Konec automobilky Saab?

Konec automobilky Saab?


Další nebezpečné kolísání na pomyslném záchranném laně pro Saab. Saab nedávno uzavřel dohodu o prodeji dvoum čínským firmám, ale GM teď začalo komplikovat prodej. Myslím si, že je to z jejich strany velmi špatný přístup.

Důležitým faktem je to, že všechny aktuální modely Saabu používají podvozky navržené GM. Saab má od GM povolení je vyrábět. GM však teď říká, že pokud se obchod s Číňany opravdu uskuteční, tak licenci zruší. To by Saab zabilo a GM to ví.

Pokud prodej neproběhne do 15. listopadu – současní vlastníci Saabu tvrdí, že “ pravděpodobně nebudou schopni zajistit kontinuitu Saabu, což – může vyústit v bankrot Saabu.” To je diplomatický finanční jazyk, v běžné řeči to znamená, že stojíme přímo nad propastí.

Zdá se, že GM děsí představa, že by Saab mohl být v Číně úspěšnější než jejich mateřská značka Buick, po které je tam poptávka zatím ještě velmi vysoká. Saab 9-5 využívá zcela novou platformu GM, jež se dá využít do jakéhokoliv GM auta s náhonem na přední kola většího než Astra a GM nechce, aby se to dostalo mimo jeho kontrolu. To je myslím si dostatečně fér.

Ale proč se GM chová tak špatně – v GM určitě po celou dobu věděli, že něco podobného se může stát. Už když Saab prodávali, věděli, že se Saab pomalu přibližuje Číně. Je sice velmi hezké, že GM prodal licenci nezávislému švédském Saabu k používání jeho podvozků, ale musel přeci vědět, že Saab nezůstane švédský a nezávislý nadlouho. Potřeboval peníze ještě odjinud. Z Číny.

Jestliže se GM ta představa již od počátku nelíbila, měli mít tu kuráž potopit Saab oni sami a nenechávat krev na rukou někoho jiného.

Je tu další zběsilé kolo vyjednávání před konečným datem 15.listopadu, kdy se bude hledat nějaké řešení, které by učinilo GM šťastným. Nikdo není bezúhonný: Kupcům a prodejcům Saabu chyběla předvídavost v jejich spěchu uzavřít obchod. Měli očekávat nesouhlas GM.

Mezitím další herec vstoupil do děje: švédská vláda. Švédský ministr obchodu se již vyjádřil tak, že stanovisko GM je “politováníhodné”, a že švédská vláda “funguje jako vrátný ve stycích mezi čínskými úřady a GM.

To je od nich velkorysé. Švédská vláda je po celou tu dobu od minulého roku kdy krize Saabu začala až fantasticky nenápomocná a ignorující. Odmítla různé zahraniční investory a hází administrativní klacky pod kola.

Nyní už je nejspíš pozdě pro soucitné výkřiky.

Napiš co si myslíš

Komentáře

Jsi fanda Top Gear a Grand Tour? Právě pro Tebe jsou určity tyto trička s originálními motivy!

►Nová kolekce triček na eshopu zde!◄

banner