Richard Hammond na téma: strojní inženýrství v praxi

Richard Hammond na téma: strojní inženýrství v praxi

Richard Hammond a strojni inzenyrstvi

Lidé jako James May často odsuzují současnou generaci jako neadekvátní počítačové ňoumy neschopné vyměnit žárovku. Natož, aby něco začali stavět od základů. Hloupost. Protože duch vynalézavosti a praktického inženýrství je stále naživu a daří se mu dobře. Možná ne ve mně nebo ve vás, ale na jistých místech určitě ano.

Teď se prosím nesmějte. Restauruji můj 1 Land Rover Series 1 z roku 1956. Úplně sám. Už jsem se o tom na těchhle stránkách párkrát zmínil, ale můj projekt uvázl na mrtvém bodě, když jsem zjistil, že příčník na zadní části podvozku pochází z novějšího typu vozu. Žádný problém řeknete si, ale jde o to, že příčník by se měl měnit s celou zadní částí podvozku, protože všechny staré Land Rovery mají jinou velikost a tvar. Jenže lepší než se spolehnout na inženýrské diagramy, které by stejně byly špatně, je lepší nechat zadek tak jak je a jen přivařit nový kus tam, kam patří.

Hadrian, můj přítel inženýr, přišel s potřebnou výbavou na provedení téhle operace, zahrnující i nový kus podvozku. Jeho záměrem bylo usadit se na židli a propracovat se skrze obrovský pytel popcornu, zatímco já jsem obstarával zábavu tím, že jsem se učil svařovat a při tom málem spálil dílnu do základů a sebe oslepil. Skvělý plán.

Jde o to, že tohle svařování, je pěkně ošemetná záležitost. Hlavně v těžce dostupných a komplikovaných místech, jako je například spodní strana Series 1 Landie stojícího v garáži. Hadrianův soucit nakonec překonal jeho krutost a on nemohl odolat, přistoupil ke mně, vzal svářečku z mých roztřesených rukou a zručně dokončil moji práci s precizností a elegancí neurochirurga oblečeného ve fraku.

Následujícího dne jsem se svou dcerou jel na rally starých automobilů v nedaleké vesnici. A znovu – nesmějte se. Mám jeden starší vůz, Sunbeam 25 z roku 1933. Je velmi, velmi starý a uvést ho do chodu je neuvěřitelně složité, ale i přes to jsme se tam dovlekli a zaparkovali u skupiny stejně letitých veteránů, aby je mohli místní obyvatelé obdivovat nebo se jim vysmát.

Pak se objevil můj přítel Dave. Přijel tam v originálním Morgan 3Wheeler. Což je tak ošemetně složitá věc na ovládání, protože jí okolo volantu raší osm nebo devět páček, jako nějaké chromé mořské potvoře. Vyžaduje, aby řidič nejen rozuměl funkci každé z nich, ale aby si byl také vědom jejich chemického složení na atomární úrovni.

Uvědomil jsem si, že tuhle hloubku znalostí tam sdíleli všichni, které jsem potkal. ManuáI k mému Sunbeamu obsahuje každodenní úkony k jeho údržbě a od jeho majitele se očekávalo, že bude všechno znát, aby byl vůbec schopen ho zprovoznit. Věci jako: jak brousit ventily, vyměnit nápravu nebo opravit hřídel. Určitě si říkáte: Teď je jiná doba, takže v současnosti už nenajdete nikoho, kdo by měl alespoň zlomek těchto znalostí. Hloupost. Takových lidí jsou miliony. Každý, s kým jsem mluvil, byl schopen na základě krátkého poslechu motoru sdělit, co přesně s ním je, popsat, jak by se dal trochu upravit nebo jak vylepšit zapalování, aby lépe šlapal. Myslel jsem si, že o autech něco málo vím, ale ukázalo se, že jsem idiot.

Davův bratr, Ewan, staví pro Morgan 3Wheelery motory, od základů. Do jeho dílny putují kusy kovu, které tam ohýbá, frézuje a provádí jim spoustu dalších věcí a ony poté vyjdou jako krásné funkční motory. Je to jako kouzlo. Já jsem schopný tak akorát ovládat svoji páteř. Faktem ale je, že Evan a pravděpodobně i Dave, jsou dle mého názoru schopní udělat sotva polovinu toho, co většina lidí, které jsem dnes potkal.

Dnes je těchto lidí pravděpodobně méně, než jich bylo v časech, kdy vaše auto mohlo v kteroukoliv chvíli vyvrhnout své vnitřnosti na povrch A1, ale jejich schopnosti jsou stále tady a předávají se z jednoho na druhého skutečnou analogovou cestou, jako folkové písničky nebo řeč. Dalším krokem pravděpodobně bude, že tyhle schopnosti – a lidé, kteří je ovládají – budou čím dál vzácnější, jak bude jejich počet klesat, a velmi brzy, jediný člověk, který bude schopný si tohle auto dovolit řídit déle než 10 let, bude ten, kdo skutečně rozumí jejich podstatě. Myslím, že je to přírodní výběr nebo tak něco. Každopádně, mám před sebou velmi tlustý manuál, který mám plánu přečíst, takže až se uvidíme příště, budu jim třeba rozumět aspoň pár slov, které si mezi sebou budou povídat.

Napiš co si myslíš

Komentáře

Sledujte nás na Facebooku!

Buďte s námi stále v kontaktu!
Sledujte co je nového v Top Gear a Grand Tour!