Top Gear v Audi S8

Top Gear v Audi S8


Tohle je spíš příběh o motoru, než o vozu. Pokud jste čekali povídání a veršované ódy na nové Audi S8, tak se omlouvám, ale z našeho pohledu je v tomto případě motor důležitější (a mnohem zajímavější) než samotný vůz. V Evropě prodá Audi těchto vozů jen hrstku, ve Státech jen o několik málo víc a ani v Číně to nebude o nic víc. Pro firmu, která prodává 1,5 milionu motorů ročně, je S8 jen jehla v kupce sena.

Ale motor, nové 4.0 litrové dvojité turbo, to je něco. Tenhle motor bude brzy pohánět Bentley Continental GT, a bude zřejmě také ještě trošku doladěn pro nové Audi RS6. Bude tvořit základ všeho velkého a rychlého z VW skupiny (s výjimkou těch konzervativců z Porsche). Z toho důvodu má válcovou pojistku, několik ekonomických módů, spotřeba je 8,7 l/100 a i tak zvládne dostat 5.2 metrovou limuzínu z 0-100 km/h za 4.2 vteřiny. No není to směšné?

Jasně, všechna nová V8 dvojitá turba mají 513 koní, ale tady jsou podstatné otáčky – 646 Nm kdekoliv a kdykoliv od 1 700 do 5 500 otáček za minutu. To je úžasné. Sešlápnete pedál, poté následuje kratičká prodleva před odezvou motoru, jakou byste čekali spíše od sportovnějšího vozu, a pak spustí... Vše je doprovázeno trochou dunění a hučení (abychom byli upřímní, ocenili bychom ještě více hluku, ale oceňujeme, že S8 k tomuto typu vozů nepatří) a brzy se dostanete na hranici ilegální rychlosti. Přesně to se totiž stane, když se setká přirozená a nenucená rychlost s přirozeným a nenuceným prostředím. Prostě ani nevíte, jak rychle jedete.

OK, tak jsme lhali – vyrukujeme s pravdou o S8 ven. Slibujete ale, že nebudete zklamaní? Dobře. Protože S8 až zas tak moc zajímavé není. Když pomineme motor, nevím, proč by si jej někdo pořizoval namísto dieselového A8. Oba vynikají počtem otáček a svým chováním. Avšak Audi tvrdí, že S8 je sportovnější a zajisté je také rychlejší na přímé trati. Jsem si jist, že mají údaje, které dokazují, že je lepší v každém měřitelném testu, ale když jej řídíte, nepřijde vám moc vzrušující.

Jsou tady také jisté nedostatky. Neustále se zdá být vyčerpané tím, co po něm chcete. Dupněte na brzdy a než se dočkáte odezvy trakce, S8 ji prostě zastaví. To samé, když se snažíte manuálně přeřadit v osmém stupni nebo změnit směr jízdy. Abych pravdu řekl, řízení je ze všeho nejkurióznější. Má něco, co se nazývá „dynamické řízení“, které, když se přiblížíte limitům přilnavosti, může samo změnit úhel řízení bez toho, abyste otočili volantem.

Takových věcí si všimnete jen v extrémních situacích, ale hej, Audi nás vzalo na závodní trať a bylo to hrozné. Najeli jste do zatáčky a snažili se držet přímý směr, až na to, že vůz pod vámi se začal samovolně otáčet. Jsem si jist, že to má nějaké bezpečnostní výhody, ale rozhodně to nepovzbudí vaše sebevědomí. Popravdě kombinace horkého počasí, dvoutunového vozu a úzkých zatáček, zajistila S8 po celou cestu těžkou nedotáčivost předních kol, i navzdory standardnímu sportovnímu diferenciálu – který náhodou odvádí dost slušnou práci v přidávání síly do zadních kol.

Kromě toho však okruh S8 moc nezalichotil. Je to totiž velký a těžký vůz, který rozhodně nebyl navrhován na trať, ale na rychlou jízdu na normální silnici. Na trati nedává žádný smysl. Je stabilní, tiché, řízení vám nepřipadá moc divné (i když má trochu pomalejší odezvy), ale místo úžasu nad faktem, že dostanete 9 l/100 z limuzíny s 513 koňmi – nebo 16 l/100, pokud si chcete užít tichou jízdu a ten způsob, kterým S8 cupitá přes pásma otáček a prolétává zatáčkami. Je to skvělá a vyrovnaná záležitost. Ale ne taková, do které se budete cítit zahrnuti.

I navzdory skromnému vizuálnímu přepracování (vylepšeným nárazníkům, novému odznaku, extra vypěstěnému aluminiu a více hračkám), chytrá technika motoru, nová sedadla a všechno ostatní, co bylo navrženo, aby limuzína vypadala trošku – ale ne moc – sportovněji, nám S8 jednoduše nepřipadá dostatečně odlišné od standardní A8. Stojí na divné pozici, v mezeře uprostřed mezery, ale aby mohlo S8 vyčnívat z řady, potřebuje podle nás větší USP (jedinečný prodejní argument). Protože nový motor sám o sobě prostě nestačí.

Líbí se nám: Motor
Nelíbí se nám: Řízení
Verdikt TopGearu: S8 má poněkud zmatenou identitu. Příliš mnoho luxusu, příliš málo sportu. Nicméně má dobrý motor.
Výkon: 0-100 km/h za 4.2 vteřiny, maximální rychlost 250 km/h, 8,7 l/100
Technické údaje: objem motoru 3993 l, V8, pohon na všechna čtyři kola, 513 koní, 646 Nm, 237g/km CO2, 1975kg
Cena: 2 200 000 kč, na prodej od jara 2012

Napiš co si myslíš

Komentáře

Jsi fanda Top Gear a Grand Tour? Právě pro Tebe jsou určity tyto trička s originálními motivy!

►Nová kolekce triček na eshopu zde!◄

banner