První jízda: nový VW Golf GTI

První jízda: nový VW Golf GTI

Takže – je to stále jediné auto, které člověk v životě potřebuje? To zjistí Jason Barlow…

Jak daleko tentokrát VW hodil kostkami? Od průkopnického svižného originálu ze sedmdesátých let po nateklou boubelku z let devadesátých, je GTI dostupné auto pro všechny, které se muselo vrátit ke svým kořenům, než mohl přijít comeback. Především pátá generace z roku 2004 patří mezi oblíbence Top Gearu, je to jedno z těch mála aut, které potěší staromilné motoristické novináře a platí o něm téměř konfuciánské rčení o jediném autě, které člověk v životě potřebuje. Tak to prostě je. Nebo alespoň bylo.

Řekněme si klíčovou myšlenku: „Nový Golf GTI: rychlejší, úspornější a s levnější pojistkou.“ Hmm. Žijeme v těžkých časech, možná proto to nezní příliš slibně. Průměrná spotřeba 5 litrů na 100 kilometrů a emise 139 gramů CO2 na kilometr nejsou hodnoty, které někoho překvapí, ač se o to GTI jistě pokouší. Ale na druhou stranu přihoďte 30.000,- korun k cenovce 781.000,- Kč základního modelu a dostanete balíček Performance. Ten dodá zhruba 10 koní k výkonu 2.0 litrového přeplňovaného čtyřválce GTI a dostanete výsledných 232 koní, přidá větší brzdy a především nový chytrý diferenciál s omezenou svorností. To už by někoho nadchnout mohlo.

Nyní se nacházíme na soukromém závodním okruhu na jihu Francie s exkluzivním úkolem; VW si je tak jisté svým novým diferenciálem, že je tu po ruce více inženýrů, kteří vám vysvětlí jeho schopnosti, než poslouchajících novinářů. „Golf GTI je auto, které by měl být schopen řídit každý na 90% maxima během několika minut, bez ohledu na schopnosti konkrétního člověka,“ tvrdí Karsten Schebsdat, manažer ladění podvozku. Hromada vlnovek a ukazatelů úhlu smyku na grafu naznačují, že tohle auto zvládne opravdu hodně drsného zacházení. „Prováděli jsme s GTI slalomový test v 225km/h a jak vidíte, na grafu nejsou žádné ostré úhly,“ dodává Karsten. Slalom ve 225km/h? Do toho bych nešel.

Zmiňovaný diferenciál je elektricko-hydraulický, schopný uzavírky až na 100%, a používá několikanásobné párování talířů – 50% Haldex systému, který VW využíval dlouhé roky – na boxu diferenciálu a pravé hnací hřídeli. Cíl je jednoduchý – snížený úhel točení, preciznější jízdní vlastnosti, zvýšená rychlost průjezdu zatáček a šílené rychlosti při výjezdu z nich.

Tak jdeme na to. Máme tu dlouhou, rychlou rovinku chytře přerušenou šikanou, vedoucí na táhlou pravotočivou zatáčku. Stačí vám jediný pohled, aby bylo jasné, že se jedná o přetáčivé místo, aneb ten druh zatáčky, která zabíjí pneumatiky, trvá déle, než epizoda seriálu 24, a ponižuje kohokoliv za volantem k slzám frustrace. Chování v téhle zatáčce dobře ukazuje celkový charakter GTI – je super uhlazené, naprosto klidné a dostatečně rychlé, aniž by ohrozilo vaši mužnost. Řízněte zatáčku v skoro 150km/h a řízení bude potřebovat jen rychlou korekci zápěstím. Jemně na brzdy a výfuk vydá neočekávaně zemité zabrumlání při vaší cestě dolů převodovou skříní, pak stočit volant. Přesné, lineární a trochu – raději šeptám – nudné…

Ale uprostřed zatáčky můžete s klidem dupnout na plyn, potom zkouknout všech osm sérií seriálu 24, zatímco jakési krouticí moment maskující kouzlo vás vytáhne ven. Je to velmi efektivní, ale musíte tomu pořádně naložit, aby vše fungovalo správně. GTI nikdy nebylo vozem, jehož záď byla kdoví jak hravá, ale rozpoznání úhlu utržení je těžší, než kdy dříve. Řiďte jako blbec a GTI se přesto bude držet. Osobně mám radši trochu pohyblivější záď, ale ta už je evidentně navždy pryč. Struktura šasi GTI svou komplexní prací podporuje nepochybně efektivní, přesto poněkud odměřený jízdní styl. Ale na druhou stranu je GTI s novým diferenciálem na Nordschleife o osm sekund rychlejší, než GTI bez něj. Elektronika opět vítězí, ale není s ní až taková sranda.

Všechna GTI jsou dodávána s Driver Profile Selection (DPS), které vám dovolí nastavit cit v řízení, odezvu pedálu plynu a řadicí čas DSG (pokud ho máte). Ale pokud chcete mít vládu i nad podvozkem, musíte přihodit dalších 24 tisíc korun za Adaptive Chassis Control. Na rozvlněném venkovském francouzském asfaltu jsem zvolil nastavení Sport pro všechno, kromě podvozku. Nastavení Normal je na osmnáctipalcových kolech dostatečně tuhé. Podobné to podle mě bude i na silnicích v UK, kde dostaneme možnost objednat i devatenáctipalcová kola, ale s těmi bych se neobtěžoval. GTI s paketem Performance zrychlí z 0 na 100km/h za 6.4 sekundy a ručička rychloměru se zastaví na 250km/h. To je dostatečné nejen pro většinu normálních lidí, ale i pro spoustu bláznů. Jízdně není tak vtíravé jako Focus ST, Mégane Sport, Astra VXR nebo fantastické BMW 135i, a s přehledem zvládá pohyby podvozku na horizontech nebo při nečekaných změnách směru. Také brzdy jsou slušné. Ale je GTI příliš kultivované pro vlastní dobro? Možná. Normálního řidiče potěší, což je evidentně jeho cíl, ale není to žádný ohnivák.

Ale zase – je to pořád Volkswagen Golf GTI. Ať se kdokoliv snaží, jak chce, nikdy nedá dohromady takové auto, jako VW. Jednoduchá červená linka na grilu, kterou přinesla pátá generace, je nyní vidět všude: v bi-xenonových světlometech, na brzdových destičkách a na vkusném malém GTI znáčku. Jako vždy, GTI je solidně vypadající zboží, vycizelovanější v nejnovější podobě, ale stále s velkými koly, mohutnými C-sloupky a záviděníhodnými zadními linkami. Červenou najdeme také na prazích, v interiéru kontrastně doplňuje Alcantaru, na opěrkách ve dveřích a samozřejmě také na Tartan „Jacara“ potahu sedadel. V interiéru dále najdeme příjemně tlustý tříramenný volant s plochým spodkem, hlavici řadicí páky ve tvaru golfového míčku, černé čalounění stropu a červené ambientní osvětlení. Nejlepší v segmentu je pak multimediální jednotka s dotykovým displejem, jejíž ovládací prvky se tajemně zobrazí, jakmile se vaše ruka přiblíží k obrazovce.

Multimediální systém sám o sobě je perfektní, ačkoliv je za příplatek. Stejně jako větší devatenáctipalcová kola „Santiago“ (standartní kola jsou nazvána „Austin“ bez zjevného důvodu), kožené čalounění, adaptivní podvozek, parkovací asistent (překvapivé, ale opravdu funguje. Ačkoliv jestli sakra neumíte zaparkovat sami, jste buďto a) nenapravitelně líní nebo b) bez šancí na koupi Golfu GTI) a deseti-kanálový Dynaudio audiosystém s osmi reproduktory. Ceny v Británii začínají na 783.500,- Kč za třídveřák s 222 koňmi a pokračují až k 876.000,- Kč za pětidveřák s výkonem 232 koní a s převodovkou DSG (což je až děsivě blízko 908.000,- Kč za BMW 135i). GTI má přirozeně dostatečné systémy pasivní i aktivní bezpečnosti a je ještě racionálně neodolatelnější, než kdy předtím.

Ale. Je trošku upjaté. Kostky se nedokutálely tak daleko, jak by měly. Je to slušné auto a nikdy nebudete litovat jeho koupě. Nové GTI tedy. Hot hatch (pozn. Ekvivalent pětidveřáku s vysokým výkonem) ekvivalent dobrého účetního.

Napiš co si myslíš

Komentáře

Sledujte nás na Facebooku!

Buďte s námi stále v kontaktu!
Sledujte co je nového v Top Gear a Grand Tour!