Recenze na nový Ford Mustang Boss 302

Recenze na nový Ford Mustang Boss 302


Než se posadíte za volant nového Fordu Mustang Boss 302, nemusíte sice podepisovat žádnou právní doložku, ale možná by to nebyl úplně špatný nápad. Protože vás ten automobil nejen pobízí k tomu, abyste se chovali jako výtržník, ale přímo na tom trvá. Nejnovější – a nepochybně také nejlepší – z moderních Mustangů, nový 302, je nejvyváženějším a nejvytříbenějším silným vozem, jaký si dnes můžete koupit.

Reinkarnace Fordu Mustang 1968

Boss 302, vyvinutý během minulých dvou let, jednoduše pro závodní tratě Spojených států, je stejně jako Mustang 302R moderní reinkarnací originálního vozu Ford Mustang 1968, který závodil ve vysoce konkurenčních závodech Trans-Am a v roce 1970 naprosto bezkonkurenčně vyhrál. Řídila ho závodnická legenda, Parnelli Jones, a na další dvě sezóny zůstal mezi vedoucími vozy.

Tento vůz byl založen na běžném Mustangu a vylepšen ve všech ohledech, které se vylepšit daly. Stále vypadal poměrně standardně, ale pod svým povrchem plným šrámů z bitev, skrýval mnohem víc. Motor byl značně přepracován, pérování bylo zesíleno a převodovka vyměněna za závodní Hurstovu jednotku.

Základ je Ford Mustang GT

V tehdejší době to byl recept na vyhrávání závodů, a podobná pravidla platí i pro tuhle novou verzi. Počínaje motorem. Společnost vzala standardní Mustang GT's a jeho 5.0 litrový V8 a společně s dlouhou řadou vylepšení, vypustila některé znamenitě vyleštěné CNC hlavy válců, přidala dvě nezávisle nastavitelné váčkové hřídele a nový systém sání ze závodního 302R.

Díky tomu získal vůz o 32 koní více, což dohromady dělalo 444 koní při 7,500 otáčkách, což je o 1,000 otáček více než u základní verze. Maximální točivý moment je o 13 Nm nižší, než ve standardním GT s 494 Nm, ale chybět vám rozhodně nebude. Protože budete až příliš zaneprázdněni vyhnáním ručičky tachometru do jeho druhé poloviny. Místo klasické převodovky, která je běžně na trhu k prodeji, inženýři z Fordu vylepšili regulérní šestistupňovou převodovku, aby byla uhlazenější a rychlejší.

Výfukový systém byl navrhnut, aby nabízel minimální omezení a maximální zvuk pod záštitou ochranné známky řádně nadupaného vozu. Novinkou je pár výfukových ventilátorů navíc, které končí těsně za předními koly a doplňují dvě hlavní výfukové trubky. I když je standardní zvuk dostatečně bohatý a hlasitý, je zde pár snadno odstranitelných tlumičů hluku, které se dají vyřadit, čím se stane ještě hlasitějším.

V oddělení, kde byl navrhován podvozek, tahle vylepšení pokračovala ve formě většího průměru mřížky zadního stabilizátoru – největšího, jaký kdy v Mustangu vyrobily – vyšší rychlosti pružiny a pevnějšího pouzdra. Všechny tlumiče mají 5 nastavitelných stupňů a k tomu, abyste si s nimi pohráli, nepotřebujete nic víc, než šroubovák. Živá zadní náprava (o tom více později) se vyznačuje kratším pohonem nápravy a omezením prokluzu.

Také elektronika byla vylepšena na tři nastavitelné stupně řízení – avšak jediný důvod, proč by někdo chtěl přepínat ze střední varianty, by byl, kdyby se cítil slabý nebo chtěl během řízení posilovat vrchní část těla. Dva režimy kontroly stability ze standardního GT zůstaly. Nicméně velkou novinkou v téhle oblasti je něco, co se nazývá TracKey.

TracKey je rozvinutá technologie MyFord Smart Key, která rozezná vaše preference při řízení díky vašemu klíči a jejíž vývoj byl nadmíru zajímavý. Tento klíč je dodáván jako náhradní klíč k vašemu automobilu a můžete jej vzít ke svému dealerovi a ten vám za 8 000 vybaví klíč paměťovým čipem s chytrým kódem. Jakmile je jednou aktivován, stačí TracKey vložit do klíčové dírky a objeví se zlé dvojče vašeho Boss 302.

Velké změny parametrů motoru působí v automobilovém mozku trochu zmatek a proměňují tak již nadupaný automobil v divokou bestii. Volnoběh běží od jemného bručení k téměř nelegálnímu a hlasitému supění. Dolní konec otáček se navíc zvýšil. Je zde také zahrnuto dvoustupňové nastavení startu, které vám umožňuje předvolit výši otáček, místo neustálého sešlapávání plynu a řazení.

Pokud se vám to zdá jako extrém, pak je to správně, protože to extrém je. Jak říká vrchní inženýr Mustangu Dave Pericak: " Všechno, co by mohlo ovlivnit co nejvyšší výkon, je odstraněno. Veškeré posilovače řízení jsou odstraněny a nahrazeny závodním kalibrováním." A nedělá si srandu. Tohle není jen nějaký vylepšený sportovní mód, jedná se o kompletní přestavbu celého motoru.

Ale ať to zní seberadikálněji, stále to ještě není konec. I přestože je standardní Boss 302 už tak dost zběsilý, existuje v hierarchii ještě jeden level, který ho předčí – Boss 302 Laguna Seca. Tento vůz představuje všechna vylepšení standardní verze a přechod mezi závodním 302R a regulérním Boss 302.

Daleko více oddaný závodnímu životu, ale stále ještě legální pro obyčejné silnice, speciální vůz Laguna má celou řadu zvláštního vybavení – a 190 000 Kč náskok – který to vše zdůrazňuje. Odlehčená závodní kola – zadní jsou ještě širší než u standardní verze – a speciální pneumatiky jsou jen začátkem veškerého vybavení, které také zahrnuje obrovský přední splitter, který by klidně mohl zastoupit sněžný pluh, zadní spoiler, zadní diferenciál snímající otáčivý moment, cross lavici namísto zadních sedadel, potrubí chladící brzdy, červený střešní panel a obtisky.

Obě verze slibují skvělé dodání fenomenálním a schopným způsobem. Ford odhaduje, že standardní verze je o kolo rychlejší než M3 a Laguna je ještě rychlejší. Pokud je nesrovnáte opravdu zblízka, je těžké říci, zda je to pravda, ale na základě toho, že to oběma autům na trati natřela, mám pocit, že by to mohla být pravda.

Klidné otáčky motoru nenapovídají, že se jedná o V8. Automobil je výborně stabilní ve všech zatáčkách, které na trati potkáte. Zejména v Laguně dostanete skutečný pocit, že každá součástka byla precizně vypracována, aby harmonicky spolupracovala s ostatními, a povzbuzuje vás, abyste z ní vymáčkli co nejvíce. Ve chvíli, kdy 5.0 litrový motor pěje svou píseň, obrubníky se míhají kolem a tiché, ale ustavičné ječení pneumatik naplňuje kabinu, úplně zapomenete, že řídíte takhle nadupané auto. Je tak nestranné a přirozené, že ho téměř můžete řídit jen pedálem, stejně dobře jako volantem.

Dokonce ani, když ho při třetím převodovém stupni shodíte z útesu, který je vstupem Vývrtky, vůbec ho to nenaštve. Řízení se stane na chvíli lehčím, ale poté rychle získá zpět svou rozvahu se spoustou času, abyste mohli vyzkoušet technicky mnohem náročnější zatáčku číslo 9. Takové chování byste mohli očekávat spíše u M3 CSL. Ale ať se zdá sebevýstřednější, z toho, co dělá na silnici, budete šokováni ještě víc.

S tou živou zadní osou, která sedí vzadu, byste očekávali nějaké drncání a nárazy, když vůz najede na nějaké hrboly. A samozřejmě se jich také dočkáte. Ale klíčové je to, že se to odehrává takovým způsobem, že máte vše naprosto pod kontrolou a řízení je natolik rychlé, že se ho můžete chytit, než nastane nějaký problém. Když už nic jiného, alespoň je díky tomu řízení zábavnější. Ve Fordu rádi říkají, že dobře nastavená živá osa je lepší než špatné nezávislé nastavení, což je pravda. Obzvláště když ten automobil stojí jen kolem 11 milionů a jezdí rychle jako Boss.

Trať, na kterou jsme tento automobil vzali, byla naše oblíbená. Samé slepé zatáčky, nepříznivý sklon a poškozený povrch silnice. Jako ošlehaná britská silnice třídy B. Pokud má automobil nějaké chyby, v těchto podmínkách je dlouho neutají. Všechna supersalóní auta – M5, C63 AMG, XFR – jsme vzali na stejnou projížďku a všechna měla problém v tom stejném místě. Boss se 440 koňmi by se jistě musel více snažit, aby se jim vyrovnal, ale je nepravděpodobné, že by za těmihle 2x až 3x dražšími auty o moc zaostal.

Recenze vás nepotěší! Tenhle Mustang prostě musíte mít!

A jsou to právě jeho hodnotné propozice, které vám vezmou vítr z plachet pokaždé, když pomyslíte na jeho kritiku. Ano, řízení není dosažitelně nastavitelné a některé z interiérových plastů se zdají trochu nemístné. Má ale obrovské brzdy Brembo, sedadla Recaro, nastavitelné pérování, super úžasné mapování motoru, a šílený V8 může zrychlovat z nuly na sto klidně celý den, a navíc… je to přece Mustang.

Vozů Boss 302s, bude vyrobeno jen 4000 kusů a okolo 700 z nich bude patřit do edice Laguna Seca. Originální vůz z roku '69 je nyní sběratelskou – a dobře pojízdnou – klasikou. Tato verze – nejvytříbenějšího Mustangu, co byl kdy sestrojen, míří přímo do té stejné kategorie. Ale nedejte jen na mé slovo. Zkontrolujte za nějakou dobu YouTube a uvidíte hromadu ilegálních důvodů, proč naše recenze nelhala.

Napiš co si myslíš

Komentáře

Sledujte nás na Facebooku!

Buďte s námi stále v kontaktu!
Sledujte co je nového v Top Gear a Grand Tour!