Clarkson ohledně práce v motorismu

Clarkson ohledně práce v motorismu

Jeremy Clarkson

Celkem pravidelně dostávám dopisy od automobilových nadšenců, kteří chtějí dostat práci v produkčním týmu Top Gearu. Pravděpodobně si představují, že je to život plný Lamborghin, život, kdy z nebe padají Ferrari a nikdy nekončících orgií. Ale abych byl upřímný, doopravdy je to spíše slabý odvar čaje. Já mám svůj rád bez cukru. Richard, zrazujíc tak své kořeny, si dává šest kostiček. A nejlepší, co můžete udělat, je nesplést to.

Samozřejmě, budete obklopeni skvělými auty. Ale vaše práce, potom, co vyklopíte barel kostkového cukru do Richardova hrnku, je jedna – umýt je. Jediné auto, které budete někdy opravdu řídit, je Corsa z půjčovny.

Pokud vás to ale stále zajímá, požadavky na kvalifikaci jsou následující – musíte být imunní vůči všem nemocem, pracovat 29 hodin denně, sedm dní v týdnu, budete muset zaplatit za povolení pokaždé, když budete chtít vjet do centra města, kde pracujete, budete muset na sebe nechat křičet Richardem za to, že jste do jeho čaje nedal dost cukru a budete mít čestný doktorát z Oxfordu nebo Cambridge. Nebo z Leedsu? Exeteru? Tsss! Budete toužit po místě v pořadu Countryfile.

Je mi líto, že jsem tak krutý, ale faktem je, že když chcete pracovat s auty – pokud teda nejste opravdu odborník s nějakou speciální vlastností navíc – opravdu se budete muset poohlédnout jinde.

V dávných časech to bylo lehké, protože se auta často kazila a bylo je možné opravit pomocí kladiva. Takže jste si prostě pronajali trochu místa pod železničním mostem, podali inzerát do místních novin a počkali na někoho, kdo pojede kolem se svou prskající Cortinou.

Dnes jsou ale věci mnohem složitější. Potřebujete diagnostické vybavení, které stojí kolem 21 miliard korun, což je částka, kterou vám žádná banka nepůjčí a která nikdy nemůže být splacena, protože když to identifikuje nějaký problém – a vy prozradíte zákazníkovi, kolik by stála oprava – tak prostě auto vyhodí a koupí si jiné.

To je pravda. Zdá se to jako včera, když byly silnice zaplaveny Fordy Sierra. Ale pokud to bylo včera, měla by tady být celá armáda mechaniků na každém rohu udržujíc je v chodu. Každopádně, ti tady nejsou, protože dnes je dnes a všechny Sierry se staly varnými konvicemi a pračkami.

Vyhazujeme své holící strojky, foťáky a mobily, když nás přestanou bavit nebo vykazují znaky poruchovosti. A teď dokonce děláme totéž i s našimi auty. Což znamená, že tady už není místo pro mladého jinocha, který touží trávit své dny zabořený až po uši do válců BMW řady 7.

Úplně stejný příběh je i s automobilovými závody. V minulosti zde byla spousta bohatých mužů, kteří vás chtěli zaměstnat, abyste pečovali o jejich závodní auta a udržovali je ve výborném stavu pro dny, kdy by si jejich majitelé chtěli nasadit kožené plavací čepice, opíjet se rumem a hrát kostky se Skoty jménem Carruther a nějakým malým zmetkem z Harrow. To fakt ne.

Chcete v současné době pracovat v závodním průmyslu? Potřebujete písemné potvrzení od NASA, které říká, že z jejich pohledu máte tu nejvyšší kvalifikaci pro ně pracovat. Potřebujete být aerodynamikem, technikem a počítačovým programátorem tak úžasným, že by vám Bill Gates volal každé úterý pro radu. Navíc, musíte být ochotni nosit nylonové tričko s nápisem Anulon na zádech (lék na hemeroidy).

A, když už splníte všechny požadavky, skončíte zaměstnaní v továrně ve Wokingu, kde vám není dovoleno mluvit nebo se usmívat a každý druhý víkend, když vezmou vaši kamarádi své načančané Civicy do hospody, vy se budete potit v prťavé místnosti při spárování a fénování  předních brzdových kotoučů vzteklého Němce. Anebo budete v Mallory Parku poutat bezpečnostní pás do rozkroku mladého muže s trapnými vlasy, který vypadá, že ho vaše úsilí těší víc, než by bylo vhodné.

Samozřejmě, vždycky můžete získat práci jako prodejce aut. Ale pro tohle musíte být připraveni nosit gel ve vlasech, hodně šperků a levný oblek. Musíte taky mít trpělivost svatých. A bude to ještě horší, protože sice příležitostně budete moct přesunout auto z jedné části místnosti do druhé, ale jinak to bude vrchol vašeho působení v Benzínovém Království.

Protože ve skutečnosti, práce prodejce aut v dnešní době není o ničem tomhle. Většinou, on nebo ona je frontman finanční společnosti a organizátor splátkového prodeje. Jediné, co se vůbec prodává za hotovost, jsou koberečky na podlahu.

Doručovací řidič? Ano, spousta takových prací je o tom, že vezmete nové a drahé auto z jednoho autorizovaného obchodu do druhého nebo od dovozce do domu motoristického žurnalisty. Zní to skvěle, že? A opravdu to asi tak ve skutečnosti je, pokud se vám líbí řídit auto celou tu cestu z Hartlepoolu a zjistit, že příjemce zrovna není doma, nebo odjel do Davonu, nebo zemřel.

A pamatujte, vy sice auto doručíte, ale musíte se nějak dostat zpátky domů. Což znamená, že je dobré mít nějaké pevné boty a komplexní pochopení pro to, jak funguje jízdní řád vlaků, protože za každou hodinu, kterou strávíte ve velkém Jagu strávíte 43 na nádraží v Peterborough. V lijáku.

Jsem velmi pesimistický. Já vím, ale je tady naděje, okamžik, který byl velmi dobře demonstrován, když se rumunští motoroví šílenci, stvořitelé úžasné Dacie, začali objevovat v Británii. Dokázali nám, že můžete vydělávat na živobytí prací s auty tak, že budete stát na semaforech se stěrkou a kyblíkem bláta.

Takhle to šlo báječně, než si lidé začali uvědomovat, že opravdu nepotřebují platit třicet korun, aby měli čisté sklo, protože jejich autu na tom nezáleží, je totiž vybaveno stěrači a ne pro nic za nic.

A, každopádně, protože se vodárenské společnosti rozhodly, že je nejlepší umístit všechnu vodu v zemi na sever a čerpat to málo, co je na jihu. Dnes je nelegální si umýt auto, i kdyby jen jeho malou část.

Avšak naštěstí, na svém nedávném výletě do Kapského města v Jižní Africe, jsem přišel na řešení všech těchto problémů. Každá ulice je lemována lidmi ve fosforeskujících vestách, kteří jsou zde od toho, aby vám zaparkovali auto co nejrychleji a co nejúhledněji, jak jen to je možné.

Jaký skvělý nápad! Spousta lidí zápasí s podélným parkováním a rádo odevzdá pár korun za to, když to někdo udělá za ně. Zvláště mají-li Lamborghini. Takže, jednoduše si oblečte uniformu s nápisem „Parkovací služba“ a budete moci za den řídit více aut, než já. I když většinou na zpátečku.

Jenom trocha varování – v Kapském městě je pár ulic, které svou honosností přitahují lidi s větším tuzérem a jsou tedy velmi oblíbené. Což taky znamená, že se na jejich prostranstvích svádí líté boje.

Znovu a znovu, sledoval jsem člověka, jak opatrně navádí BMW na parkovací místo a pak dostal ránu od rivala. Takže pozor – jestliže se do toho chcete pustit, musíte být zdvořilí, dobří v parkování, bystří a hlavně, mít šikovné pěsti.

Napiš co si myslíš

Komentáře

Sledujte nás na Facebooku!

Buďte s námi stále v kontaktu!
Sledujte co je nového v Top Gear a Grand Tour!