První jízda v novém Maserati Ghibli

První jízda v novém Maserati Ghibli

Je nové Ghibli dost dobré na to, aby dostalo Maserati do mainstreamu? Top Gear to zjistí…

Trvalo to pouhých 99 let, než Maserati proniklo mezi konkurenty ve vyšší střední třídě. S velkými plány k expanzi - 50 000 kusů ročně do roku 2015 - by mělo nové Ghibli hrdě vyvést automobilku ze slepé uličky novým směrem. Budou mít vlastnící BMW, Audi, Jaguáru a Mercedesu zájem, nebo bude muset Ghibli předvést mysl ovlivňující trik středomořských rytířů Jedi, aby je přesvědčil?

Na Britský trh se dostanou tři verze. Třílitrový V6 turbodiesel s výkonem 269k a třílitrová benzínová V6 s jedním, případně dvěma, turby s výkony 320 a 398k. S cenou 1 473 201 korun si dieselová verze dělá zálusk na "business" třídu. Pravdou zůstává, že je pořád dražší a méně výkonné, než například brilantní V6 biturbo od Audi a tato jednotka vyvinutá firmou VM-Motori bude v nabídce jen do doby, než Maserati vyvine výkonnější twin-turbo motor (což bude pravděpodobně v roce 2016). Naproti tomu je 600 Nm točivého momentu při 2000ot/min v kombinaci s rozložení hmotnosti 50:50 dostatečně konkurence schopné. Navíc přidáme mechanický diferenciál s omezenou svorností nabízený v této kategorii pouze v Ghibli a dobře vyladěný podvozek se sportovním balíčkem, který má dosti schopností na to hájit značku.

Hydraulický posilovač řízení zajišťuje poměrně řízné ovládání, naopak osmistupňová převodovka ZF s pádly pod volantem má spíše jemnou odezvou. Přední náprava má dvojité zavěšení a vzadu naleznete zavěšení typu multi-link. Co se podvozku týče, Ghlibli má v základu klasické tlumiče s pružinami, které mohou být nahrazeny adaptivním podvozkem z příplatkového balíčku Skyhook. Základní tlumiče jsou občas na hrbolatém povrchu nervózní, ale přesto je jízda dost dobrá. Ghibli používá konstrukci z oceli a hliníku, přesto je jen o málo lehčí než plnohodnotné Quattroporte, což se projevuje v pocitu za volantem. Auto působí většinu času robusně, obzvláště s dieselovým agregátem, přesto je řízení a kontrola nad autem na vysoké úrovni. Stovku zvládne za něco mále přes šest vteřin, při deklarované spotřebě 4,9 l/100km.  Nutno dodat, že pokud ho budete řídit jak se vám zachce, deklarovanou hodnotou snadno překročíte.

Se základní benzínovou V6 je jízda neuvěřitelně příjemná a nikoho nepřekvapí pocit pravého Maserati. Ghibli se rádo nechává vytáčet a jeho zvuk je brutální, přesně takový jaký čekáte od italského vozu. Perfektnímu akustickému efektu napomáhají škrtící klapky společně s překlenutím výfukového systému ovládaného ventilem. Výsledkem je větší zábava a požitek uvnitř auta i v jeho okolí. Verze Ghibli S s výkonem 409k měla při uvedení na trh pohon na všechny čtyři kola (Q4), sice se na britský trh nedostane, ale je to důkaz o tom, že podvozek snese více výkonu. S autem je úžasná zábava, proto jsme rádi, že se do Británie dostane právě model se zadním náhonem za cenu 1 906 889 korun.

Svou krásu Glibli neztrácí ani v interiéru, je sice méně zářivý než v Quattroporte, ale celkově působí lépe. Najdeme zde bezrámové dveře, nádherné kožené sedačky a tradiční Maserati hodiny uprostřed palubní desky. Interiér můžete doplnit příplatkovou výbavou v podobě precizního audio systému  s výkonem 1280W, satelitní navigací a dvouzónové  klimatizace se silou hurikánu. V testovaném voze byl kvalita zpracování kůže a dřeva na vysoké úrovní, naopak grafika multimediálního zařízení je na tom trochu hůře, ovladač převodovky je zoufale nepoužitelný díky nejasné hranici mezi P, R a D a vzadu je dosti stísněný prostor.

To nás posouvá k otázce: Měli byste ho koupit? Ve výsledku je Ghibli jednoznačně okouzlující a na nic si nehraje. Diesel produkuje 158 gramů CO2 na ujetý kilometr a zastupuje 26% daňového závazku společnosti. Takže to je jeho postavení, jestli to chcete nebo potřebujete rozebírat z pohledu zkušeností a subjektivního názoru. Zapomeňme však na to, a jen si představte, jak krásný pocit musí být, když se vás někdo zeptá, jakým autem jezdíte a vy můžete říct Maserati. To zní přece skvěle, nebo ne?

Čísla

2987ccm, V6, 257k, 600Nm, 5.68 l/100km , 158g/km CO2, 0-100 6.3s, 250Km/h, 1835kg, 1 464 900kč

Článek přeložen z oficiálního webu Top Gearu, http://www.topgear.com/uk/car-news/maserati-ghibli-first-drive-2013-06-27

Napiš co si myslíš

Komentáře

Sledujte nás na Facebooku!

Buďte s námi stále v kontaktu!
Sledujte co je nového v Top Gear a Grand Tour!