James May – Digitální věk

James May – Digitální věk

James May on: the digital age

V budoucnosti vůbec nemusí být žádná taková věc, jako je soukromí. Digitální technologie nás všechny prokoukne.

V minulosti – tedy, mé minulosti – bylo získávání a sdělování informací namáhavou a pomalou prací, a to do té míry, že jsme se tím neobtěžovali, pokud nešlo o něco, co nás opravdu pohltilo.

Ale nyní si můžete vychutnávat snadno a rychle i ten nejobyčejnější rozmar. Mohli byste tedy prozkoumat neobvyklé množství exotické pornografie nebo, jako jsem dříve činil já, nějakých fotografií a náčrtů britských dieslovo/elektrických lokomotiv 50. let. Nebo aranžování květin či katalog povzbuzujících drog. Cokoliv, opravdu. Všechno to tam někde je a většina šestiletých vám to dokáže najít.

Informace, k jejichž nabytí jste kdysi museli podstoupit riziko být součástí nějaké odporné nebo vyloženě ponižující organizace – opět samozřejmě myslím na lokomotivy – jsou nyní volně přístupné z pohodlí vašeho domova. Takže asi stojí za to se na ně podívat.

Problém je ten, že Google a vlády – údajně – ví, co si prohlížíte, co jste si kdy prohlíželi a umí si vytvořit celkem přesný obrázek o tom, co si budete prohlížet v budoucnu. Mohou to i zveřejnit, protože ta samá technologie, která dělá všechno tak přístupné, je ta samá, která vás snadno a rychle nechá zatknout. Něco za něco.

Ale záleží na tom? Všichni víme, že jsme na stejné lodi a odhalení, že můj soused chodí na pannaaosel.com by mě těžko pobouřila. Takže není potřeba, aby v budoucnu bylo nějaké soukromí, protože se nikdo nebude stydět. Což je pravděpodobně dobrá věc.

My všichni přispíváme k vymýcení studu. Býti zveřejněn kdysi bývala touha, dnes je to nečinný koníček. Když jste, v době mé puberty, něco vyfotili, muselo to být předáno ostatním lidem fyzicky a to mělo za následek vynález tisku, v jakékoliv podobě. Nyní to hodíte do světa během pár minut a tak, jak je opravdový obrázek lokomotivy Class 55 Deltic, tak jsou opravdové ty prohnané snímky odhaleného nádobíčka dědice trůnu. (James má pravděpodobně na mysli naháče Harryho, i když sedící královnin manžel ve skotské sukni by taky odpovídal…kdyby byl dědic :-).)

S korespondencí je to úplně stejné. Skandálnímu dopisu kdysi trvalo celé roky, než se vynořil, ale teď se z nich staly e-maily a doslova každý na planetě může mít kopii toho nabubřelého, který byl určen nadcházející snaše ohledně vhodného chování u stolu. (Zhruba před rokem kolovala sociálními sítěmi kopie nějakého naštvaného mailu budoucí tchýně budoucí snaše.) I když to napíšete husím brkem na pergamen, je pak záležitost pouhých několika minut, než to naskenujete a připojíte ke svému tweetu. Každý je vybaven zapsat se nějakým způsobem do historie a je to celkem zábava.

A co to má společného s Top Gearem? To je právě to, co mě znepokojuje. V současné době je celkem složité vás v televizi něčím překvapit, protože všechno, co děláme, i jen na nepatrné veřejnosti, je okamžitě natáčeno, fotografováno nebo zapsáno a následně vystaveno na Twitbooku nebo FaceTubu.

A pro nás to je vlastně velmi výhodné. Spoilery na Youtubu jsou obvykle nesouvislé útržky nezpracovaného záznamu, kterou mohou je nepatrně ukázat, kolik umění a průmyslu je potřeba k přeměně našich prostých vylomenin v alespoň trochu koukatelný televizní program.    To „kouzlo“ Top Gearu, na které jsme často tázáni, je převážně o režisérech, kameramanech, zvukařích, editorech, producentech a každém dalším v té rozlehlé, nepovšimnuté armádě odborníků, kteří bez slov uznání otročí proto, aby dostali tři pitomce na obrazovku.

Ale na jak dlouho? Digitální podoba novin The People je novinkou a spoustu věcí se ještě musíme naučit. Ale my se je naučíme. Podívejte se na auto jako takové – v jeho raných dobách bylo řídit, nebo spravovat jej, povoláním určeným pro profesionály.  Lidé si představovali, že šíření vynálezu auta je limitováno počtem profesionálních šoférů. Velmi brzy se to ale naučili všichni a v dnešní době není udržování automobilu v chodu o nic pozoruhodnější, než vlastnictví psacího pera. Přeměna trvala asi 50 let.

Takže, vidím budoucnost takovou, kde nebudeme muset natáčet ani nijak editovat Top Gear. Uděláte to za nás. Zařídíme nějaká auta za 500 liber, pojedeme s nimi do Francie (kde pro nás režie vymyslí sadu úkolů) a vaše sdílené nahrávky vytvoří jeden celek. Možná těch celků bude více v různých verzích.

Zvláštní. Mnoho let si lidé stěžovali na úpadek profesionálních televizních moderátorů a já jsem byl v té debatě jmenován. Ale předpokládám, že teď je pod palbou spíše ten starý ubohý televizní štáb.

Nestane se tak ještě nějakou dobu, ale jednou určitě přijde den, kdy jen stěží uděláme nějaký Top Gear. Vsadím se s vámi všemi, že ho natočíte za nás.

 

Článek přeložen z oficiálního webu TopGear, www.topgear.com

Napiš co si myslíš

Komentáře

Sledujte nás na Facebooku!

Buďte s námi stále v kontaktu!
Sledujte co je nového v Top Gear a Grand Tour!