gear a Grand Tour? Právě pro Tebe jsou určity tyto trička s originálními motivy!

►Nová kolekce triček na eshopu zde!◄

banner