Smutný den: TVR je oficiálně uzavřeno

Smutný den: TVR je oficiálně uzavřeno

TVR

Roztomilé a chaotické TVR je oficiálně pryč. Ano, víme, postrádali jsme ho již několik let, ale prohlášení mladého ruského miliardář a majitele TVR, Nikolaye Smolenskyho (32), které minulý měsíc učinil, potvrdilo naše nejhorší obavy. Vydal úmrtní list. Pokud se odteď někde objeví název TVR, nebude to na jednoduše navržených a absurdně nadupaných vozech s neobvyklým designem, ale na přenosných větrných turbínách.

V roce 1980 koupil TVR Wheeler, notorický kuřák a ikona chemického průmyslu v Lancashire. Právě on vytvořil vozy, které nám nejvíce utkvěly v paměti. Wheeler, který zemřel roku 2009, měl návrhářství v oku a pod jeho vedením se vozy TVR staly ještě působivější a ikoničtější. Wheeler si tradičně přiznal pouze malé či žádné zásluhy a nezapomenutelně připsal veškerá autorská práva designu směrovek na vozu Chimaera svému psovi Nedovi, který je dle jeho slov vykousl z hliněného modelu.

Vozy byly ze staré školy, přesně tak, jak Wheeler chtěl. Sestaveny ze svařených trubek a oděny ve skleněných vláknech, byly montovány v několika starých dílnách v Blackpoolu. Považujte to za takový ‘iStream' bez jakéhokoliv účelu. Trocha materiálu, kontrola výdajů a kvality a převážně ruční přístup k montáži bez většího zásahu moderních technologií, dovolil představivosti designérů a inženýrů vzlétnout až k šílenostem. Považujte to za prototyp Paganis.

Cerbera, malá Tamora, Tuscan, Typhon a Sagaris měly svěží, ale matoucí interiér a elektroniku, která musela vyhovovat přehnaným nárokům AJP motorů. Byly ale rychlé, hlasité a frajerské. Vypadaly nedokončeně, což také občas byly. Vždy byl na cestě nový model, u kterého jste si nemohli být jisti, zda bude skutečně představen. A pokud ano, zda se bude alespoň v něčem podobat předběžným ukázkám, které společnost odhalila.

Speed 12 z roku 1997 byl vrcholem ambicí společnosti. Jeho 7.7-litrový AJP12 prý produkoval 1000 koní (daleko dříve než Bugatti) a při svých 1100kg byl v rychlosti konkurencí pro McLaren F1. Nikdy se ale nedostal do větší produkce. Wheeler, který byl sám více než zkušený závodník, se rozhodl, že je to až příliš. A ačkoliv byla postavena spousta závodních vozů, byl tohle jediný silniční vůz, který to zvládl.

Nazývejte to pýchou nebo chorým rozumem, ale Speed 12 mimo jiné znamenal i konec Wheelerovi jízdy v TVR. V roce 2004 prodal společnost i s jejími dluhy a nezanedbatelnými záručními poukazy Smolenskemu, který pokračoval ve zveličování jména společnosti, ale na rozdíl od Wheelera svá slova nikdy nepřeměnil v činy.

Vozy TVR, ať už v pozdní části Wheelerovy éry, nebo za jeho předchůdců Martina Lilleye a Wilkinsona osobně, se rychle staly klasikami. Sagaris neseženete za méně než za 1 000 000 kč. Být jeho majitelem znamená celoživotní bolest, ale neexistuje nic, co by ve vás vzbuzovalo to niterné intenzivní vzrušení jako právě TVR a jak se tak zdá, ani nikdy existovat nebude. Páni, zajímavé, jak si neuvědomíte, že vám něco chybí, dokud to skutečně nezmizí.

Napiš co si myslíš

Komentáře

Sledujte nás na Facebooku!

Buďte s námi stále v kontaktu!
Sledujte co je nového v Top Gear a Grand Tour!