Zimní pneumatiky v létě opravdu nejsou dobrý nápad. Zvyšují spotřebu a hůře brzdí

Zimní pneumatiky v létě opravdu nejsou dobrý nápad. Zvyšují spotřebu a hůře brzdí

Dojíždění zimních pneumatik v létě je u nás celkem běžná praxe. Za touto úvahou se skrývá chuť ušetřit. Testy letních pneu a zimních pneu rakouského a českého autoklubu však jednoznačně ukazují, že se jedná o velmi nebezpečné šetření.

Jak jsou na tom s přezouváním čeští řidiči?

Povinnost zimních plášťů končí s posledním březnem. Výzkum však ukázal, že celých třicet procent řidičů každý rok nepřezuje na letní pneumatiky.

V praxi se snaží část řidičů dojet zimní pneumatiky a přezouvají až těsně před dovolenou. Je zde ale významná skupina řidičů, která jezdí na zimních pneu celý rok.

Pokud najedete ročně více než deset tisíc kilometrů, je dobré mít obě sady gum.

Co říká legislativa

U zimních pneumatik nařizuje zákon minimální hloubku dezénu 4 milimetry, v létě je to však jen 1,6 milimetru. Většina odborníků považuje jízdu za bezpečnou jen v případě, že hloubka vzorku je větší než 3 milimetry. Pokud tedy chcete v létě zůstat u zimních pneu, zkontrolujte si alespoň tyto základní parametry.

S dezénem mělčím než 1,6 milimetru si říkáte nejen o pokutu, ale i o nehodu.

Mezi zimními a letními plášti je významný rozdíl

V zimním období jsou na cestě potřebné jiné vlastnosti než v létě. Výrobci proto používají pro výrobu rozdílné směsi. Pro zimní pneu se používají měkčí směsi, které zajistí vyšší přilnavost na ledu a sněhu. Pro rozpálené asfaltové silnice jsou naopak využívány směsi tvrdší.

Držet bychom se měli také doporučení výrobců pneu. Směs pro zimní pneumatiky je navržena pro klasické středoevropské zimy. Tedy do teplot od -15 °C do +7 °C.  Optimální teploty pro letní pneumatiky jsou naopak v rozmezí +15 °C až +45 °C.

Zimní pneumatiky mají do běhounové směsi přidáno více siliky (speciálně upravený kysličník křemičitý). Pneu jsou pak měkčí a k vozovce přilnavější. V létě se pak na horký asfalt lepí a trhají se. To přirozeně zvyšuje spotřebu paliva. Vysvětluje tiskový mluvčí ÚAMK Igor Sirota.

Rozdílné jsou také dezény

Letní pláště jsou navrženy jen pro suchou a mokrou vozovku. Najdeme v nich tak více technologií sloužících ke spolehlivému odvodu vody. Běhouny zimních pneu jsou vybaveny sítí lamel, které pomáhají vozidlu v záběru ve sněhu. Naopak je zde méně drážek pro odvod vody. U některých typů dokonce chybí úplně.

rozdílné dezény u zimních a letních pneu

rozdílné dezény u zimních a letních pneu

Jak se vlastně "zimáky" chovají ve vyšších teplotách?

Testy prokázaly velmi znatelné zhoršení jízdních vlastností. Pojďme se na to podívat v číslech.

  • Brzdná dráha se na mokré vozovce prodloužila až o 45 %, na suché vozovce o 10 %.
  • Komfort jízdy se snížil díky zvýšené hlučnosti.
  • Při vyšších rychlostech došlo ke snížení stability. Problémy narůstaly s vyššími rychlostmi.
  • Běhoun se o cca 20 % rychleji opotřebovával.
  • Zvýšila se spotřeba paliva až o několik desetin litru na sto kilometrů.

Jsou celoroční pláště řešením?

Celoroční pláště jsou rozhodně lepším řešením, než jezdit s jednou sadou celý rok. Zdaleka to však není ideální. Celoroční pneu by měli tedy volit jen opravdu sváteční řidiči.

Napiš co si myslíš

Komentáře

Jsi fanda Top Gear a Grand Tour? Právě pro Tebe jsou určity tyto trička s originálními motivy!

►Nová kolekce triček na eshopu zde!◄

banner