TG Awards 2011: Richardův vůz roku

TG Awards 2011: Richardův vůz roku


Když tenhle vůz řídil Ollie Marriage, perfektně ho shrnul jedním slovem. Popsal ho jako 'rozpustilý'. Což je popis tak přesný a precizní, jaký bych zvládl i já s použitím neomezeného množství slov a tříhodinové PowerPointové prezentace. Ano, BMW 1M Coupe je malý vůz, ale to není celý jeho příběh. Štěně labradora a dospělá kachna jsou také malí a přibližně stejně velcí, ale jen jeden z nich je schopen ojet vám nohu, sníst vaše tenisky a snažit se sežvýkat vám prst, když ho krmíte. A kachna to není. Malé BMW je přesně takové, dítě peroucí se s potenciálem větších dospělých aut, avšak bez jejich vážnosti a dospělácké zdrženlivosti. Je sice malé, ale disponuje nepřiměřeně obrovským charakterem. A není žádná kachna.

Kostra je natažena na závěsu z M3, takže blatníky jsou posazeny jen malý kousek nad devatenácti palcovými pneumatikami, což vypadá jako neopren na pořádně namakaném zápasníkovi – ne že bych to někdy viděl, ale určitě chápete, co tím chci říct. Vizuálně vám přímo říká, že zatímco teď sice stojí v klidu, netouží po ničem jiném, než poskakovat nahoru a dolů jako blázen, vykálet se vám na kobereček, vyrvat vám z ruky televizní ovladač a v zubech s ním zdrhnout. Po každé, když se tohle auto dostane do řečí, srovnávají ho lidé s originálním BMW M3. A z dobrého důvodu. Když se M3 poprvé objevilo roku 1987, bylo obdivováno pro své zaměření na silnici, bystré chování a jiskrnou a pronikavou energii. Nicméně to ale byl vůz sestrojen na základě schválených důvodů: BMW chtělo závodit a muselo sestavit několik silničních verzí, aby získalo oprávnění. Nové 1M Coupe vzniklo jednoduše proto, že BMW mělo pocit, že pro moderní vůz se všemi jeho vlastnostmi, bude dobrý odbyt. Možná to ale byl jen cynický reklamní manévr, další příklad toho, kdy nám chlápek v obleku říká, co vlastně chceme. Až na to, že měl naprostou pravdu – chceme ho. A je skvělé. Nic, co jsem v životě řídil, že tomuhle skvěle ovladatelnému a svižnému šílenství prosycenému hlasitým smíchem ani zdaleka nepřiblížilo. Současně jsem také měl dojem, že by tohle auto mohlo ve správných rukou být skvělým závodním vozem.

K dispozici je jen šestistupňová manuální převodovka, která je naprosto výborná: stručná a svižná. Diferenciál pochází ze současné M3 a snaží se, co může, nejen aby pomohl kontrolovat ty velmi kluzké momenty, ale také proto, aby je aktivně povzbuzoval. Zmáčkněte na volantu tlačítko 'M' a kontrola tažné síly si zatím v klídku přečte na sedadle spolujezdce noviny, zatímco se vy budete bláznivě prohánět po silnicích. Avšak stále bude připravena si nesouhlasně odkašlat nebo zašustit novinami, pokud byste začali bláznit až moc. Když ze sebe dvojité turbo doluje 335 koní, zní jako turbína, avšak je to velký nárůst otáček, který mu dodává ještě lepší šmrnc než u M3 s V8. Nikoho nerozmazluje a nechrání, není tady od toho, aby vám předváděl svoje velkolepé výkonností údaje a pak vám k nim odepřel přístup. Jednoduše vás pustí k sobě. Naštěstí tím, jak je naprosto dokonale skvělý ve své práci, dokonale promyšlený a navrhnutý, vám svým přístupem bude neustále lichotit a pomáhat.

Natočili jsme s ním jeden výstup pro naše Vánoční DVD. Musel jsem s ním projet skrze úzkou a klikatou cestu lemovanou zástupy chlápků ozbrojených paintbalovými puškami, kteří mě pronásledovali na špinavých motorkách a v poupravené Bowler Wildcat. Byla tam dokonce i helikoptéra s dalšími potenciálními paintbalovými útočníky. Můžu zcela otevřeně přiznat, že jsme měli v záloze kaskadérského řidiče pro případ, že by se to celé zvrhlo a někoho zabili.

Nicméně jsem byl schopen s tímhle malým vozem klouzat sem a tam s takovou rychlostí a přesností, že kaskadér zůstal ve svém autě a musel srkat studené kafe. Ale co chci říct, je to, že když v něm takový blázen jako já zvládne kontrolovat všechny ty obrovské smyky a řezat tak úzké zatáčky, že si málem nabije čumák, musí být na 1M Coupe něco hodně speciálního. Taky je dost drahé, ale pokud jste v pokušení prodat své děti a žít v lepenkové krabici, nemusíte se bát, protože touhle dobou už budou stejně všechny pryč. Do Velké Británie jich bude dovezeno jen 450. Pokud ale uvidím některé z nich na silnici, okamžitě zastavím a začnu tleskat. Je totiž skvostné a je to moje auto roku.

Napiš co si myslíš

Komentáře

Jsi fanda Top Gear a Grand Tour? Právě pro Tebe jsou určity tyto trička s originálními motivy!

►Nová kolekce triček na eshopu zde!◄

banner