Hammond a jeho Land Rover

Hammond a jeho Land Rover


Když jsem jako sedmiletý kluk psal Jimmymu Savilovi, jestli by nemohl zařídit, abych se mohl projet v Land Roveru s širokým rozvorem kol, ten mizerný parchant se ani neobtěžoval mi odpovědět. Každý den posílal ostatní děti na setkání s papežem, výstup na Mount Everest, taneček s Legs and Co. a na výlety do vesmíru.

Abyste si nemysleli, že jsem byl kdovíjak náročný, bydlel jsem jen kousek cesty od továrny Land Roveru. Takže by pro Jimmyho nemohlo být jednodušší to pro mě zařídit. Mohl to klidně zařídit ve své pauze na oběd. Ale ne, prostě nic. Zařídí to pro mě Jim? Ne? Tak jsem se rozhodl, že se na něj vy**** – můj slovník byl možná na sedmiletého kluka trochu silný, ale rozhodně zcela odpustitelný.

Pointou bylo, že jako kluk vyrůstající na předměstí Solihullu jsem toužil po pustinách, otevřených prostorách a samozřejmě po přitažlivých strojích, které by mě odvezly až za Birminghamské předměstí, do pouští, džunglí a hor, které určitě ležely za nimi.

Vůbec jsem k Siru Jimmymu Savilovi nechoval zášť a strávil jsem přibližně 30 let dumáním o tomhle pochybení z jeho strany a nakonec jsem se rozhodl, že jediná cesta, jak překonat tuhle ránu z dětství, bude zařídit si to sám.

A to jsem taky udělal. A tohle je ono. Popravdě mi to trvalo 8 let. Zdá se, že jsem se nechal svou představou předělat tenhle Land Rover na takový, o jakém jsem snil, v mých sedmi letech trochu unést. Kdybych vám tady měl vypsat seznam veškerých úprav, které jsem na něm provedl, asi byste si samou nudou upižlali svoje vlastní nohy, takže vám představím jen velice zkrácenou verzi.

Motor je 4.5 litrový V8, ručně sestavený legendárními specialisty z Land Roveru. Byl upraven na benzinový pohon, má obyčejnou klikovou i váčkovou hřídel, indukční potrubí a byl upraven na maximální kroutící moment v celém rozsahu otáček.

Dlouhý nerezový výfukový systém zůstal, ale díky páčce zabudované v kabině, mohou být veškeré odchylky odstraněny posláním výfukových plynů přímo ven z hlavně, skrze zakázkově vyrobené nerezové ocelové trubky bez jakýchkoliv tlumičů.

Dále má deseticentimetrovou závěsnou zdviž s vykloubenými kužely pro dosažení maximálních úhlů při jízdě na nerovném terénu. (Zůstaňte se mnou, tohle je důležité) Přední brzdy jsou nyní odvětrávané drážkované disky a zadní osa je přebraná z Discovery, aby bylo místo i na zadní disky, které jsem potřeboval, aby si poradili s extra výkonem.

Zakázková vnitřní ochranná klec připevněná k podvozku byla vyrobena z tažených bezešvých trubek firmou Qt Services, což je ta samá skupinka, který nyní staví kostru Bowler Wildcat. Až svět skončí a z nás všech zbude jen prach, tak ta tady ještě bude.

Uvnitř má nová sedadla a na zakázku sestrojenou rádio soustavu se třemi basovými jednotkami, šesti repráky a třemi zesilovači zabudovanými v kabině. Dokáže být opravdu velmi hlasitá, a pokud ji spustíte na nejvyšší hlasitost, budete možná muset navštívit toaletu. Před zadními sedadly jsou DVD obrazovky a dokonce i zpětné zrcátko, které slouží jako monitor kamery na couvání, může byt využit jako obrazovka. Stereo běží na odděleném elektrickém obvodu a baterii, která současně pohání fluorescenční UV podsvícení podvozku.

Tak, nebylo to tak hrozné, nebo ano? Když se na to dívám teď, pohledem dospělého člověka – teda skoro – vidím, jak podivně to mohlo vypadat, když jsem se rozhodl jako startovní bod pro svůj vysněný vůz použít Land Rover. Je to trochu jako učit velblouda salonní triky. Ale svůj Land Rover mám rád a pokud mám ztratit roky a malé jmění úpravou automobilu, můžu je klidně ztratit s ním.

Land Rover je totiž skvělé auto na takový projekt. Má spoustu malých nedostatků, kterým se můžete věnovat, když z něj budete chtít udělat standardní vůz. A je dobrý. Neuvidíte moc upravených Rolls-Royce Phantom, protože ty jsou už samy o sobě perfektní a nemáte na nich co zlepšovat. Nuda. Ale s Land Roverem to máte jako se švédským stolem, kde si můžete vybrat z hromady malých věcí, kterou zlepšíte.

V originálních továrních podmínkách jsou hlučné, střechou pouštějí dovnitř vodu a spodkem ven olej, v zimě se vám věčně mlží okna, připadáte si v nich, jako byste stáli na vysokém lešení a spotřebují více paliva než celý Peking.

A tak, vzhledem k těmto měřítkům, jsem si udělal svůj vlastní, vlastně horší Land Rover. 4.5 litrový V8 pozvedl tuto žízeň na úplně novou úroveň. Nyní je králem benzinových upírů. Neexistuje benzinka, která by byla schopná napumpovat ho dostatečně rychle. Pravděpodobně teď stojí před vaším domem, zatíná své tesáky do vašeho auta a vysává z něj benzin. A díky svým postranním výfukům vedoucím přímo z hlavně je také o něco hlasitější než původní verze. Za ty peníze, co jsem do něj vrazil, bych si mohl koupit zbrusu nový Range Rover a jeho údržba je dražší než Enzo.

Takže nyní k otázce 'Fungovalo to?' No, svým způsobem ano. V terénu znamená obrovský krouticí moment V8 to, že se vydrápe úplně kamkoliv a vykloubený závěs dovoluje kolům zůstat ve styku s vozovkou i v naprosto nemožných úhlech. Když se v něm proháníte po pozemcích Eastnor Castle, kde byly před šedesáti lety vyvinuty originální Land Rovery a kam zkušební tým Land Roveru každý rok bere ohromené davy šťastných sázkařů, dokáže vám, že se prostě dostane úplně všude.

Ale tohle ve skutečnosti není odpověď. Protože aby fungoval jako vůz upravený na míru, musí dosáhnout cíle, který jsem mu já stanovil. A ano, tohoto cíle dosáhl. Pravděpodobně bych mohl popsat, jaký je to pocit, bručet si vevnitř, cítit jeho stisk a potýkat se s jeho ošemetnými kousky a klidně se toulat bez toho, abych se u toho zapotil.

Pravděpodobně bych mohl, ale nejsem si jist, že to chci udělat. Některé věci si prostě jen užíváte a nemáte potřebu je vysvětlovat svému okolí. Možná byste si to taky užili. A nebo taky ne. Tak či tak mi to nezabrání, abych s úsměvem na tváři vyrazil v mém Land Roveru na cestu.

Takže… fungovalo to? Ano, fungovalo. A rád bych v něm jednou Sira Jimmy Savila vzal na projížďku, až by z něj strachy opadaly všechny jeho šperky.

Napiš co si myslíš

Komentáře

Jsi fanda Top Gear a Grand Tour? Právě pro Tebe jsou určity tyto trička s originálními motivy!

►Nová kolekce triček na eshopu zde!◄

banner