Doma vyrobený Baja Racer

Doma vyrobený Baja Racer


Pro okolní svět vypadá jako ztělesnění Action Mana, perfektní zuby, vlasy a zelený vojenský oblek. John B. Rogers junior, ex odstřelovač amerických mariňáků, bývalý investiční makléř a nyní výkonný ředitel Local Motors. Vypadá nenuceně, když se chystáme prvním skokem, v tomto doma vyrobeném Baja Raceru, prozkoušet odpružení. Skok se odehraje v rychlosti 80 km/h a John s klidem říká, „Prostě si opři hlavu o opěrku. Poletíme asi tak 4 a půl metru vzduchem do vzdálenosti asi 23 metrů.“ Při tom sešlápne nohou plynový pedál, zatímco Rally Fighter z Local Motors, auto vytvořené a postavené skupinou lidí jako je on, pomalu vyráží do horkého arizonského odpoledne na svou panenskou jízdu.

Když letíme vzduchem, jsem v pokušení, popsat to jako skok do neznáma. Auto ještě není úplně dokončené a jeho interiér je prošpikovaný dráty, jako v De Loreanově cestování časem, v Návratu do budoucnosti, ale vypadá čistě a uklizeně. Takže očekávání, že dopadne na zem bez nehody, nebo bez toho, že vybouchne, vám může ze začátku připadat absurdní. Ale vzhledem k tomu, že se první světová jízda v Rally Fighteru odehrává den poté, co tohle auto spatřilo světlo světa, stejně jako obchodní model, který umožnil jeho vznik, tak se vlastně až tolik nebojím. Jay, jak mu říkají jeho přátelé a kolegové, se na všechno připravil a zvládl to jak u správní rady, tak i venku na dráze. Mělo by dosednout v pohodě…

Všechno začalo před třemi lety, s rozpočtem, který by nezaplatil ani návrh matic na kola na novém tahači Ford. Myšlenka Local Motors je úžasně jednoduchá: umožnit zákazníkům, aby si navrhli a postavili své auto snů. Inovace ve skutečnosti není to, že celý proces návrhu funguje online a veřejnost ho může komentovat, ale klíčové je to, že se Local Motors podařilo to, že je možné tato sestavená auta provozovat na veřejných silnicích, zcela v souladu s pravidly silničního provozu.

Bez velkých technických detailů, mohou majitelé s tímto autem jezdit po komunikacích jako s jakýmkoli jiným autem, i když si auto sestaví sami bez úřady schválených dílů. Local Motors se zasloužili o to, že vytvořili možnost, sestavit si vlastního Rally Fightera pod dohledem jejich odborníků.

Aby všechno fungovalo jak logisticky tak i finančně, je možné sestavovat Rally Fightery jen v přesně daném zařízení ve Phoenixu. Ale Jay odhaduje, že nakonec bude možné na stejných stránkách nabídnout potencionálním zákazníkům až čtyři modely a to díky online systému Local Motors. Momentálně existuje pouze jedna továrna, ale v USA se předpokládá spuštění několika dalších, jakmile se v listopadu rozběhne tato.

Proces, při kterém se budou vybírat další pobočky, bude velice podobný tomu, který použili u Rally Fightera. Spousta lidí předložila návrhy, veřejnost hlasovala pro své favority a ten, který se nejvíc zamlouval Local Motors, dostal zelenou. Je opatřený algoritmem, který brání lidem vytvářet skupiny na Facebooku, co podporují jejich vlastní návrh a který brání komentářům idiotů, kteří plýtvají časem nás všech. Ale hodně si cení lidí, kteří mají užitečné a kritické připomínky.

„Když dojde na skládání aut, není to žádná párty,“ říká Joy. „Jsou lidé, kteří jsou pro a jsou lidé, kteří jsou oprávněně proti.“ To je zdvořilý způsob jak říct, abys držel hubu, když nevíš, o čem mluvíš.

Rally Fighter, navržený Sangho Kimem, který byl nedávno přijat jako návrhář GM, byl vybrán ze sedmi tisíc návrhů na stránkách jako ten nejlepší a stane se první vozem, který společnost vyrobí. „Podívali jsme se na všechny návrhy a několik z nich byly v podstatě vylepšené návrhy současných vozů,“ říká Jay. „To my tady neděláme. Představte si všechna současná auta jako kamení v láhvi. Mezi kameny jsou mezery. Chceme vytvořit speciální auta pro místní obyvatele, které tyto mezery zaplní. Auta, která se v současné době nevyrábí. Je těžké konkurovat ostatním firmám při výrobě vylepšeného minivanu nebo pick-upu.“

Takže, když k návrhu přidal vlastní parametry, které zahrnovaly vytvoření vozu tak velkého, aby byl bezpečný a aby zaujal tu část veřejnosti, která s výrobou těchto aut souhlasí, jako je čistá a šílená Kalifornie, podíval se Jay na finalisty a rozhodl se pro Rally Fightera. Problém byl, že ho z počátku nikdo nebral vážně. „ Z počátku tomu lidé nevěnovali pozornost. To bylo pro mě veliké zklamání. Nepodařilo se zákazníky přesvědčit, že budeme vozy opravdu sestavovat.“

Rozdíl mezi tím, co bylo tehdy a teď je ten, že má Local Motors téměř desetkrát více návrhů – při posledním sčítání to bylo 60.000 – a 7.000 návrhů od přispěvatelů, na rozdíl od původních 600. Navíc se přidala i nesvatá trojice Twitter, Facebook a YouTube. Výsledkem toho je, že k dnešnímu dni dalo 108 lidí překvapivě malou částku 99 dolarů, aby zapsali své jméno na seznam objednávek.

Za požadovanou cenu 50.000 dolarů si tito lidé, kteří bydlí v okruhu pěti hodin jízdy od mikrozávodu, během následujících pár dlouhých víkendů sestavili auto, které je určené na pouštní závody typu „Baja 1000“. Koncept vozu vypadá jako vnuk Fiata Enduro z roku 1996, jedná se o vpředu-uprostřed umístěný motor s pohonem na zadní kola, ocelovým rámem a v podstatě zbraň oblečenou do uhlíkových vláken a pláště z vyztuženého plastu.

Devadesátpět procent dílů je převzato z dílů, které už existují (hodně z Fordu, něco z Mercedesu, Mazdy a Hondy), Local Motors vytvořili rám, karoserii a skla. Váží pouhých 1497 kg, nebo zhruba stejně jako BMW řady 3 a rozměry podvozku odpovídají supervozu: rozvor 295 cm, rozchod kol 208 cm.

Závěs kol, který vypadá, jako by měl někde držet most, je stejný mega trik, který použil Fox u pickupu Ford Raptor. Vpředu má 46 cm a vzadu 51 cm, což je zhruba stejně, jako u většiny Trophy trucků.

Jízdní výška má dvě nastavitelné polohy a motor v tomto prototypu je diesel BMW, řadový šestiválec sebraný z 335d, ale v prvních vyrobených kusech bude benzínový motor LS3 V8 E-Rod o 430 koních. Speciálně upravený motor od GM, používaný hot rodders nationwide. Mně osobně se líbí možnost dieselu a později dojde i na další typ BMW. Jay potvrdil, že GM tento motor bere jako ten pravý pro US Rally Fightera. Je to auto pro nabuzené, benzínem poháněné nadšence.

A také pro jejich rodiny, pokud je to zaujme. Protože i když vypadá jako dvoumístné terénní kupé, až bude hotový, bude Fighter schopný pojmout čtyři dospělé nebo dva dospělé a tři děti. Exteriér nemá barevný lak, kvůli životnímu prostředí a také kvůli ceně. Místo toho použili módní tenký film. Návrh tohoto filmu je v podstatě na majiteli, ale Jay připouští, že existují limity. Nikomu nedovolí, aby na jejich Rally Fightera naplácal nějaké hovadiny, dokud auto neopustí jejich mikrozávod na výrobu. „Pak už jim v tom zabránit nemůžu…“ říká smutně.

Mezitím jsme zase venku, mimo závod nebo spíš ve výšce 4.5 metru, na testovacím okruhu Local Motors, po našem prvním přistání nulujeme přístroje. Zírám na rychle se blížící špínu a zbytky asfaltu, připravuju se na to, čemu se říká tvrdé přistání, ale nic se neděje. Nebylo to třeba. Když přední kola dosedla, měl jsem pocit, že se noříme do velké jámy plné peří, jediné drama bylo to, že všechno nezajištěné se rozkutálelo po palubní desce.

Ulevilo se mi, když jsme ten přelet zvládli. Bylo to skoro jako první let bratrů Wrightů. Uvolnil se mi krk natolik, abych se ohlédl na Jaye. „Co myslíš,?“ zeptal se s úsměvem Jay. „Myslím, že bychom si to měli zopakovat,“ odpověděl jsem přes hluk v neodhlučněném interiéru. „Ne. Myslím o Rally Fighteru,“ říká s pátravým pohledem. „Fantastický.,“ odpovídám. Další hlas ve sborovém souhlasu, který se šíří Spojenými Státy a pak po světě pokaždé, když se někdo další sveze poprvé autem od Local Motors, které si sami pomáhali navrhovat a sestavovat.

Napiš co si myslíš

Komentáře

Jsi fanda Top Gear a Grand Tour? Právě pro Tebe jsou určity tyto trička s originálními motivy!

►Nová kolekce triček na eshopu zde!◄

banner