Clarkson o dnešních pneumatikách – Je to šílenství!

Clarkson o dnešních pneumatikách – Je to šílenství!

Jeremy Clarkson o pneumatikách

Když kdysi za starých časů pořádalo Pirelli testovací jízdy svých pneumatik, můj strýc Tiff tam byl. Vrátil se z ní a musel zavolat editorovi magazínu, pro který psal, že článek z této akce nedodá. "Všechny pneumatiky byli úplně stejné," tehdy říkal.

A po pár týdnech se divil - všichni ostatní, kteří byli na stejné akci a které celé odpoledne s přehledem předjížděl, své články vydali a básnili tam o tom, jak jsou Pirelli skvělé a jak skvělé drží i při jezdění na limitu. Ostatním redaktorům se prostě podařilo vidět na pneumatikách věci, kterých si nevšiml ani on, i když jel dvakrát rychleji. Co za tím stojí, bylo jasné - je to odměna za to, že redaktoři mohli na afterparty vysosat celý bar.

Od těch dob uplynulo spoustu času a o pneumatikách bylo popsáno více stran textu než o jakékoliv jiné součástce automobilu. Pokud mám být nudný a shrnout to, tak pneumatiky od Pirelli ztrácí přilnavost docela rychle a Dunlopy hodně kouří. Ale doopravdy, nic moc se od dob strýčka Tima nezměnilo. Pneumatiky byly černé a kulaté. A pořád jsou - tečka.

Až na to, že to není konec - nyní jsou ještě komplikované, přehnaně drahé a obvykle tři kontinenty od místa, kde jste píchli. Vezměme si například nové Porsche 911. Minulý týden jsem vyšel z baráku a zjistil, že jedna ze zadních pneumatik měla defekt. Samozřejmě, že rezerva chybí, protože přidává autu na váze. A váha, pokud se snažíte splnit emisní normy EU, je špatná věc.

Dalším důvodem, proč tu není žádná rezerva, je to, že vepředu i vzadu je jiný rozměr pneumatik. A protože tu není žádná rezerva, představoval bych si, že Porsche udělá absolutně vše pro to, aby obchody napříč zemí měli náhradní pneumatiky a také, že najme tým lidí, který bude 24 hodin denně na příjmu a zachrání kohokoliv, jehož auto za dva a půl milionu je nepojízdné.

Porsche nic z toho neudělalo. Pokud zavoláte na záchranné číslo, zavolají vám zpátky sedmkrát a pak přijede odtahovka, která odveze auto a to je vše.  Je to ubohé. A je to ještě horší - před dvěma lety měl kamarád defekt na zadní pneumatice na jeho GT2 a Porsche to trvalo 2 týdny, než sehnalo náhradní.

A není to chyba jen Porsche - mohu vám garantovat, že pokud máte trochu exotičtější auto, nebudete schopni sehnat správnou gumu v rádiusu 1600km od toho, kde zrovna jste. Je jednoduché zjistit proč. Ještě nedávno, pneumatiky měly profil 70 procent toho, jak byly široké, případně byly i sportovnější, snížené na 60 procent. Dnes to může být i 55, 40, ale klidně i 35. A to mluvíme pouze o profilu, nikoliv o šířce a velikosti kol.

A abychom si řekli pravdu, malý servis na vesnici si nebude schovávat 345/35 R15 pro případ, že by zrovna projíždějící Lamborghini Countach mělo defekt. Po pravdě, pokud nemáte zrovna Golf na 205/55 R16, budete mít problém sehnat pneumatiky v celé Británii. Nebo Americe. Když jsem u Mercedesu SLS v Severní Karolíně sjel zadní pneumatiky, v celém státě neměli náhradní. A já musel jet 160 km v dešti bez vzorku. To musí skončit!

Každý importér aut by měl zajistit, aby všechny rozměry pneumatik, které pasují na auta, která prodává, byly dostupné 7 dní v týdnu. A pokud je to moc drahé, tak by měl tlačit na výrobce, ať nepoužívají tak exotické rozměry.

A nemyslete si, že je to problém pouze drahých aut. Já sám mám Volvo XC90, které používám jako školní autobus. Kvůli tomu je s ním ježděno celkem opatrně, ale i tak činí nájezd jedné sady pneumatik pouze necelých 15 000 km.To je beznadějné. A velmi drahé. Vyměnit všechny pneumatiky v rozměru 235/65 R17 stojí dohromady 16 tisíc. Měňte je 2x ročně a znamená to vydělat 32 tisíc jen na pneumatiky. To je šílenství.

A může to být i horší. Jednou jsem zničil zadní pneumatiku na kruhovém objezdu a stálo mě to mojí čest a 670 liber. Za pneumatiky tak dávám už více peněz, než dám za jídlo.

A pak se strašně rychle sjíždějí. Proč? Protože auta jsou dnes velmi těžká, pneumatiky musí být široké, a proto jsou i velmi hlučné. S hlukem má problém EU, takže výrobci gumy vyrábějí z měkčích materiálů, které se rychleji sjíždí. (pozn. překlad.: pneumatiky od různých výrobců se v nájezdu často liší, viz. http://www.testpneumatik.eu).

Chcete další příklad? OK - na začátku osmnácté série, když jsem se snažil dosáhnout maximálky s Lamborghini Aventador okolo Nardò, všiml jsem, si, že pokaždé, když přeřadím, auto začne unášet doleva. Na chvíli to vypadalo, že se na testování maximální rychlosti budeme muset vykašlat, ale pak mě odborník na Lamborghini vzal stranou a řekl, že za to mohou různá data výroby dodaných pneumatik. Pak jsme je vyměnily a vše bylo OK. To znamená, že si můžete koupit Aventador, který je super a také stejný Aventador, který je strašný.

Ten pneumatikářský business mne trápí.  Trápí mne tak moc, že bych měl prosbu: Výrobci aut, nenechávejte si dělat speciální typ pneumatik od pneumatikářů. Sami dobře víte, že nebudete schopni sehnat náhradní do týdne.

Výrobci pneumatik:  Vím, že z měkčích směsí plynou velké zisky a bůh ví, že nejsem proti ziskům, ale není možné udělat nějaký kompromis, při kterém nemusím měnit na svém dieselovém Volvu pneumatiky 2x ročně?

A vy, zákazníci. Je to jednoduché - když kupujete auto, které nemá rezervu, udělejte pár telefonátů, než jej zaplatíte. Jen vyzkoušejte, kolik prodejců pneumatik má náhradní pneumatiku. Pokud je odpověď 0, kupte jiné auto. To sice může pro vás být krátkodobě zklamáním, ale věřte mi, vrátí se vám to, když povezete mámu do nemocnice a budete muset zastavit kvůli defektu. Pak uvidíte tu moudrost.

Napiš co si myslíš

Komentáře

Sledujte nás na Facebooku!

Buďte s námi stále v kontaktu!
Sledujte co je nového v Top Gear a Grand Tour!