Jak neudělat chybu při výběru nových moto pneu
Se začínající sezónou bude spousta "motorkářů" řešit kontrolu a nejspíše také výměnu pneumatik. Abychom si mohli vychutnat bezstarostnou jízdu, musíme zvolit kvalitní přezutí. Právě výběru správných pneumatik se bude věnovat dnešní článek.
Jistě víte, že jen s dobře padnoucími pneu vaše motorka využije všechen svůj potenciál. Nejde však jen o výkon a dobrý pocit z jízdy. Bezpečnost na silnici musí být vždy na první místě. Přilnavost moto pneu patří mezi základní sledované parametry. Staré, ztvrdlé nebo ojeté pneumatiky se vám tak nemusí vyplatit.
Máte neobuté pneumatiky a ptáte se na jejich životnost?
Celková životnost pneu je závislá na místě a způsobu skladování. Neobuté se skladují na ráfcích nastojato a obuté na ráfcích naležato. Ideální místem pro uložení jsou suché, tmavé a dobře odvětrané prostory. Takhle skladované pneu mohou vydržet až pět let.
Při výběru pneumatik si prostudujte pokyny výrobce motocyklu
Podobně jako váš automobil má i motocykl výrobcem přesně definované požadavky. Nezapomeňte k nim při nákupu přihlížet. Nejčastější parametr, který vás bude zajímat, je metrické označení šířky profilu pneumatiky. Další číslo za lomítkem je pak výška profilu pneumatiky v procentech poměru výšky a šířky pneu. Zátěžový index u pneu zase napoví, jaké je maximální zatížení, které pneu snese. Rychlostní index je naopak vyjádření maximální rychlosti, na kterou jsou pneu stavěné. Rychlostní i zátěžový index byste neměli v žádném případě překračovat.
Typy moto pneu
Neméně důležitým parametrem je také volba správného typu pneumatik, který musí odpovídat stavbě motocyklu a jeho využití. Nejčastěji se setkáme s univerzálními cestovními pneumatikami. Milovníci silných strojů naopak sáhnou po sportovních pneu. Ve speciálních případech budete potřebovat motocrossové nebo závodní pneu.
Víte jaký je rozdíl mezi radiálními a diagonálními pneumatikami?
V nabídce obchodníku se dnes setkáte spíše s radiálními pneu. Díky své konstrukci mají vyšší přilnavost k vozovce, ale menší životnost. Diagonální pneu vydrží déle, ale nemůžeme od nich čekat takový výkon. U sportovních motocyklů je tak proto vidíme méně často.
Před nákupem nového přezutí si pořádně promyslete, který typ zvolíte. Někteří výrobci doporučuji využití kombinace obou typů. Diagonální pneu a radiální dozadu.
U bezdušových pneumatik buďte ostražití
V případě, že vaše motorka byla původně vybavena pneumatikami s vnitřní duší, není možné staré pneu nahradit bezdušovými. Problém je v jiné konstrukci a provedení pneu.
Sledujte testy
Prestižní motocyklové kluby a časopisy rok co rok vydávají srovnávací testy pneumatik. Sledujte je a před koupi se snažte vždy načíst co nejvíce informací. Výrobci se neustále předhánějí novými modely a proto se vyplatí být neustále v obraze.