Top Gear závodil v tahačích

Top Gear závodil v tahačích


Tak tohle je závodní tahač. A je to jedna z nejvíce zábavných věcí, které se Top Gear kdy zúčastnil. Má tak mnoho točivého momentu jako Bugatti Veyron a váží stejně jako polovina startovacího roštu F1. A je hodně velký. Z místa tři metry nad zemí budete mít dobrý výhled, ale uvidíte, jak se blíží nehoda a i s ohledem na zapeklitou dynamiku, to uvidíte přicházet už zdaleka. Top Gear byl velmi blízko k nehodě. Bylo to… nervy drásající.

Jedná se o motoristický sport, který má i za garážemi hodně práce a i přesto nejsou závody tahačů moc populární. Abychom byli spravedlivý, tento sport není ani nejmodernější v technologiích a musí udržet náklady na realistické úrovni, na tahačích se tedy používají listové pružiny a turba z traktorů.

Přesto, když máte 11 litrový řadový 6válcový diesel vpředu a nemáte příliš starosti s emisemi, náramné věci se stávají skutečností. 1050 koňských sil na začátek. Ano, pro změnu váží 5,5 tuny, ale stále má poměr výkonu na váhu 192 koní na tunu a to je přibližně tolik, jako naše Subaru WRX STi lifer. Ale ten krouticí moment, ten je šílený - 818 Nm na tunu. Veyron Supersport má 816 Nm na tunu.

Veškerý výkon je posílán dozadu, což je problematické, protože většina váhy, kterou je třeba tlačit do země - minimálně 3500 kg v závislosti od třídy - se nachází za přední nápravou. A vy jste tam také. Sedíte tak daleko vpředu, že řídící sloupek je vražen do země rovnou mezi vašimi stehny.

Vypadá to tak, že při těžkém brzdění se převrátí rovnou na jeho tvář, ale mohu vás ujistit, že to se nestane. Ne, co se stane a to hlavně při mírném mrholení je to, že se zadní kola zablokují a ta věc se začne klouzat bokem, jednou stranou a pak druhou, dokud si nepřijde odpočinout na nedaleko ležící, bávanou a pevně vypadající stěnu z gum.

Abychom byli spravedlivý, stalo se to jen proto, že jsem měl moře času a stal jsem se příliš sebevědomý. Ano, na výšku si budete muset časem zvyknout a je tu hodně vibraci, ohromné turbo, které píská, ještě ohromnější turbo, které kope, vodou chlazené brzdy a matoucí spojka. Ale brzy pochopíte, že způsob jakým se řídí, má mnoho společného s volantem obyčejného auta. Točí se, drží na silnici, zatáčí, má odezvu a projde Bedfordský Autodrom tak rychle, jako rychlý hatchback. Akorát ho provází strašně moc páry, je to jako kdybyste táhli tureckou koupelnu. Což je teoreticky možné.

Jaké to musí být, když skupina takových koupelen vyje kolem Brands Hatch společně? Kdybychom to pojali takto, tak by Top Gear zase couval od bariér. A ne pomalu. Pokud se na to chcete podívat, jediné co musíte udělat je, že si koupíte reklamní balík Comma Motor Oil a nárokovat si svůj lístek zdarma - navštivte www.commaoil.com/ tickets.

Líbí se nám: Vedoucí šampionátu Dave Jenkins, který nás nechal pohrát si s jeho tahačem
Nelíbí se nám: Mít ho na sedadle spolujezdce, když jsme téměř nabourali
Verdikt: Je to nejsilnější věc, s níž se TG svezl, takže je jedna z nejlepších
Výkon: Z 0-160km/h za 12.0 sec, max. rychlost 160 km/h, Neznámá spotřeba
Technické údaje: 12 000 cm3, 6-válců, 1050 koní, 4498Nm, Neznámé g/km CO2
Přidat si na seznam: Objet závodní kolo v tahači
Vyhnout se: Dělat s ním jakékoliv tahání
Cena: 2 800 000 korun přibližně

Napiš co si myslíš

Komentáře

Jsi fanda Top Gear a Grand Tour? Právě pro Tebe jsou určity tyto trička s originálními motivy!

►Nová kolekce triček na eshopu zde!◄

banner