Jeremy Clarkson o prezidentském transportu

Jeremy Clarkson o prezidentském transportu

Pan Obama se nedávno rozhodl pro zakoupení nového auta. Zdá se mu totiž, že jeho dosavadní prezidentská limuzína, známá jako Bestie, už začíná být poněkud přestárlá a tak je čas na něco lepšího.

Právě proto byli zástupci všech tří největší Amerických výrobců aut – General Motors, Ford a Fiat –  pozváni, aby předvedli své nápady. A já se nemohu ubránit myšlence… Proč?

Jistě, britská královna má také na oficiální návštěvy speciálně upravené Bentley, ale ostatní hlavy státu se zdají být perfektně spokojené s normálními auty. Kancléřka Merkelová nemá potřebu kroužit po Německu ve speciální limuzíně. A taky proč by měla? Nejlépe jí určitě je v Mercedesu S-Class, který překypuje jak komfortem, tak vlastenectvím.

Velmi podobné to je s premiérem Cameronem. Ten si na projížďky zemí vybírá Range Rover nebo Jaguar XJL. A ať už tento týden vládne Itálii kdokoliv, může se prohánět v Maserati Quattroporte.

Pro pana Hollande to je poněkud komplikovanější. Francouzké automobilky teď právě nevyrábí nic odpovídajícího prezidentskému postavení, takže musí po Paříži kroužit na malém mopedu. Je k smíchu pokaždé, když se sejdou hlavouni celé Evropy. Ovšem jen do té doby, než se prezident Rumunska objeví ve své Dacii Sandero.

Jde o to, že všechny tyhle velké osobnosti jsou šťavnatými cíly pro teroristy. Všichni chránění vynikajícími bezpečnostními týmy a všichni jsou pro své země stejně tak důležití, jako pan Obama pro Spojené státy Americké. Proč se tedy pan Obama cítí oprávněn, jezdit ve speciálně vyrobené, opancéřované Bestii? Proč se nemůže jednoduše vozit v Chevroletu Impala? A nebo, když už je tak posedlý bateriemi, Teslou?

O to však nejspíš tolik nejde. Pokud to nevíte, tak během své kampaně pan Obama slíbil, že bude-li zvolen, pak koncem roku 2012 bude celý Bílý dům jezdit v elektroautech, nebo alespoň hybridech. A tak se podívejme, kolik takových nyní má Bílý dům k dispozici. Asi … zhruba … nula.

Faktem však zůstává, že Američané rádi vidí svého prvního muže ve vozidle, které se nepodobá žádnému jinému. Avšak v těchto těžkých časech by občané jistě nechtěli, aby podepisoval nějaké bianko šeky. Z toho vyplývá, že nová limuzína bude muset být navrhována s jedním okem upřeným na finanční stránku věci.

Jeho současné auto vlastně není autem jako takovým. Koncept Bestie je postaven na náklaďáku Cadillac, z něhož pochází i motor. Nevypadá však jako ten typ auta, který používají zemědělci a vrazi. Je totiž poskládána z mnoha různých Cadillaců, což lze dobře pozorovat například na světlech, která jako by vypadly z Escalade. Některé části auta jsou však zcela unikátní. Například kufr. Ten je vlastně banka na orgány, naplněná všemožnými částmi těla prezidentovy krevní skupiny. Unikátní je také systém nočního vidění, nebo dveře auta, které jsou schopny odolat chemickému útoku.

Dále se můžeme podívat na obrnění auta. Až na to, že nemůžeme, je totiž přísně utajené. Bylo nám však řečeno, že dokáže odolat jakékoliv zbrani, se kterou by teroristi byli teoreticky schopni přijít.

Tohle všechno je však vykoupeno několika problémy. Prvním z nich je velikost. Lidé, kteří vidí parkovat Bestii ve své ulici, propadají hysterii. Další problém je třeba váha, ale v současné době hlavně cena.

A ta bude také stěžejní pro všechny tři velké Americké výrobce aut, při jejich snaze o návrh nového prezidentského auta. Jak si poradit s autem, co bude odrážet pozici Ameriky ve světě, a zároveň ustojí útok RPG? Když nesmí stát jedenáct tisíc a dvacet, nebo třicet miliónů dolarů?

Nelze nepodotknout, že osobně mám pár nápadů. První úvahou je, že auto potřebuje jen prostor pro řidiče a samotného prezidenta. Jak víme, zbytek bezpečnostního týmu se stejně pohybuje kolem auta. To zároveň znamená, že auto se musí pohybovat maximálně takových 20km/h, aby nezaostávali.

Samozřejmě musí být vzduchotěsné a obrněné. Také by mělo mít nějaký vestavěný odvetný systém. Ale především, musí vypadat stylově a na potkání každého oslnit.

Nemůžu si pomoct, ale myslím, že Amerika už auto, které splňuje všechny tyto nároky, vyrábí: M1A1 Abrams, přední Americký válečný tank.

Je známo, že těch se každý rok vyrobí na 6000. A abychom byli upřímní, nemají dnes žádné využití. Nemohou být nasazeny v Afganistanu, protože válku zaměřenou na podmanění země tím, že se k ní začnete chovat mile, s 60ti tunovým tankem nevyhrajete. Také nemohou být použity proti Rusku, protože… Nebuďme směšní, prostě nemohou.

To znamená, že jen tak postávají a nic nedělají. A to je neuvěřitelné, protože tyhle tanky jsou opravdu úžasné. Na rovné ploše se pohybují mnohem rychleji než chlápci, kteří poběží podél prezidentského auta – nějakých 100km/h. To proto, že jsou poháněny speciálními benzínovými turbínami.

Vyráběny jsou s tím nejlepším opancéřováním na světě. Britským. A na rozdíl od současné prezidentské limuzíny nejsou designovány tak aby jen snášely palbu, dokážou ji i opětovat.

Jednou jsem viděl, jak Abram, jedoucí 40km/h po hrbolatém povrchu, trefil auto zaparkované 1,5 km daleko. Vidět hlaveň namířit na cíl a setrvat v této poloze bez ohledu na to, co prováděl zbytek auta, bylo jednou z nejpozoruhodnějších věcí, jakou jsem kdy viděl.

A vnitřek auta? No, není to žádný luxus. Ale je opravdu snadné jej řídit. Vlastně, když trochu zagooglíte, můžete najít mně, jak závodím proti AA Gillovi v ulicích Baghdadu právě ve dvou takových Abramech. A když to zvládne on, pak by s tím nějaký zabedněnec speciální ochranné jednotky prezidenta neměl mít žádný problém.

Parkování je taky snadné. Částečně, proto, že se dokáže otáčet kolem své vertikální osy. Hlavně  ale proto, že umí jen tak přejet cokoliv, co mu stojí v cestě. Rozhodně už nenastane žádný trapný incident se zablokováním prezidentova auta.

Uznejte, že mám pravdu. Prezident se může prohánět v něčem, co bylo celé (krom opancéřování) vyrobeno v Americe. Nebude to stát nic, protože stejně jen tak postávají.

Abram také rozhodně zaujme, zvláště pokud bude natřen na černo. A prezidentovu ochranu obstará lépe, než jakýkoliv upravený náklaďák Caddilac.

Samozřejmě, že Američané na mé návrhy nedají. Což mě přivádí k Challengerům 2s, které zrovna teď parkují po většině britských základen a chytají prach. Zdravím, pane Camerone. Zdravím Vás.

Článek přeložen z oficiálního webu Top Gearu, http://www.topgear.com/uk/jeremy-clarkson/jeremy-clarkson-column-presidents-cars-2014-6-5

Napiš co si myslíš

Komentáře

Sledujte nás na Facebooku!

Buďte s námi stále v kontaktu!
Sledujte co je nového v Top Gear a Grand Tour!