Jak funguje turbo? V čem jsou jeho výhody a kde naopak hranice?
S přeplňovanými motory se dnes setkáváme denně a turbodmychadla jsou jejich nedílnou součástí. Málokdo z řidičů ale tuší, jaké jsou jejich limity a v čem nám naopak pomáhají.
Turba najdeme ve stále větším množstvím automobilů. Můžeme proti tomu protestovat, jak chceme. Někteří výrobci dnes již dokonce nenabízejí u svých vozů motory bez přeplňování. A jaké jsou důvody? Přání zákazníků v tom rozhodně nehledejte. Realita je taková, že v laboratorních testech tyto motory dosahují nižších spotřeb než větší atmosferické motory. Ne vždy je to ovšem pravdou.
Kde se turbodmychadlo dokonale osvědčilo?
U moderních benzínových motorů nabízejí turba mnohem více výkonu v nižších otáčkách podobně jako dieselové motory. V praxi se to projevuje vyšší pružností vozu a dynamikou než atmosferické přeplňované motory. Což je jistě pro řidiče velmi pozitivní. Pokud máte navíc "lehkou nohu", jsou také patřičně úsporné. Musí se ale dostat do vhodného vozu. Ve Škodě Rapid 1,2 TSI bude velmi efektivní, ve Škodě Octavii už to takový zázrak nebude.
Jak funguje turbodmychadlo
Kde naopak turbo nechceme
Turbomotory mají právě díky přeplňování dvě výkonové křivky - jednu , když se turbo netočí, a druhou odpovídající situaci při plném tlaku. Turbo tak má a vždy bude mít z podstaty svého fungování onu nepříjemnou prodlevu, než se plně roztočí. Atmosferické motory jsou tedy vhodnější pro vozy, kde se čeká ostřejší jízda. Řešením by mohlo být v poslední době hodně skloňované elektrické turbodmychadlo. I tak se ale prodlevy nikdy plně nezbavíme.
Oprava nebo repasé turbodmychadla je dnes běžná věc
Pro většinu majitelů mainstreamových vozidel vybavených turbodmychadlem bude užitečná informace, že v případě turba je možné provést opravu nebo koupit repasované turbo. Firma TURBÍNY CZ s.r.o. se specializuje na prodej, opravy a repasé turbodmychadel všech osobních a užitkových vozidel.