Na železničním přejezdu jde o život i milionové škody. Respekt pravidel se vyplácí

Na železničním přejezdu jde o život i milionové škody. Respekt pravidel se vyplácí

Jízda přes železniční přejezd má pravidla, která se vyplatí dodržovat. Pokud se stane nějaký karambol, můžou jít škody do milionů a to ani nemluvíme o ztrátách na životech nebo poškození lidského zdraví. Podle statistik a analýz pojišťoven a podle krytí škod z povinného ručení počet nehod na železničních přejezdech neklesá, jak by se mohlo zdát logické s rostoucím zabezpečením. Je to alarmující, protože pokud by se dodržovala všechna pravidla, je díky zabezpečení střet s vlakem takřka vyloučen.

V drtivé většině případů nehod na přejezdech je vina na straně nezodpovědných účastníků silničního provozu. Ty vjíždějí na přejezd v době, kdy tam podle zákona nemají co dělat. Téměř polovina všech nehod se odehrává na přejezdech, které jsou zabezpečeny světlenou signalizací bez závor. A těch je z celkového počtu přejezdů pouhá čtvrtina. Doplnění co největšího počtu přejezdů závorami by mohlo být řešením, ze statistického hlediska jde o způsob nejméně rizikový.

Jak se na vlakových přejezdech chovat a jak pojistit možné vzniklé škody?

Chcete být dostatečně pojištěni pro případ, že byste zavinili karambol na železničním přejezdu? Důležité je mít uzavřeno povinné ručení. Možná byste se divili, kolik řidičů ještě tuto povinnost v dnešní době opomíjí a doufají, že se nic nestane. To nejlevnější povinné ručení vám pomůže vybrat kalkulačka povinného ručení, mezi oblíbené patří například kalkulačka na srovnávači TopSrovnani.cz.

Ať je přejezd se závorami nebo bez nich, platí stejné jednoduché pravidlo: Řidič se musí nejdříve přesvědčit, zda může přejezd bezpečně přejet, a při výstražné signalizaci červenými světly před přejezdem zastavit a čekat. Je jedno, zda jsou staženy závory, nebo ještě ne. Vlak má vždy přednost, má obrovskou hmotnost a velmi dlouhou brzdnou dráhu. U přejezdů označených pouze výstražným křížem je nutná velmi bedlivá pozornost. Vlaky zde ale jezdí velmi nízkou rychlostí a zdálky houkají. Rozhodně se nepokoušejte přejet na poslední chvíli, pokud vlak vidíte nebo slyšíte. Raději si nějakou tu chvíli počkejte. Upozornění na železniční přejezdy jsou dostatečné, a pokud se věnujete řízení, jak máte, nemůžete je přehlédnout. Dozvíte se z nich dokonce, zda vás čeká přejezd bez závor nebo s nimi.

Vždy také čekejte po projetí vlaku, až světla zhasnou a závory se vytáhnou úplně nahoru. Na frekventovanějších přejezdech se totiž může stát, že na druhé koleji pojede ihned další vlak a mohli byste zůstat stát s autem na kolejích uvězněni mezi závorami. Pokud by se vám taková situace stala, nezastavujte, přidejte plyn, jak jen to jde, a rychle přejezd opusťte i za cenu proražení závory. Ta jde prorazit poměrně snadno. Neřešte způsobenou škodu na závoře, tu kryje vaše povinné ručení. Poškození vozu nebude velké, závory jsou snadno prorazitelné

Co dělat, pokud na kolejích s vozem uvíznete? Nejprve se pokuste bezpečně vůz odstranit z dráhy vlaku. Pokud to nejde, opusťte vozidlo i trať, a okamžitě volejte tísňovou linku 150 nebo 112 pro zastavení železničního provozu. Na zadní straně výstražného kříže nebo světelné signalizace naleznete číslo přejezdu ve tvaru Pxxxxx.

Napiš co si myslíš

Komentáře

Sledujte nás na Facebooku!

Buďte s námi stále v kontaktu!
Sledujte co je nového v Top Gear a Grand Tour!