Clarkson a jeho srovnání C63 AMG BLACK s M3 GTS

Clarkson a jeho srovnání C63 AMG BLACK s M3 GTS

Mercedes C63 Black and BMW M3 GTS

Co zde vidíte, je BMW M3 GTS a Mercedes C63 AMG Black edice. Oba dva jsou malí dvoudvéřoví Němci. Oba mají ztvrzené pérování a nižší podvozek. Oba vydávají správný řev. Oba stojí více než 3 miliony korun. Oba dva mají bleskově rychlé sedmistupňové převodovky. A oba dva jsou naprosto úžasní.

Po tomto úvodu si jistě představíte, že jsou si velice podobní. A oni jsou, podobně jako je čínská kuchyně podobná té indické. Obě auta jsou z Asie a po obou vám bude následující den asi špatně. Ale jsou úplně rozdílné.

V tomto okamžiku bych asi měl dodat, že vlastním Mercedes CLK Black, a je to ohromná věc. Nápadný pro oči, hlasitý pro uši. Je to seriózní a zároveň naprosto stupidní. Miluju to. Ale i přes tu ohromnost jsou zde některé věci, které mě štvou. Do Londýna a zpět není možné ujet na jednu nádrž. Sound systém je mizerný. Jet na plný plyn je jen teoretická záležitost. Mizerné řízení není zábavné ani na trati, jak bych čekal. Je zde vlastně tolik nedostatků, že v posledních měsících vážně uvažuji o koupi M3.

Začněme s BMW. Pod kapotou to není M3 ani náhodou. Řídící systém je odlišný. Tlumiče jsou jiné, i výfuk je rozdílný. I vnitřek je jiný – místo zadních sedadel je zde namontována jakási konstrukce a místo skel jsou okna vyplněný Perspexem (plexisklo).

A pak zde máme motor. Je to 4.4 litr V8, což znamená více výkonu, více točivého momentu a více rychlosti. Z 0 – 100 km/h za 4,4 s. Po rovince pojedete lehce přes 300 km/h !

A jak udělá Mercedes z řadové AMG série C Black Edition? Podobně jako BMW: nižší hmotnost, pevnější skelet, méně sedadel a více síly. Ale – standardní C AMG vyjíždí se 480 koňmi (skoro o 30 více než má GTS BMW), Black nabízí až 517 koní. Jenže v jižním Španělsku na okruhu Ascari je standardní M3 o 5 sekund za jeden okruh rychlejší, než standardní C63 AMG. Ale kdybyste závodili s těmito vozy, myslím si, že by to bylo přesně naopak. Mercedes je skoro šílený.

Ale nenechme se zmást jen teoretickými specifiky. Na Top Gear okruhu se ukáže. Čtyři kolečka s vypnutým ABS, to není více jak 10 km, a údajné sportovní pneumatiky za bezmála 20 tis. se proměnily v mrak kouře a Zeď nářků.

Zde je BMW jiné, řízení je precizní, jak auto jede, jak zatáčí. A zejména jak brzdí, protože brzdy jsou zde, jako u většiny jiných BMW, prostě fantastické. Takhle přesné a precizní řízení jsem snad ještě u žádného jiného auta nezažil.

Hodně lidí si myslí o GTS, že je jen nadupanější M3. Ale je mnohem víc než jen to. Velký blázen Mercedes má sílu v rukávu, ale zato v zatáčkách je GTS mnohem lepší. To auto je okouzlující. Kdybych měl tato auta srovnat jako zvířata, Báwo by byla kočka. Hbitý, drzý, šetrný, mazaný. Merc by byl hroch. Naprosto, naprosto šílený. S ocasem co lítá sem a tam.

Takže, jestli se rozhodujete mezi těmito auty na základě toho, jak jezdí na dráze, tak byste si vybrali jednoznačně BMW. Ale pokud – a to je důležité – chcete rychlé závodní auto, tak proč kupovat upravený sedan, který bude vždy těžší a méně ohebný než řekněme Caterham nebo BAC mono?

black-and-m3-4A to mě přivádí k dalšímu problému. Všechno ´zbytečné´ bylo z BMW odstraněno. Žádná zadní sedadla, odkládací prostory, navigace, klimatizace, dokonce ani rádio. Samozřejmě, že si to tam můžete znovu přimontovat, ale to auto co jsem řídil já bylo velmi Sparťanské, a já si to bez té navigace nemohl ani pořádně užít, protože jsem absolutně nevěděl, kde jsem a kam jedu. Tady Mercedes skóruje. Nebyl designován zoufale seriózně, a tak zde dostanete všechny ty hračky, co byste dostali v normálním autě. Dokonce i pásy jsou pořádné a ne jako pětibodové popruhy, které se dodávají s BMW.

Opravdu byste mohli Mercedes používat denně, ale ještě předtím vám dám pár rad: nikdy nedávejte nohu na plný plyn, ledaže za a) je totální sucho a b) jedete už minimálně 150 km/h. V opačném případě se docela jistě vybouráte.

Mercedes se svými rozevlátými blatníky vypadá hloupoučce. Je to vtipné auto, koncipované a stvořené, aby vás rozesmálo.

Jak už jsem psal na začátku tohoto článku, tato dvě auta jsou naprosto odlišná. BMW je trochu jako McLaren MP4-12C. Je velmi schopné, ale až moc strohé. Inženýrství na vysoké úrovni od společnosti, která rozumí potřebám rovnováhy a souladu. Auto je vynikající.

I přesto bych si radši vybral Mercedes. Nejen kvůli lepšímu dennodennímu využití, ale zejména proto, že kdybych si měl vybrat z jaké zbraně si chci dneska vystřelit, vybral bych si velký, hlučný 50ti kalibrový kulomet spíše, než čistou a efektivní kulovnici.

Je zde také další důležitý důvod – standardní M3 je už takhle vynikající, že se mi zdá hloupé utratit dvakrát tolik peněz za auto, které není ani náhodou dvakrát tak dobré.

S Mercedesem je to jiné. Standardní C63 není nijak výjimečné, tudíž investovat do Black edice se vyplatí, protože Black výjimečné rozhodně je.

Napiš co si myslíš

Komentáře

Sledujte nás na Facebooku!

Buďte s námi stále v kontaktu!
Sledujte co je nového v Top Gear a Grand Tour!