První jízda: MercedesBenz G63 AMG dorazil do VB

První jízda: MercedesBenz G63 AMG dorazil do VB

Mercedes Benz  G63 amgNečetli jsme už v minulosti o  G63 AMG 2013?

Ano, ale tentokrát je to poprvé, kdy si ho můžete koupit s řízením na té správné straně. To znamená, že Britové, Japonci, Fidžijci, Indové, a spousta dalších národů, kteří jezdí po levé straně, si nyní mohou vychutnat bláznivou rozpustilost G63.

Připomínka: Změnilo se vůbec něco na modelu 2013?

Zvenčí je stále obrovský, jako transportér z Hvězdných válek.  Nově však přibyly blinkry na zpětných zrcátkách, denní LED svícení, dále pak mřížka chladiče a nový nárazník charakteristický pro verzi AMG. Uvnitř je to teprve silný šálek kávy. Palubní deska a středová konzole, zahrnuje malý sedmi palcový iPad mini, umístěný nad výdechy klimatizace společně se třemi tlačítky ovládající nastavení diferenciálu (prakticky označené 1, 2 a 3, pro případ, že by jste zapomněli, v jakém pořadí je zmáčknout).

Je k dispozici více obrázků?

Samozřejmě, tady jsou.

Co motor?

Je velký. Je hlučný. Je nesmyslný. Když Tohle auto vypustili v roce 1979, bylo designováno pro používání na normálních komunikacích s motorem o výkonu 182 koňských sil. Nyní dostalo pěti a půl litrovou V8 se dvěma turby o výkonu 540 koňských sil a 759Nm točivého momentu.

Jaký z něj máme pocit?

Upřímně, zcela určitě nebylo zasažené šípem zdravého rozumu. V nižších rychlostech je to krabice postrkována plynem, setrvačností a opakováním tohoto procesu. Jako byste seděli v nějakém americkém křápu ze šedesátých let. Trvalé sešlápnutí plynového pedálu pak mění benzín na hluk a velkou rychlost.

Vzít však G 63 do města, je jako polít kachnu omáčkou Hoi Sin. Ani ne tak pro tak pro něco řekněme, hmatatelného, jako výkon, nebo jízdní komfort (Snížené odpružení od AMG je dosti tuhé na 2,6 tuny těžké auto).  Na běžné silnici je to prostě těžkotonážní auto. Lidé Vám uskakují z cesty, a jsou jakoby vděční za to, že jste je nezabili.

Vyvezli jste ho i mimo Londýn?

 Ano vyvezli, a nebylo to nic moc. Má totiž vražednou kombinaci příšerné přilnavosti a nepřesného řízení, které je dáno zastaralostí jeho mechanismu. Po příjezdu do zatáčky začnete divoce mávat rukama díky velké nedotáčivosti, a následně se staženým zadkem čekáte na podporu ESP, které vás vytáhne z problému.

Pak jsou tu ještě brzdy. Ze široké škály nabídky AMG použilo šesti-pístové třmeny z modelu ML 63 AMG. Stabilita je přesto otřesná. Z nějakého důvodu máte pocit, že se srovnalo do jiného úhlu, než v jakém jste začali brzdit.

Co jízda off road?

Děláte si legraci? Zničili bychom kola.

Aha.

Jen vtipkuji. Dokonce i na silničních gumách s nízkým profilem si auto zachovalo vojenské geny po předcích. Je osazeno ocelovým 4mm tlustým žebřinovým rámem, nezávislým zavěšením náprav a také elektronickým diferenciálem, o kterém jsme před nějakým časem mluvili.

Pod předním a zadním AMG nárazníkem spousta prostoru, což podporuje velmi dobrý nájezdový úhel. Myšlenka je v tom, že co nemůžete vyšlapat, hravě zvládnete jemným sešlápnutím plynu a s bílými mráčky z výfuku vypochodujete až na vrchol. Žádné vzrušení nebo drama. Prostě jede.

My však věříme, že tohle je pravý smysl G třídy. V sedmdesátých letech iránský Šáh navrhl mercedesu, že by měli postavit terénní 4x4. Mercedes tedy ve spolupráci s rakouskou armádou začali vytvářet "Geländewagen" v automobilce Steyr-Daimler-Puch. Dodnes se stále ručně vyrábí v továrně Graz na stejném základu, jak tomu bylo v minulosti ve spolupráci s 63 armádami. Mercedes dokonce musel slíbil NATO, že se jeho vývoji a produkci budou věnovat až do roku 2025.

Ručně vyrobené auto značky Mercedes? Sem si jistý. že to není levná záležitost.

Cena G 63 začíná na částce 3 734 837Kč (£123,140), což je poměrně dost. Ve skutečnosti to je vlastně černá díra na peníze. Námi testované auto mělo příplatkovou výbavu za dalších 600 000 korun.  Lak s názvem Death Star stál 129 964Kč, karbonové parádičky 110 857Kč a můžeme pokračovat ....

Takže je to příšerně předražené auto, které není možné doporučit?

Docela ano. Je naprosto nesmyslné. Stojí mnohem více než luxusní limuzína, také není výkonný jako srovnatelné limuzíny od AMG a zatáčí asi jako profesionální sprinter. Také má stejný koeficient odporu vzduchu jako Ford Torino z roku 1969( skutečně, ověřovali jsme si to). Prostě si kupte Range Rover a máte po starostech.

Přesto je tu jedno "ale".

Je totiž nepopsatelně úžasný. Je uspokojivý, komický, ale i děsivý a jedinečný. Proto ho milujeme, aspoň většina z nás. Často lidé říkají, že je tenká linie mezi genialitou a šílenstvím. Nás těší, že nad ní Mercedes stále ohrnuje nos.

Napiš co si myslíš

Komentáře

Sledujte nás na Facebooku!

Buďte s námi stále v kontaktu!
Sledujte co je nového v Top Gear a Grand Tour!