Lamborghini Gallardo
Lamborghini Gallardo slaví letos své 10té výročí. Jedno desetiletí. Rok za každý válec. Zdá se již docela staré, když jsou tu mnohem novější, blyštivější kousky. Třeba McLaren 12C nebo Ferrari 458. Vedle těchto chuťovek vypadá postarší Lambo trošku jako chleba s máslem. Starý rváč, který se už nedá brát vážně. Bitvami protřelý veterán dávných válek superaut.
A to je právě ten důvod, proč jej nepodceňovat. V Lamborghini ví, jak udělat skvělý sportovní vůz. Vždycky to věděli a doufejme, že to i vždy vědět budou. Ano, je pravdou, že poslední Gallardo se nikam o moc dál neposunulo. Žádné vylepšení na pohonu ani šasi. I interiér je silně povědomý. Jedinou novinkou jsou zadní a přední nárazníky a stále ozdobnější leštěná kola z lehkých slitiny, vypadající skoro jako ty na Top Gearem garážovaném citroenu DS5.
Tyhle modifikace - jak vás jistě nepřekvapí – nemají téměř žádný vliv na jízdní vlastnosti Gallarda. Ze předu vypadá trochu agresivněji a na pohled má o něco větší rozměry na šířku. Nicméně ve většině měřitelných oblastech je již Gallardo předčeno svými nejbližší rivaly, nemajíc ani technologii, ani takovou rychlost jako oni.
Ale kdo by kdy posuzoval Lamborghini jen podle měřitelných parametrů? To nejde. Bylo by to jako volit Sportovní osobnost roku podle elegance a přesnosti jejího účesu. Wiggins by v životě nevyhrál. To co je obrovskou výhodou Gallarda není rychlost nebo technologie. Je to vášeň, srdce a jeho snad až zlovolné záměry.
Tam kde je McLaren rozumně sofistikovaný a Ferrari tak trochu rozjívené, tam se Lambo pořádně vyřádí. Nechci tvrdit, že bych si jej přesto stále koupil, protože bohužel musím říct, že ne. Tvrdím však, že má stále své místo a významnou roli. Navíc náhon na všechny čtyři je v tomto ročním období senzační. Plus požehnání v podobě prvotřídní trakce a přirozené rovnováhy. Klidně se může vyhrnout ze zatáčky bez jakéhokoliv náznaku pudu sebezáchovy, ale má tak dobrou zpětnou vazbu, že vždy víte co se právě děje.
A ten starý 5.2 litrový motor je stále ten pravý Bobby Dazzler, tak rázně reagující a upřímně silný. Má ohromný tah. Dnes už je dostupný jen s elektronicky ovládanou šestistupňovou sekvenční převodovkou, což je neohrabané, ledaže zapomínáte mezi převody ubrat plyn. Na druhou stranu je to však mocná zbraň, kterou můžete plně využít k dosažení skutečně mocného účinku.
Přese všechno je to skvělé auto, které svému řidiči zprostředkuje množství zábavně stráveného času, a za to bychom měli být vděční. Nejsem si však jistý jestli to ještě stačí. Lamborghini! Je potřeba nové Gallardo! Jen se ujistěte, že si zachová osobitost tohoto kousku.
Ollie Marriage
Čísla
5204ccm, V10, pohon všech 4 kol, 552koní, 540nm točivého momentu, 330g/km CO2, 0-100 za 4s, 320km/h, 1550kg
Verdikt
Dnes již předčeno téměř ve všech oblastech, avšak pořád zůstává býkem, který ví jak se pořádně rozparádit. Zlostné auto, zábavné auto.
Článek přeložen z oficiálního webu Top Gearu, http://www.topgear.com/uk/lamborghini/gallardo/road-test/driven