James May – Fisker Karma

James May – Fisker Karma

James May

Skvělá věc na takových těch várnicích, které vídáváte na pultech malých kaváren je, že vždycky máte zásobu vařící vody, takže si můžete kdykoliv udělat osvěžující šálek čaje.

Čaj, jak víme, posiluje Britský národ, nebo aspoň ty z jeho občanů, kteří dělají něco užitečného. Takže, nebylo by skvělé, kdybychom někde měli obří národní várnici a rozváděli tak vařící vodu do každé budovy v zemi?

To by ale mohlo být problematické. Z důvodů hygieny a masivnosti by potrubí pravděpodobně muselo být vyrobeno z mědi a ta je drahá. A stejně, v dnešní době si jí Čína bere nejvíce, takže bychom jí neměli dost.

A pak, museli byste udržet vodu vařící, zatímco půjde svou cestou přes rozsáhlé plochy divočiny, jako třeba Oxfordshire, do svého cíle v civilizaci, třeba Hammersmithu. Takže bychom pravděpodobně potřebovali regionální varnicové substanice. Obávám se, že tohle by asi nefungovalo…nebo ano?  Řekněme, že postavíme naši obří várnici v místě jménem Chodford. Můžeme použít páru z vařící vody, aby rozběhla turbínu, která spustí generátor na výrobu elektřiny. Ta je na distribuci jednoduchá, pomocí drátů a sloupů, a je snadno dostupná v zásuvkách ve zdi.

Takže jsem do jedné zástrčky zapojil svoji konvici a ono to vytvořilo…vařící vodu. Na každém konci tohoto systému je vařící voda, ale žádná mezi ním, jenom elektřina. To je důvod, proč je elektřina geniální. Ale dělá jenom jednu věc – je to vyslanec energie, který pokračuje v dobré práci na odlehlých místech.

Vlastně, můžeme to ještě více zjednodušit. Řekněme, že ta obří várnice je zahřívána uhlím. Takže, chlap zapálí oheň pod várnicí v Chodfordu, ale šálek čaje Rosie je zalit v Hammersmithu. Moje konvice je elektrická, očividně, ale voda je ve skutečnosti zahřívána uhlím.

Omlouvám se, pokud to všechno zní zatraceně očividně, ale snažím se vysvětlit, jak funguje Fisker Karma bez toho, aniž bych byl přerušen Jeremym. Tohle je jediné místo, kde je to možné.

Takže, Karma je elektrické auto, ale má i benzínový motor. To už je trochu matoucí, takže o tom přemýšlejte takto. Motor je Chodfordská elektrárna, a elektrické motory, které pohání kola, jsou mojí konvicí. Kola jsou konec konců poháněna benzínem, který jde z nádrže, protože to je místo, odkud se energie bere. Ale přichází ke kolům skrz elektrické rozvody.

Ano, je tady baterie, a vy si ji můžete dobít ze sítě, pokud chcete, čímž se kola stanou řízena uhlím, plynem, jadernou fúzí, nebo dokonce větrným mlýnem nebo vodopádem. Elektřina prostě dělá svoji pravidelnou každodenní práci jako vyslanec.

Kdybych měl Karmu, pochybuju, že bych ji někdy nabil ze sítě. Používal bych jenom motor/generátor. Ale ta baterka je pořád užitečná, protože je jako klíček k natahovací hračce. Uchovává energii, která by jinak byla zbytečně promrhaná - například během brždění - pro pozdější využití ve formě elektřiny. Ale pamatujte, že brzdit můžete jenom ve chvíli, kdy se auto pohybuje, a ono se pohybuje hlavně díky energii z benzínu.

A teď o Siru Isaacu Newtonovi. Každý hospodský fyzik vám řekne, že to byl on, kdo tvrdil, že energie nemůže být vytvořena nebo zničena. To je pravda v nějakém laboratorním experimentu, ale v reálném světě může být energie vyhozena do vesmíru ve formě tepla.

Benzínový motor v autech funguje tak, že přeměňuje teplo při spalování na mechanickou práci, ale nikdy ho nepřemění všechno. Hodně je ho vyhozeno ven. To, co si necháme, obvykle použijeme na kola přes převodovky, spojky a řadící páky, což je nezbytně nutné k zvládnutí mnoha nedostatků charakteristiky motorového výkonu – musí jít na volnoběh, vždycky funguje jenom při určitém zařazení a tak dále.

Ve Fiskerovi  všechnu práci těch mechanických maličkostí dělá generátor, motory a baterka. Jsou tedy jinými prostředky k přeměně benzínu na pohyb a k tomu taky všechny slouží. Zapomeňte na hloupé rozdíly mezi elektřinou, fosilními palivy a tzv. alternativní energií. Je to prostě energie.

A ve Fiskeru je většina energie z benzínu zachráněna a je s ní hospodařeno efektivněji, než ve stejném případě v jiných autech. Proto dokáže akcelerovat stejně, jako Maserati Quattroporte, i když má objem motoru jenom 2,0.

A interiér se mi taky celkem líbí.

Napiš co si myslíš

Komentáře

Sledujte nás na Facebooku!

Buďte s námi stále v kontaktu!
Sledujte co je nového v Top Gear a Grand Tour!